Netværksproblem

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Netværksproblem

Indlægaf munchped » man mar 07, 2011 21:15

Vi har en seks-syv computere, yngre og ældre, tilsluttet et lille trådløst hjemmenetværk. For et par uger siden købte jeg så en Lenovo bærbar. Alt gik fint, og det hele kørte upåklageligt. Fredag aften blev den nye Lenovo sat i dvale med strømforsyningen tilsluttet, men lørdag morgen meddelte computeren at batteriet var næsten helt afladet, og at strømforsyningskablet var tilsluttet, men at den ikke ladede.

Det næste var at jeg ikke kunne komme på internettet: maskinen loggede på, men jeg blev smidt af igen efter 20-30 sekunder, hvorefter maskinen automatisk loggede på nettet igen, osv.

Efter forskellige eksperimenter prøvede jeg at tage batteriet af og sætte det på igen. Det hjalp på strømforsyningen, men der var stadigvæk problemer med internetforbindelsen. På et tidspunkt i løbet af søndagen kom der en meddelse op om at to computere på netværket havde samme ip-nummer. Hvordan kan jeg rette det?

Jeg har prøvet med en systemgendannelse, men uden de store resultater.

Undervejs fandt jeg ud af at internetproblemet hovedsalig opstod når én bestemt anden computer på netværket også var tændt. De to computere kører begge Windows 7, de kan begge to hver for sig fungere på hjemmenetværket så længe den anden ikke er tændt, og de arbejder hver for sig udmærket sammen med de andre computere. Her til morgen var Lenovoen den eneste computer der var tændt, og det hele kørte fint, men der gik ged i det i samme øjeblik den anden computer blev tændt. Hvordan fixer jeg det problem?

Har de to problemer, strømforsyningen og internettet, i virkeligheden slet ikke noget med hianden at gøre? Og hvordan kan det være at det har kørt fint i tre uger og så pludselig kører helt i skoven?

På forhånd tak

munchped
munchped

Re: Netværksproblem

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs mar 08, 2011 13:38

Strømforsyningen har intet med internetproblemet at gøre. Hver computer på et netværk skal have en unik IP-adresse for at kunne kommunikere med andre - ligesom hver telefon har sit eget telefonnummer.

Dit problem skyldes, at begge computere prøver at benytte samme nummer, og så går det galt, for nummer to af dem, fordi nummeret allerede er optaget af den anden computer.

Normalt opættes en computer til at hente en IP-adresse på netværket (typisk fra routeren). Men man kan også indstille en computer til at bruge en fast adresse, og det må så være det, der er sket i dit tilfælde.

Jeg har intet kendskab til Windows 7, så jeg ved ikke, hvordan du ændrer indstillingen. Du kan evt. prøve at søge i Windows hjælp efter "DHCP". Hvis du finder en indstilling, skal du vælge at bruge DHCP.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf munchped » tors mar 10, 2011 13:35

Tak for svar. Det viste sig at netværksproblemet lå i routeren. I hvert fald forsvandt problemet da jeg skiftede til en ældre router som en bekendt havde liggende.

Mvh

munchped
munchped

Indlægaf Gæst » tors mar 10, 2011 17:09

Det kunne også være at du bare skulle ha' haft slukket den du havde i 10 minutter (så alle kondensatorer bliver afladt) og så genstartet den :D
Gæst

Indlægaf munchped » tors mar 10, 2011 18:30

Det havde jeg prøvet.
munchped

Tilbage til Hjælp til alt