Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Upload af Kompozer hjemmeside - tidl. Frontpage

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 01, 2011 21:53

Prøv at se min side her:
http://rejse-til-thailand.dk/songkran

Læg mærke til orddelingerne i teksterne ved billederne. Hvis du forstørrer eller formindsker teksten vil du se, at der bliver delt på nogle helt andre steder.

Bemærk, at det ikke er sikkert, du umiddelbart kan zoome teksten alene - du vil muligvis få zoomet hele siden, hvilket ikke ændrer noget. I Firefox kan du zoome teksten alene således:

Menupunktet Vis => Zoom => Zoom kun tekst => derefter kan du zoome teksten alene via samme menu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth » man maj 02, 2011 10:27

Kim Ludvigsen skrev:Prøv at se min side her:
http://rejse-til-thailand.dk/songkran

Læg mærke til orddelingerne i teksterne ved billederne. Hvis du forstørrer eller formindsker teksten vil du se, at der bliver delt på nogle helt andre steder.

Bemærk, at det ikke er sikkert, du umiddelbart kan zoome teksten alene - du vil muligvis få zoomet hele siden, hvilket ikke ændrer noget. I Firefox kan du zoome teksten alene således:

Menupunktet Vis => Zoom => Zoom kun tekst => derefter kan du zoome teksten alene via samme menu.

Det tyder på, at Firefox er en langt bedre browser - sammenlignet med IE. Jeg havde da regnet med, IE efterhånden kom efter det. I anden forbindelse talte jeg med min server-mand, og han foreslog, jeg satte 'break' altså koden <br> efter hver deling - og naturligvis slettede det indsatte mellemrum. Det har jeg gjort, og det fungerer perfekt i Firefox - men ikke i IE. Det var lidt af et stykke arbejde, så jeg prøvede istedet at justere teksten (har foreløbig kun gjort det på index.html og England.html), for at se, om det kunne køre rimeligt. Det fungerer fint på index.html både på Firefox og IE - men ak - England.html justerer ikke linierne med delestreger hele vejen igennem på IE. Nu vil jeg FORSØGE med din kodning - men det er ved at blive noget værre grums.

Du må meget undskylde, Kim - måske anser du mig for at være noget 'tung i gumpen'. Jeg kan så sige, at jeg havde et sætteri tidligere - først med composersats, da den kom frem hos IBM - og senere fotosats. Af samme grund er jeg nok noget 'hys' mht. til sætning af tekster. Og min hjemmeside er jo fortrinsvis tekstsider. Jeg indser dog, at teksterne på hjemmesider er dynamiske, men jeg fatter ganske enkelt ikke, at de ting, jeg foretager på hjemmesiden, kommer forskelligt ud på browseren. I dette tilfælde må det da være IE, der ikke har gennemarbejdet deres system. I disse tider - hvor man får smidt opdateringer i hovedet næsten hver anden dag, ved man jo slet ikke, hvad det er, de ændrer i systemerne - og hvordan det påvirker det, der allerede er inde i systemet. Det minder mig i den grad om Medicinalfirmaerne med al deres elendige medicin der indbyrdes har tons af bivirkninger.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth

Indlægaf Lisbeth » man maj 02, 2011 15:28

Nu har jeg prøvet alt, og IE9 arter sig bare ikke. Jeg bestemte mig til at justere teksten istedet for,omend jeg ikke rigtigt kan lide justeret tekst - det virker så formelt. Men dine kildekoder blev smidt helt væk (dem du henviste til på side 3 her på websitet). Det er muligt, jeg tyder dem forkert som - &shy; - der sættes ind på kildekoder direkte ved alle de mulige orddelinger. Den smider disse koder væk hos mig, når jeg gemmer og lukker.

Forsøgte så med server-mandens råd om et simpelt 'break' - <br> efter delestregen. Men logisk set, er det jo ikke smart, når det drejer sig om justeret tekst. Index.html har jeg uploaded (også kontakt.html og links.html iøvrigt), for den har jeg fået til at se rimelig ud både på Firefox og IE9. Men de to store tekstsider England og Spanien er elendige i IE9, fordi den mindsker brødteksten lidt (og det siger du jo også, andre computere gør, fordi det er dynamisk). I England har jeg ovenikøbet været inde på hver enkelt orddeling og forsøgt med både den ene og anden løsning - Bl.a. hopper sidste del af teksten ned under billedet af skolen, og det gør den også hvis jeg bruger 'afsnit' = p istedet for almindeligt 'break'. Det er også logisk - set med IE øjne - da den får de store mellemrum i den justerede (og mindre) tekst. Jeg kysser snart den jord Firefox er udfærdiget på - den gør jo, hvad man siger.

Undskyld, jeg har skrevet hele to svar idag - men jeg sy's det var nødvendigt at få det hele med - også efter endnu et nederlag.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth

Indlægaf Kim Ludvigsen » man maj 02, 2011 22:29

Ah, erfaring med sætteri - det forklarer nogle af dine problemer. Det første du skal med hjemmesider er at glemme (stort set) alt, hvad du ved fra typografibranchen. Som du selv skriver, er hjemmesider dynamiske. Det er et helt andet medie med nogle helt andre spilleregler.

Nogle af de værste, man kan sætte til at lave hjemmesider, er folk med typografisk erfaring, fordi deres erfaringer fra tryksager er alt for indgroede.

Du bør absolut undgå tvungne linjeskift med <br>. Hvis den
besøgende har
valgt en anden skrifttype eller -størrelse end dig, risikerer
du linjer som
i denne tekst. Og det er slet ikke kønt.

Så hellere uens linjer længdemæssigt på grund af ord med forskellige længder. Evt. justerede linjer som nu men uden bindestreger, men det kan til gengæld blive mindre kønt, fordi der ikke foretages skydning (er det ikke det, det hedder?) mellem ordene som ved tryksager.

Ved tryksager kan du kontrollere det hele, og der vil tvungne bindestreger og linjeskift virke helt fint. Det gør de ikke på hjemmesider, hvilket du jo netop selv har kunnet konstatere med IE9.

Hvis du indsætter &shy; i kildekoden vil det virke. Problemet er så, at der åbenbart er en fejl i KompoZer, hvilket jeg ikke var opmærksom på. KompoZer tror åbenbart, at &shy; er en fejl, hvorfor koden fjernes. Jeg har lige prøvet med både version 7.10 og den nyeste betaversion, og fejlen er i dem begge. Selv i den kommende efterfølger til KompoZer findes fejlen. Øv!

Så er der kun én vej, hvis du vil benytte den mulighed, og det er at indsætte koden manuelt i en tekst-editor. Men det vil så samtidig betyde, at du ikke efterfølgende kan foretage rettelser på siden i KompoZer.

Du kan også bare gøre som næsten alle andre gør: Lade linjerne bryde, hvor linjerne nu gerne vil bryde. Også selvom det kan betyde linjer med meget uens længde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man maj 02, 2011 23:30

Hej Kim

Jeg tror det er Kompozer der ikke viser &shy; i kildekoden. Jeg ville have vist tre eksempler, men dit forum vil ikke lade mig bruge den bløde bindestreg i kodevisning.
Prøv at lave denne og vis den i Firefox. Se så Vis kildekode i Firefox og du vil se de bløde bindestreger
Kode: Vælg alt
<div style="width: 15%;">
Sporvogns&shy;skinne&shy;skidt&shy;skraber&shy;assistent
</div>
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 03, 2011 8:42

Jørgen, jeg er ikke helt med. Mener du, at koden er der i kildekoden, men bare ikke vises i KompoZers kildekodevisning?

I så fald, det er den ikke. KompoZer og BlueGriffon fjerner simpelthen &shy;-koden. Det samme gælder koden &#173; der indsætter samme bløde mellemrum.

Jeg indsendte en bug til BlueGriffon i går, så må vi se, hvad programmøren siger til den:
http://bugzilla.bluegriffon.org/show_bug.cgi?id=195

Edit:
Hov, nu prøvede jeg at lege med indstillingerne i KompoZer, og nu virker det. Underligt nok vises nu de koder, som ellers var fjernet, og som ikke kunne ses med en tekst-editor. Gad vide, hvordan det kan lade sig gøre?

Lisbeth, hvis du ikke har opgivet ævret, så prøv følgende i KompoZer:
Funktioner => Avancerede => i rullemenuen nederst til højre, vælg punktet med HTML4.

Du burde nu kunne indsætte koden &shy; i kildekodevisning, og den burde så blive husket. Prøv med et par stykker først i stedet for at lave en hel side - i fald det alligevel ikke virker.

Nu mangler vi bare at finde ud af, om der er en tastaturgenvej, der indsætter koden, så det kan gøres i almindelig visning i stedet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs maj 03, 2011 12:21

Jeg fik vist ikke testet nok inden jeg skrev mit indlæg.
Hvis jeg indsætter den pågældende kode i kildekoden i Kompozer og efterfølgende ser kildekoden i Notesblok eller Notepad++ er &shy; lavet om til en blød bindestreg.
Hvis jeg gør vinduet mindre i Firefox ombrydes linjerne med den bløde bindestreg som de skal.
Så koden
Sporvogns&shy;skinne&shy;skidt&shy;skraber&shy;assistent
</div>
og koden
Sporvognsblød bindestregskinneblød bindestregskidtblød bindestregskraberblød bindestregassistent
</div>
virker i Firefox 4 og i IE 9. Kompozer viser ikke &shy; og blød bindestreg i kildekodevisning. Firefox og IE9 viser ikke blød bindestreg i kildekodevisning.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tirs maj 03, 2011 12:55

Hov, nu prøvede jeg at lege med indstillingerne i KompoZer, og nu virker det. Underligt nok vises nu de koder, som ellers var fjernet, og som ikke kunne ses med en tekst-editor. Gad vide, hvordan det kan lade sig gøre?

Funktioner => Avancerede => i rullemenuen nederst til højre, vælg punktet med HTML4.

Du burde nu kunne indsætte koden &shy; i kildekodevisning, og den burde så blive husket. Prøv med et par stykker først i stedet for at lave en hel side - i fald det alligevel ikke virker.

Nu mangler vi bare at finde ud af, om der er en tastaturgenvej, der indsætter koden, så det kan gøres i almindelig visning i stedet.

Næ, jeg har da ikke opgivet, man er da heldigvis stædig. Det KAN være en hjælp af og til. Jeg så dit indlæg igår om tekst-editoren, og det valgte jeg fra, for jeg skal kunne ændre på Kompozeren henad vejen.

Men nu har sagen en lidt anden lyd. Desværre har jeg været igennem hele England og rettet størrelser på billeder og bortvalgt en del orddelinger. Beholdt dog dem, der 'gled ind', fordi linien kom til at passe i justeringen. I de tilfælde har jeg ovenikøbet kun brugt almindeligt mellemrum efter delestregen. Skal sige, det var rent 'pilleri', og jeg mangler jo Spanien, hvor det ser ligeså grimt ud igennem det meste af dokumentet.

Har noteret Jørgens indlæg, men jeg er ikke vild med de 15% han omtaler - ku' dog måske prøve. Sy's generelt ham 'Bill-milliardær' er lidt af en grissebasse - når Firefox kan få det til at virke, hvorfor kan hans virksomhed så ikke?

Mht. typografer - tja, dem har jeg været i strid med MANGE gange - strejkevagter udenfor mine døre osv. De ER tykpandede - eller var - for nu er de jo tvunget til at benytte andre maskiner end dengang. Jeg var i direkte konkurrence med dem, fordi jeg startede op som det første erhvervsmæssige Composerfirma i landet, og det var ikke noget, man så venligt på som typograf. Jeg brugte jo KUN damer i mit regi! Og det var FY - men mændene havde ganske enkelt for store fingre til composerens tastatur, og blindskrift var et fremmedord.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 03, 2011 14:35

De 15%, som Jørgen omtaler, er ikke noget, du skal bruge. De er kun brugt til at lave en smal testside for at kunne se ombrydningen. Og i henhold til Jørgens indlæg, bør det også virke i IE.

Jørgen, jeg sidder med en Linux i øjeblikket, måske det er mine redigeringsprogrammer her, der gør stregen/koden usynlig. Jeg vil lige prøve at kigge nærmere nogle Windows-editorer i løbet af nogle dage.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons maj 04, 2011 18:45

I relation til det, du skrev om HTML4 må jeg lige sige, at vi MÅSKE kører med forskellige udgaver af Kompozer. Lidt mærkeligt, for jeg gik da ud fra, jeg havde opdateret den til sidste udgave. Men ligemeget - jeg HAVDE 'bolle' i HTML4, som jeg fandt under indstillingerne>avanceret.

Til almindelig orientering har jeg nu stillet mig NÆSTEN 100% tilfreds med tekstudseendet. Med justeringen var der en del af delestregerne, der gik igennem med mellemrum bagefter (f.eks. som her: delin- ger). Men der var så sandelig også et utal af steder, hvor jeg måtte anvende &shy; - og de forsvinder ganske rigtigt i kildekoderne, hvilket gør det meget vanskeligt at checke bagefter, hvis man opdager at bindestregen er sneget sig ind på Internet-siden. Tilmed bliver selve indskrivningen på Kompozeren helt forkeret med kæmpe mellemrum på de korte tekster omkring billederne. Så her kan man heller ikke læse korrektur mere.

Det, der istedet skal gøres, er, at gå ind på hhv. Firefox og IE, og indsætte koden forskellige steder, fordi IE jo reducerer skriften - og læse korrektur på begge sider, hvor gang der er lavet rettelser. Så nu kan jeg næsten den tekst udenad, har nok læst korrektur på den MINDST 50 gange! Firefox er stadig den bedste browser til KompoZeren - den retter alt ind første gang, mens IE skal korrigeres indtil flere gange.

Til gengæld er der - såvidt jeg kan se - ikke flere fejl - og dog - der er en minimal fejl i IE stadigvæk - linierne ser sådan ud:
...................................afhæn-
gig af deres sprogkundskaber samt -
niveau...................................

Den skulle hæfte stregen fast på niveau (-niveau), da 'niveau' henfører til sprogkundskaber (sprogniveau).

Den burde se sådan ud:
gig af deres sprogkundskaber samt
-niveau .................................

Men jeg ved ikke, hvilken kode, man skal anvende her for at fastgøre stregen (-niveau). Vil dog lade det ligge, hvis du ikke kan give mig et svar. Med Google Chrome opstår der også to fejl. I de links, der ligger øverst på siden, ryger 'Fritid' ned på næste linie. Kan skyldes at man skal lave faste mellemrum, men i Firefox og IE fungerer det rigtigt. Den anden fejl i Google Chrome er, at en af 'TIl top' ryger ind under teksten ved siden af et højreholdt billede (den bør stå under billedet - og der ER indsat et break). Det fungerer også rigtigt i Firefox og IE, så jeg lader det bare være ved det.

Har ikke skænket OPERA en tanke - har den ikke uploaded heller - og nu tror jeg, jeg stopper med disse petittesser. Jeg vil ikke anbefale andre at gøre det samme - har været en dyr fornøjelse tidsmæsig samt i cigaretter og kold kaffe, og kredsløbet har bestemt ikke haft godt af det!

Uden jeres hjælp var det dog slet ikke gået - men jeg vil nu nok tilføje, at der burde være lidt i KompoZer Tips om &shy; - det er jo ikke kun mig, der laver så lange tekstsider med korte eller lange linier. I noget af denne lange korrespondance står der, at denne kode ikke bliver fanget gennem en validering - det synes jeg også, man burde nævne i tipsene.

TUSIND TAK FOR ALT!
Med venlig hilsen
Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 04, 2011 21:48

Lisbeth Schrøder skrev:

I relation til det, du skrev om HTML4 må jeg lige sige, at vi MÅSKE kører med forskellige udgaver af Kompozer. Lidt mærkeligt, for jeg gik da ud fra, jeg havde opdateret den til sidste udgave. Men ligemeget - jeg HAVDE 'bolle' i HTML4, som jeg fandt under indstillingerne>avanceret.

Det var ikke bollen, du skulle sætte - du skal bruge rullemenuen nederst på indstillingssiden og der vælge den mulighed, der indeholder noget med HTML 4. Så skulle &shy;-koderne ikke forsvinde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » ons maj 04, 2011 23:08

Det var ikke bollen, du skulle sætte - du skal bruge rullemenuen nederst på indstillingssiden og der vælge den mulighed, der indeholder noget med HTML 4. Så skulle &shy;-koderne ikke forsvinde.

Du finder indstillingen i menuen Funktioner -> Egenskaber -> Avanceret -> Oversæt de følgende tegn til html-kode: Specielle html 4-tegn.
Mht.:

så findes der et unicode tegn der hedder 'nonbreaking hyphen'. &#8209; Jeg tror det virker, men er ikke sikker på, at det er en del af html-specifikationen. Det samme gælder for <nobr>.
En anden mulighed skulle være at bruge css. Jeg har set et forslag der sikkert kunne tilpasses dine sider. http://www.nerdrium.com/article.php?articleNumber=34&page=1
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tors maj 05, 2011 1:03

Jørgen Rasmussen skrev:

Du finder indstillingen i menuen Funktioner -> Egenskaber -> Avanceret -> Oversæt de følgende tegn til html-kode: Specielle html 4-tegn.
Mht.:

så findes der et unicode tegn der hedder 'nonbreaking hyphen'. &#8209; Jeg tror det virker, men er ikke sikker på, at det er en del af html-specifikationen. Det samme gælder for <nobr>.
En anden mulighed skulle være at bruge css. Jeg har set et forslag der sikkert kunne tilpasses dine sider. http://www.nerdrium.com/article.php?articleNumber=34&page=1

Tak til både Kim og Jørgen Jeg glemte at skrive, at jeg naturligvis havde prøvet rullemenuen - det, den bevirkede var, at alle bogstaver æ, ø og å blev lavet om til engelsk standard (ae osv.) i det mindste i kildekoden. Den havde jeg ikke særlig lyst til. Nu er siderne jo også ok, men skal da lige prøve Jørgens forslag imorgen med hensyn til fastgørelse af stregen.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Lisbeth Schrøder » fre maj 06, 2011 0:54

Jørgen Rasmussen skrev:

Lige for en ordens skyld melder jeg tilbage til dig Jørgen. Jeg prøvede koden €#8209; - og den virkede på stregen. Den forårsagede imidlertid mere pilleri med orddelingerne, men hvad Søren - nu har jo snart orddelt alle ordene. Og jeg var lidt bange for CSS koden, som så ud til at ændre på mine afsnit (p) Jeg er glad for min streg (-niveu), så den skal du have tak for.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre maj 06, 2011 1:33

Jeg kan godt forstå du ikke er begejstret for at ændre på css-koden. Indholdet på siden jeg linkede til var ment som inspiration.
Efter jeg skrev mit indlæg kiggede jeg nærmere på koden og fandt frem til følgende mulighed.
Opret en ny stil med navnet .nobreak med reglen white-space: nowrap;
På din side vælger du teksten -ni (af ordet -ni­veau) og giver det stilen nobreak fra rullemenuen. (ligesom med fedgroen og roed).
Koden vil komme til at se sådan ud: <span class="nobreak">-ni</span>­
Måske kan du brug for det en anden gang.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt