print knap på en hjemmeside

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

print knap på en hjemmeside

Indlægaf lars plovmann » man apr 04, 2011 19:50

Hej..

Har lavet en hjemmeside ( eller er stadig igang :-D ) Til vores KFUM spejdere.... Derpå ligger der nogle programmer og der skulle gerne kommet lign også, som der skal kunne ses på hjemmesiden men samtidig skal kunne printes ud... Ved nogen hvordan jeg gør det ??

Jeg har nu lavet en " knap" der linker til en word fil liggende, men så kommer der en "popop" med om man vil åbne eller gemme den.... Så kan man selv. åbne den i word og printe, men ville gerne springe det led over....

Det er www.kfumspejderneskive.dk

Klik f.eks. på ulve, og vælg program så kan du se hvad jeg mener.....
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Geografisk sted: 7800 Skive

Re: print knap på en hjemmeside

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 04, 2011 20:26

Du kan lave en knap, der udskriver selve hjemmesiden, men du kan ikke lave en knap, der starter udskrivning af en fil. Det er op til den besøgende at bestemme, hvad der skal ske med filen.

Men hvorfor lave en kopi af hjemmesiden i en doc-fil? Det er da nemmere at bare udskrive selve hjemmesiden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » man apr 04, 2011 20:35

Hej Kim..

Jeg er ikke Heeeelt sikker på jeg forstår helt hvad du mener..... Kan jeg lave så den kun printer den tabel ud hvor programmet ligger i ???

Jeg vil jo ikke printe hele hjemmesiden, så banner osv. kommer med !!! Det skal jo KUN være selve programmet....

Den eneste måde JEG kunne finde ud af er den måde jeg har gjort det på.....

Kan du forklare lidt nærmere ?
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man apr 04, 2011 21:19

Hej Lars og Kim

Hvis Word-dokumentet ikke indeholder andet end det der står på den pågældende hjemmeside, er det vel bedre at udskrive hjemmesiden.
Det er ikke så svært at indsætte en 'Udskriv denne side'-knap på siden.
Man kan også få den udskriv-funktion til kun at udskrive visse dele af hjemmesiden. Det er nok den løsning der passer bedst til jeres side.
Min viden om html er yderst begrænset, men da jeg læste dit indlæg ledte jeg på internettet efter en mulig løsning og fandt en på denne side.
http://javascript.about.com/library/blprint.htm
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man apr 04, 2011 21:53

Jørgens link beskriver fremgangsmåden, men her får du lidt ekstra hjælp. Men denne metode er kun til denne ene side. Det er sikkert helt anderledes på de andre sider. Jeg ved ikke, om der er en nemmere måde at gøre det på i Word, som du bruger til at lave siden. Jeg tror det ikke.

Hvis du brugte et rigtigt hjemmesideprogram og en CSS-fil, ville dette være meget nemmere at lave for alle sider.

Du skal åbne hjemmesiden i Notesblok - ikke Word - og indsætte dette på en ny tom linje lige før koden </head>:
<link rel="stylesheet" href="print.css" type="text/css" media="print">

Gem filen og luk Notesblok. Du skal så downloade nedenstående fil, pak den ud og placer den udpakkede CSS-fil i samme mappe som hjemmesiden.

print.zip
(183 bytes) Downloadet 361 gange

Åbn hjemmesiden i din browser, og prøv så at udskrive via menuen (Filer => Udskriv). Vil du have en udskriv-knap, kan den laves som beskrevet på Jørgens link, men jeg ved ikke, hvordan du gør det i Word.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man apr 04, 2011 22:19

Jeg havde ikke set at koden var lavet i Word. Jeg prøvede mig bare frem med lidt kode på en tom side. Udover hvad Kim har forklaret, har jeg i mit forsøg omgivet den tekst jeg vil have udskrevet med
Kode: Vælg alt
 <div class="print">Tekst
</div>
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 05, 2011 5:51

Word gør det desværre meget sværere, fordi der sikkert er forskellige navne på indholdet på de forskellige sider. Endnu en grund til ikke at bruge Word, som jeg ellers ikke var opmærksom på.

Hvis der var tale om en almindelig side med en ekstern CSS-fil, ville man typisk have sørget for ens navne, og så ville man nemt kunne lave alle siderne udskriftvenlige med et par linjer i en fil, som den jeg vedhæftede. Enten ved at eksludere ting, som jeg har gjort, eller ved at inkludere ting, som du har foreslået.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » tirs apr 05, 2011 6:22

Hej..

øhh for at tage det lidt fra en ende af.... Kim.... Rigtigt hjemmesideprogram ?? hvad mener du med det ?? siden er lavet i frontpage, et program som 1000 vis laver hjemmesider i !!

Tager vi nu udgangspunkt i det program der ligger på siden under ulve - bævere, så er det rigtigt at den fil der HENVISES til hvis man klikker på print her, er i word format, men selve programmet der ligger på selve hjemmesiden er bare copy-pastet ind på siden.... Så altså IKKE noget med word...

Jørgen... Det link du har sendt til en printpagebutton virker som det skal.... prøvede lige i frontpage....

Så uanset om jeg har brugt forkert hjemmeside program osv.. så har jeg fået det til at virke...

Tak for hjælpen...
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 05, 2011 7:36

lars plovmann skrev:øhh for at tage det lidt fra en ende af.... Kim.... Rigtigt hjemmesideprogram ?? hvad mener du med det ?? siden er lavet i frontpage, et program som 1000 vis laver hjemmesider i !!

Undskyld, der står Microsoft Office i koden, så jeg gik ud fra, at det var Word.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » tirs apr 05, 2011 7:44

Nååå Alt forladt :-) JEG troede du havde misforstået det med at det program jeg henviste til.... DET lå nemlig i .doc :-)

Det ER ændret, og det virker fint med Jørgens Link..... Skal så lige ha tilpasset så jeg er 100 % sikker på det kan stå på EN side.....
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne