Eraser - sletning af filer virker ikke

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Eraser - sletning af filer virker ikke

Indlægaf jonas » fre jul 29, 2011 7:30

Hej jeg har afprøvet Eraser og Ccleaner til at slette filer på min pc med. Men det virker ikke, jeg kan stadig væk finde filerne frem igen...

Jeg har f.eks lavet en lille test med et billede, hvor jeg har slettet det fra skraldespanden med Eraser (har afprøvet med de forskellige overskrivnings metoder).
Herefter har jeg kørt Diskdigger og Recuva, som så igen har kunne gendanne filen til det slettede billede..
Jeg har udført samme manøvre med ccleaner og Diskdigger og Recuva, og samme udfald gjorde sig gældende.
Hvad gør jeg forkert...?
jonas

Re: Eraser - sletning af filer virker ikke

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jul 29, 2011 9:18

Hvordan starter du sletningen med Eraser?

Når du prøver at gendanne, findes filen så i papirkurven eller på dens originale placering?

Prøv evt. at slette en fil med Eraser uden først at smide den i papirkurven.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jonas » fre jul 29, 2011 10:38

Først køre jeg diskdigger som finder en helt masse ”slettet” filer over 39 000 stk. på c: drev
Jeg vælger så test filen til mit billede og vælger selv hvor den skal gemmes.

Jeg har prøvet og gemme den på skriverbord på c. drev – trukket den til skældespand og tøm denne.
og kørt Eraser
Jeg har også prøvet og gemme filen i test mappe på andet drev. Kørt Eraser på mit c: drev hvor filen oprindelig blev slettet fra skraldespand (se herunder)

Køre herefter en Eraser - Scheduler - unused disk space – Schneier´s 7 pass igennem og herefter

Køre jeg så igen Diskdigger på c: drev og finder igen min test fil intakt og tilgængelig…!!

Håber jeg har forklaret mig tydelig ;O)
jonas

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jul 29, 2011 12:35

Jeg må indrømme, at jeg ikke forstår meget af det, du skriver.

Hvis du har valgt at integrere Eraser i Windows, skal du blot højreklikke på den fil, du vil slette, og så bliver den overskrevet. Du skal ikke smide den i papirkurven først.

Hvis dit problem er en hel masse filer, som du har slettet tidligere (de 39.000 filer), men som stadig kan gendannes, så skal du gøre det på en anden måde. Så skal du bruge Eraser til at slette al ubrugt plads (unused space), tjek afsnittet Scheduler her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools ... #scheduler

Bemærk, at det er nogen tid siden, jeg skrev guiden, så det kan være lidt anderledes i den nyeste udgave af Eraser.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør jul 30, 2011 8:21

Ok nu har jeg så prøvet det du foreslår – slettet mit test billede fra skrivebord med Eraser ved at højreklikke på filen…
- Det ser ud til at det har virket – Deskdigger finder ikke filen som er slettet direkte fra skrivebordet, men kun den tidligere flyttet fil som blev slettet fra skraldespand (den har Eraser ikke kunne gøre kål på..?)

Og fulgt anvisning med Scheduler - har brugt Eraser til at slette al ubrugt plads (unused space), for at slette de 39 000 filer som Diskdigger fandt…
men efter endnu en søgning med Diskdigger finder den stadigvæk de 39 000 filer,
- mange af dem er stadigvæk med grønt symbol og kan genskabes
- en den er med rødt symbol og kan ikke genskabes men en del af de rød kan stadig genskabes…

Ved ikke om det siger noget, men mange af filerne er jpg, png, ink, gif, htm, som ligger i Fil sti User\jonas-Pc\appdata\local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\........

En hen helt masse med filnavn zzz..zz.zz.z.z (går ud fra det er overskrevne filer?) de ligger i Windows\system32\wdi….. Fil sti

Men som sagt kan jeg stadig se de 39 000 filer og gendanne en hel del af dem…
Gæst

Indlægaf Gæst » lør jul 30, 2011 8:21

Ok nu har jeg så prøvet det du foreslår – slettet mit test billede fra skrivebord med Eraser ved at højreklikke på filen…
- Det ser ud til at det har virket – Deskdigger finder ikke filen som er slettet direkte fra skrivebordet, men kun den tidligere flyttet fil som blev slettet fra skraldespand (den har Eraser ikke kunne gøre kål på..?)

Og fulgt anvisning med Scheduler - har brugt Eraser til at slette al ubrugt plads (unused space), for at slette de 39 000 filer som Diskdigger fandt…
men efter endnu en søgning med Diskdigger finder den stadigvæk de 39 000 filer,
- mange af dem er stadigvæk med grønt symbol og kan genskabes
- en den er med rødt symbol og kan ikke genskabes men en del af de rød kan stadig genskabes…

Ved ikke om det siger noget, men mange af filerne er jpg, png, ink, gif, htm, som ligger i Fil sti User\jonas-Pc\appdata\local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\........

En hen helt masse med filnavn zzz..zz.zz.z.z (går ud fra det er overskrevne filer?) de ligger i Windows\system32\wdi….. Fil sti

Men som sagt kan jeg stadig se de 39 000 filer og gendanne en hel del af dem…
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 30, 2011 22:24

Jeg tør ikke sige, hvorfor de 39.000 filer stadig kan gendannes. Er det nogle, som du først har haft smidt i papirkurven, eller hvordan har du oprindeligt slettet dem?

zzz-filerne er ganske givet nogle helt andre filer. Du vil ikke kunne se de overskrevne filer, efter de er overskrevet, og de bliver slet ikke flyttet til en anden mappe. Jeg har ikke lige tjek på placeringen af zzz-filerne, men jeg kan forestille mig, at det er filer, der har forbindelse med opdatering i Windows. Dem skal du nok ikke røre ved.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn jul 31, 2011 7:05

Pc bliver brugt af flere personer og der har ikke været system på hvordan de skulle slettet, så filer er blevet slettet enten direkte ved tryk på delete eller ved at blive slettet fra papirkurv...(det er ikke sket via et program, som ekx. Eraser)

Så konklusionen må vel være, hvis de 39.000 filer elller rettere, hvid der er filer der ikke er brugbare mere skal væk, skal jeg overskrive harddisken og lave en bood-cd, så mine gamle data ikke kan gendannes.
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 31, 2011 8:33

Du fortalte, at mange af filerne ligger her: User\jonas-Pc\appdata\local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\ ...

Det er midlertidige internetfiler, det vil sige hjemmesider og billeder m.m. på hjemmesiderne, der gemmes midlertidigt, så de ikke skal hentes igen. De kan ikke slettes på så mange forskellige måder, og den korrekte måde er at slette dem inde fra internetindstillinger. Det var derfor, jeg var nysgerrig efter, hvordan de er blevet slettet.

Måske vi lige skulle have på plads, hvad du vil opnå med sletningen med Eraser. Jeg kan forestille mig et par forskellige løsninger, bl.a. en formatering, som du selv er inde på, men spørgsmålet er, hvad der er mest praktisk i dit tilfælde. Vil du fx slette dem, fordi computeren skal sælges, eller hvad?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf jonas » man aug 01, 2011 8:37

Som sagt er pc tilgængelig af flere personer, og på et tidspunkt skal den smides ud. Og da nogle af filerne også er doc. og xls med firma relateret data, som kan genskabes, ville det være mest hensigtmæssigt de var helt slettet...

De midlertidige internetfiler, skulle gerne blive slettet automatiask inde fra internetinstillinger... men det som om, det ikke helt virker efter hensigten. Mange af filerne kan man se længe efter og genskabe...
jonas

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 01, 2011 10:26

Når computeren skal smides ud, kan du bruge Eraser til at overskrive hele disken. Det gøres ikke fra Windows med fra en særlig boot-CD.

Den metode kan du selvfølgelig også bruge, inden den skal kasseres, men så skal du til at geninstallere Windows og alle de nødvendige programmer samt gendanne ønskede data fra en backup. Og det er måske lidt voldsomt.

Du kan evt. prøve følgende med hensyn til de slettede dokumenter og regneark:

Flyt alle eksisterende filer, der skal gemmes, fra mappen Dokumenter og dens undermapper til et andet midlertidigt sted.

Gendan de slettede filer, der så vil dukke op i mappen Dokumenter. Og slet dem så med Eraser via et højreklik.

Flyt de flyttede filer og mapper tilbage til mappen Dokumenter.

Afslut med at tjekke, om det stadig er muligt at gendanne filerne.

Når jeg foreslår dig at flytte filer fra mappen Dokumenter, er det fordi, du så slipper for at skulle skelne mellem dem og de gendannede filer. Hvis Dokumenter er tom, før du gendanner, ved du, at alle filerne i Dokumenter skal slettes med Eraser.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » man aug 01, 2011 13:05

Hej
Jeg har haft rigtigt gode erfaringer med programmet Killdisk, det sletter ALT, og intet kan gendannes bagefter, men det er til hele disken, fra en CD, og når man ikke skal bruge noget fra disken mere.
http://www.killdisk.com/

Jeg kunne heller ikke bruge Eraser programmet.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Jonas » man aug 08, 2011 12:03

Har nu prøvet dit forslag med hensyn til og flytte filer fra dokument mappe midlertidig. Herefter har jeg ved hjælp af programmerne Recuva og DiskDigger gendannet tidligere slettede filer. Dem har jeg så slettet med Eraser direkte inde fra dokument mappen. Og dette har hjulpet... Jeg kan herefter ikke gendanne disse filer. Så nu ved jeg det virker og slette direkte med Eraser, uden først og flytte mine filer til skraldespand.

Med hensyn til midlertidig internetfiler har jeg via internetindstillinger slettet Browserdata og herefter har jeg brugt programmet CCleaner - her har jeg kørt en almindelig rens - hvorefter jeg har valgt Drev Rens, hvor jeg har overskrevet med (dod 3 gange) af ledig plads.... Dette har fjernet alle de midlertidige internetfiler jeg ikke kunne fjerne tidligere.

Det der så er tilbage af filer nu er kun de filer med en masse zzzz...z.zzzzz..zzz filnavne og indhold i disse kan ikke ses. Og som du skriver, må det være filer som Windows måske bruger...

Med hensyn til programmet Killdisk - vil jeg da lige tage et kik på ved lejlighed

Mange tak for hjælpen... dejligt når det lykkes.
Jonas

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne