Formatering af VISTA computer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Formatering af VISTA computer

Indlægaf Theo » tirs mar 15, 2011 20:11

Hej
P.g.a. af virus, skal jeg formatere min datters bærbare computer hvorpå der er VISTA.
Men jeg har ingen CD.
Computeren er købt via Vupti.com og blev leveret med med VISTA installeret. I bunden af computeren er en label med Produkt licens fra Microsoft. Såden er altså god nok - det er ikke snyd ;-)

Men hvordan formatterer jeg når jeg ikke har en CD?

Jeg har prøvet at starte computeren via F7 (tap tap tap) og i menuen "Reparer computer" og "Windows Complete PC Restore" forsøgt at komme igang denne vej men får blot meddelelsen at "No valid backup locations could be found"

Jeg bryder mig selvfølgelig ikke om at den siger at "... no valid....." for min Vista er købt og betalt.

Er der nogen der har et bud på hvad jeg kan gøre???
Med venlig hilsen
Theo Lyngby
Theo

Geografisk sted: Roskilde

Re: Formatering af VISTA computer

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs mar 15, 2011 20:32

Du kan bruge en hvilken som helst CD til installationen, det skal bare være den samme version og med samme Service Pack som den oprindelige. Under installationen skal du så bare indtaste koden fra mærkaten på computeren.

Så hvis du kender en med samme version af Windows, kan du spørge om de har en CD, du må låne. Du kan sikkert også finde en på nettet, men så risikerer du, at der følger lidt ekstra med. Og du kan sikkert også brænde en ud fra den Windows, du i øjeblikket har på computeren, men eftersom computeren er kompromitteret, risikerer virussen bare at følge med.

Du kan tjekke den installerede Windows-version ved at højreklikke på Denne computer og vælge Egenskaber. På fanen Generelt finder du oplysninger om Windows-versionen. Her står der også noget om den installerede Service Pack, men den oplysning snyder, fordi den er den installerede Service Pack og ikke den, der fulgte med computeren.

Jeg skal lige tilføje, at jeg ikke er 100 procent sikker på, at Service Pack'en skal være den samme - måske det vil virke alligevel.

Jeg går ud fra, at du har styr på det med backup af hendes data,så hun ikke mister nogle i forbindelse med formateringen?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Theo » tirs mar 15, 2011 21:20

Hej Kim

Tusind tak for dit hurtige svar.
Hmm ja så må jeg på jagt efter een der har en VISTA version til låns.
....Og ja: Jeg HAR taget back up af de filer hun helst ikke vil miste.
Med venlig hilsen
Theo Lyngby
Theo

Indlægaf Jan Krag » ons mar 16, 2011 12:06

Hej
Det mest sikre er vist, at kigge på den label med licens-koden, der står også hvilken Vista version, den passer til
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Drooler » ons mar 16, 2011 12:37

Hvis du ikke lige kan finde en CD her og nu, så PRØV følgende i stedet for F7:

Tryk i stedet gentagende gange på F11 ved opstart - det skulle muligvis påbegynde hele "fabriks"- installationen af Vista - selvfølgelig betyder det, at al opsætning også her skal om påny.

Det virkede i hvert fald første gang min Vista frøs lige præcist ved nytårsskiftet 2009/2010.

Siden har jeg brugt Macrium Reflect (anbefalet her af KL) til backup og boot diskette....det giver en glimrende sikkerhed ved evt. nedbrud. Og så er det freeware.
Held og lykke
Drooler

Indlægaf Theo » tors mar 17, 2011 2:55

JAN:
Jeps og det er jeg klar på.

DROOLER:
OKAY!
Det vil jeg prøve. Al backup er sikret nu så jeg kan jo bare prøve :-)

TAK FOR JERES VIDENS DELING!
Med venlig hilsen
Theo Lyngby
Theo

Tilbage til Hjælp til alt