Internet indstillinger

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Internet indstillinger

Indlægaf lansky » lør feb 26, 2011 0:00

Windows Vista. Internet Explorer 7.

Problem: Da jeg havde problemr med WWW.Danskespil.dk foreslog Danske Spil følgende:

Gå til "internetindstillinger / sikkerhed / brugerdefineret niveau / flyt underrammer på tværs af domæner / aktiver.

Mit spørgsmål: Hvad bevirker denne indstilling, der afstedkom, at problemet blev løst???

M.v.h. Willy Jensen
lansky

Re: Internet indstillinger

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør feb 26, 2011 5:59

En iframe er en ramme med indhold, der kan ligge på en anden server end den, du besøger. For dig vil det dog se ud som om, det hele ligger på samme server, fordi det indgår som en del af siden. Ligesom Google-annoncerne her på siden; de ligger i iframes, som reelt ligger på Googles server.

Indstillingen afgør, om hovedsiden og rammen kan kommunikere med hinanden og styre hinanden, hvis ikke de ligger på samme server. I Internet Explorer 6 var kommunikation/styring som standard tilladt, men det kan misbruges til at angribe brugeren, hvorfor Microsoft ændrede standardindstillingen i Internet Explorer 7.

Nu ved jeg ikke, om det er et nyt problem, du har haft. Det håber jeg i hvert fald ikke af tre grunde:
* Du bør absolut ikke bruge Internet Explorer 7, men i stedet opgradere til version 8.
* Microsoft ændrede indstillingen tilbage i 2006, så Danske Spil bør for længst have fundet en løsning, der ikke kræver, at brugeren udsætter sig selv for fare.
* Og endelig bør Danske Spil ikke foreslå en løsning, der udsætter dig for fare - det burde de heller ikke foreslå i 2006.

Problemet er, at hvis du ændrer indstillingen generelt, så kan du angribes på andre hjemmesider, der benytter iframes. Danske Spil burde i stedet have fortalt, hvordan du slår tilladelsen til for dem og ikke alle andre. Men det burde de kun fortælle, hvis det er et gammelt problem, og de endnu ikke havde nået at ændre deres system på det tidspunkt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne