teste backup af Thunderbird

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: teste backup af Thunderbird

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 21, 2011 8:35

Morten_1 skrev:Så overskrev de gamle profiller i mappen over fra data partitionen til MozBackup under Dokumenter på c partitionen.

Jeg forstår ikke helt ovenstående. Du mener, at du kopierede backuppen fra fra den gamle XP ind i mappen Dokumenter efter geninstallationen af XP?

Du skriver, at du har hentet mails, betyder det at opsætningen af mailkonti blev gendannet, eller har du opsat dine konti manuelt efter geninstallationen?

Ved du, hvilken version af Thunderbird, du havde på den gamle computer? Umiddelbart kan jeg forestille mig, at du har haft en meget gammel version, og at det er det, der driller.

Fortæl også lige, om du i øjeblikket har mails liggende, som du vil gemme, og om de i så fald ligger i indbakken eller i andre mapper.

Inden jeg giver dig opskriften på at gendanne dine mails, vil jeg meget gerne lige have svar på ovenstående, mere så vi ikke risikerer at ødelægge noget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morten_1 » tors jul 21, 2011 18:29

Jeg forstår ikke helt ovenstående. Du mener, at du kopierede backuppen fra fra den gamle XP ind i mappen Dokumenter efter geninstallationen af XP?

Ja det korrekt

Du skriver, at du har hentet mails, betyder det at opsætningen af mailkonti blev gendannet, eller har du opsat dine konti manuelt efter geninstallationen?

Nej jeg har opsat min konti manuelt efter geninstallationen

Ved du, hvilken version af Thunderbird, du havde på den gamle computer? Umiddelbart kan jeg forestille mig, at du har haft en meget gammel version, og at det er det, der driller.

Thunderbird 5

Fortæl også lige, om du i øjeblikket har mails liggende, som du vil gemme, og om de i så fald ligger i indbakken eller i andre mapper.

C:\Documents and Settings\navn\Dokumenter\MozBackup

De eneste mails der ligger i indbakken er dem der stadig var på serveren
Senest rettet af Morten_1 fre jul 22, 2011 22:05, rettet i alt 1 gang.
Morten_1

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 21, 2011 19:27

Ok, hvis du vil gemme de nye e-mails, skal du oprette en ny mappe under Lokale mapper og så kopiere mailene derover. Det efterfølgende vil slette alle mails i mappen Indbakke.

Hvis du går i stå undervejs, så vend tilbage og fortæl, hvad der driller.

Find din backup-fil. Den har i øjeblikket filtypen pcv, den skal du omdøbe til zip, altså fx skal filnavnet:
Thunderbird 5.0 (da) - 2011-07-21.pcv
omdøbes til:
Thunderbird 5.0 (da) - 2011-07-21.zip
Hvis du ikke kan se filtyper, skal du ind og ændre i dine mappeindstillinger i Windows, ellers kan du ikke omdøbe filtypen.

Du kan nu pakke filen ud med et unzip-program. Find mappen Mail i de udpakkede filer, og i den - eller en af dens undermapper - skal du finde filerne, der hedder noget med Inbox, det er dem, der indeholder dine mails, som du lige om lidt skal kopiere over i en anden mappe.

Luk Thunderbird, hvis programmet ikke allerede er lukket - husk at kopiere dine mails i indbakken over i en ny mappe først.
Klik på Startknappen i Windows.
Klik på Kør.
Skriv: %appdata%\thunderbird\profiles og klik på OK.
Åbn undermappen"tilfældigetegn".default
Åbn mappen Mails
Du skal nu finde filerne, der hedder noget med Inbox, ligesom du gjorde ovenfor. Flyt filerne ud på skrivebordet og flyt de udpakkede inbox-filer over i denne mappe. Luk alle mapperne.
Start Thunderbird, dine mails skulle nu gerne være på plads.

Hvis alt er i orden, kan du nu slette inbox-filerne på skrivebordet og de udpakkede filer. Hvis du mangler mails, skal du ikke slette noget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morten_1 » tors jul 21, 2011 20:35

Kim Ludvigsen skrev:Ok, hvis du vil gemme de nye e-mails, skal du oprette en ny mappe under Lokale mapper og så kopiere mailene derover. Det efterfølgende vil slette alle mails i mappen Indbakke.

Find din backup-fil. Den har i øjeblikket filtypen pcv, den skal du omdøbe til zip, altså fx skal filnavnet:
omdøbes til:
Hvis du ikke kan se filtyper, skal du ind og ændre i dine mappeindstillinger i Windows, ellers kan du ikke omdøbe filtypen.

Du kan nu pakke filen ud med et unzip-program. Find mappen Mail i de udpakkede filer, og i den - eller en af dens undermapper - skal du finde filerne, der hedder noget med Inbox, det er dem, der indeholder dine mails, som du lige om lidt skal kopiere over i en anden mappe.

Luk Thunderbird, hvis programmet ikke allerede er lukket - husk at kopiere dine mails i indbakken over i en ny mappe først.
Klik på Kør.
Åbn mappen Mails

1:
Du skal nu finde filerne, der hedder noget med Inbox, ligesom du gjorde ovenfor. Flyt filerne ud på skrivebordet og flyt de udpakkede inbox-filer over i denne mappe. Luk alle mapperne.

Hvis alt er i orden, kan du nu slette inbox-filerne på skrivebordet og de udpakkede filer. Hvis du mangler mails, skal du ikke slette noget.

1:
pop3.mail-1.dk
pop3.mail.dk

Der to filer skal jeg bruge dem begge?
Morten_1

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jul 22, 2011 7:44

Det tyder på, at du har haft opsat din konto to gange i den nye installation. Jeg vil tro, at det er pop3.mail-1.dk, som du skal bruge. Men prøv at tjekke Inbox-filen i begge mapper og sammenlign så, hvor gamle de er (det kan du vist se, når du holder musen over dem). Det er sikkert mappen med de nyeste, du skal bruge.

I værste fald kan du prøve med den ene mappe, og så gentage operationen med den andet mappe, hvis det ikke var de rigtige.

Husk i begge tilfælde at flytte Index-filerne ud på skrivebordet, inden du kopierer backuppen over. Du kan ikke have to sæt filer med samme navne, så opret evt. mapper med navnene pop3.mail.dk og pop3.mail-1.dk på skrivebordet, som du kan flytte dem over i. Dermed ved du også, hvor de kommer fra, hvis du skal bruge dem senere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morten_1 » lør jul 23, 2011 16:47

Kim Ludvigsen skrev:Ok, hvis du vil gemme de nye e-mails, skal du oprette en ny mappe under Lokale mapper og så kopiere mailene derover. Det efterfølgende vil slette alle mails i mappen Indbakke.

omdøbes til:

Klik på Kør.
Åbn mappen Mails

Hvordan ved jeg om jeg mangler mails, og hvordan for jeg mine backup ned i indbakken?
Morten_1

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 23, 2011 17:50

Hvis der ikke er kommet mails i indbakken, mangler du jo dem. Hvis du har haft mails i andre mapper, vil de mangle, eftersom vejledningen kun har beskæftiget sig med mails i indbakken.

Når du har kopieret Inbox-filerne som beskrevet, skulle mailene gerne ligge i indbakken, når du efterfølgende starter Thunderbird.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » lør jul 23, 2011 18:12

Hej Kim
Undskyld, at jeg blander mig, men som jeg ser det, er mapperne kopieret ud på skrivebordet, men ikke tilbage i Thunderbird-profilen, og vil derfor ikke være i Thunderbird, ved opstart.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 23, 2011 20:19

Måske du og Morten har overset, at efter Inbox-filerne er flyttet ud på skrivebordet, skal de udpakkede Inbox-filer flyttes ind i den pågældende mappe?

Citat:
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morten_1 » søn jul 24, 2011 22:29

Kim Ludvigsen skrev:Måske du og Morten har overset, at efter Inbox-filerne er flyttet ud på skrivebordet, skal de udpakkede Inbox-filer flyttes ind i den pågældende mappe?

Citat:

Så hvad har jeg gjordt galt?
Morten_1

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 25, 2011 1:35

Hvor langt kom du ved at følge, det jeg skrev, og hvad gik der galt?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morten_1 » man jul 25, 2011 8:48

Jeg overskrev filerne Inbox og Inbox.msf inde under C:\Documents and Settings>Navn>Application Data>Thunderbird>Profiles>default>Mail>pop3.-1 med filerne Inbox og Inbox.msf fra mappen pop3.-1 på skrivebordet.

Har jeg ødelagt min mulig for at det skal lykkes at gendanne mit backup, og få dem lagt ind i indbakken?
Morten_1

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 25, 2011 11:07

Jeg har sendt en mail til din Gmail-konto.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morten_1 » man jul 25, 2011 13:24

Kan man ikke gøre det uden programmet alså manuelt hvis ja, hvad gør jeg så med mine nye mails?
Morten_1

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 25, 2011 17:13

Jeg har prøvet at beskrive en manuel metode ovenfor.

Har du modtaget min mail? I så fald svar mig tilbage på den via e-mail.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne