Døende harddisk?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Døende harddisk?

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn feb 20, 2011 12:13

Når jeg starter min pc lyder det i et sekund, som om en blæser går i gang på høje omdrejninger. Derefter går den ned i lavere omdrejninger. Jeg formoder det er harddisken der laver den lyd. Sådan har det altid været. Men de seneste dage er den tid blevet forlænget til flere sekunder. I dag måtte jeg starte computeren tre gange før den kom ned på lave omdrejninger og skærmen skiftede fra sort og videre til normal opstart. Samtidig kan jeg høre svage tik-lyde.
Jeg har skannet harddisken for dårlige sektorer og fundet at den er ok. Jeg regner ikke med, at computeren er i stand til at starte én gang til. :(
Er min harddisk døende og kan jeg gøre noget ved det?
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Re: Døende harddisk?

Indlægaf linux-abc.dk » søn feb 20, 2011 12:23

Har du undersøgt om ikke det er lejerne i en af blæserne i den PC, du har jo blæsere både på CPU'en og strømforsyningen - desuden kan du ha' blæsere både i kabinettet og på evt. grafikkort. Jeg har haft blæsere der gav præcis de symptomer som du nævner og synes at det absolut er værd at undersøge først :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 20, 2011 13:58

Jeg ville nok straks sørge for at have en up-to-date backup. Så kan du tage det lidt mere roligt, mens du finder fejlen eller dens årsag. Tik- eller klik-lyde er meget normalt ved IO-fejl på en harddisk og typisk et tegn på, at den er meget tæt på at stå af. Men det er så et spørgsmål, om det er derfra, lydene kommer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » søn feb 20, 2011 16:30

Tak for svarene

Det er ikke så let at høre, hvorfra en tik-lyd kommer, i en computer hvor kabinettet er lavet af metal. Jeg er dog ret sikker på, at lyden kommer fra harddisken. Jeg har endnu ikke set nogle i-o fejlmeldinger. Når først disken kører er der ingen problemer (endnu).
Jeg har en sikkerhedskopi af de vigtigste data, men min styresystem er en OEM-version, så der er vist hele computeren der ved at dø.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn feb 20, 2011 17:10

Hvis det "kun" er harddisken, skulle du vist sagtens kunne installere OEM'en på en ny. Du kan evt. lave en ghost af disken, som du så kan smide ind på en ny disk, hvis/når den gamle står helt af.

Du har helt ret i, at det er drønsvært at høre, hvor den slags lyde kommer fra. Hvis det er harddisken, og det skyldes IO-fejl, så vil du ikke nødvendigvis få en fejlmeddelelse. Jeg kan faktisk ikke huske nogensinde at have fået fejlmeddelelser, når jeg har haft diske, der er stået af med den slags fejl.

Til gengæld vil det normalt ikke være muligt at scanne harddisken for fejl, uden at få en meddelelse, eller uden den går i selvsving, når den kommer til de berørte områder. Så måske fejlen alligevel er et andet sted.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt