Database eller?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Database eller?

Indlægaf Ulrik3400 » tirs mar 08, 2011 21:13

Har haft utrolig god hjælp på dette forum så jeg prøver lige igen.

På en hjemmeside som er redigeret i FrontPage har jeg en liste (Det handler om øl, dem jeg har smagt)
Listen ses her:http://haslundhaslund.dk/oelliste.htm:
Der er ikke som sådan et problem, men der kommer flere og flere øl på, med link og sådan, og så tænker jeg at det måske ikke helt er den rigtige måde at udgive sådan en liste på. Problemet er også at den ligger på et andet site end der hvor den "hører" til den burde ligge på http://www.skurbryggeriet.dk/ som er lavet med one.com web editor. Jeg har prøvet at lave listen i Excel men det tager en krig at uploade listen hver gang.
Jeg mangler mulighed for sortering og sådan noget.......samtidig skal det være nemt.....nogen forslag?
Mvh Ulrik
Ulrik3400

Re: Database eller?

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 09, 2011 13:17

Det vil være oplagt at lave sådan en liste i en database.

Med en database bliver det muligt at søge på kryds og tværs af indholdet i listen, fx en liste over alle pilsnere eller alle juleøl. Man kan sortere, så kun øl fra de valgte lande findes eller man kan få vist alle øl, sorteret i navneorden. Og meget, meget andet, det er stort set kun fantasien, der sætter grænser.

Men, og det er et stort men! Det er nørdet at sætte op, især hvis du slet ikke har kendskab til databaser. Du skal have fat i en med kendskab til den slags, hvis ikke du vil have fast aftenarbejde resten af vinteren.

Når det er sat op, er det til gengæld utroligt nemt at vedligeholde. Man kan lave en indtastningsform på nettet, hvor du blot indtaster de ønskede oplysninger i de enkelte felter og trykker på en Send-knap. Første gang skal du selvfølgelig indtaste alle øllene, men efterfølgende kan du tilføje en ny øl på under fem minutter - inklusive den tid du bruger på at smage den.

Hvis du finder en løsning med en database, så er det vigtigt, at du designer databasen ordentligt. Det vil sige, at du finder ud af, hvilke felter der skal være. I øjeblikket har du fire felter på din liste (bryggeri, land og navn, info og øltype). Jo flere felter, jo bedre søgning kan du tilbyde. Fx bør land og navn opdeles, og det kunne måske være en ide med et felt til bedømmelse eller kommentar. Ligesom der måske bør være et særskilt felt til bryggeriets hjemmesideadresse.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt