TrueCrypt på ny computer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

TrueCrypt på ny computer

Indlægaf alhalma » lør aug 27, 2011 19:48

Hej Kim eller andre

Har netop købt en ny bærbar, hvor harddisken er opdelt i 3 partitioner:

C-drevet med windows og programmer
    Recovery (skjult partition med windows-recovery)
    D-drevet (til dokumenter og lign.)
Nu har jeg nærlæst [url]http://www.privacydefence.org/[/url] vedr. krypteret harddisk og Kims side vedr. TrueCrypt. Men der er lidt jeg stadig er i tvivl om.

Jeg går med overvejelser om at kryptere hele C-drevet med TrueCrypt og indtaste koden før Windows kan indlæses. Men som jeg læser ovennævnte links formateres C-drevet ved krypteringen og skal derfor efterfølgende have genindlæst Windows fra Recovery-partitionen til C-drevet.
Hvordan kan/skal jeg gribe det an? Kan jeg overføre en "recovery" til en krypteret partition? Som jeg ser det skal den krypterede partition jo "låses" op før den bliver tilgængelig. Hvordan sker det?

Hvis noget går galt undervejs og jeg derfor fortryder krypteringen af C-drevet er det da muligt at lave en genindlæsning af recovery-partitionen til C-drevet så den fungerer igen uden kryptering?

mvh
Allan

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:6.0) Gecko/20100101 Firefox/6.0
alhalma

Re: TrueCrypt på ny computer

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 27, 2011 20:25

Jeg har ikke prøvet at kryptere drevet med styresystemet, men det er ikke være nødvendigt med en geninstallation. Du skal huske at brænde en cd med TrueCrypt for det tilfælde, at TrueCrypts boot-system ødelægges eller ikke bliver installeret korrekt.

Bemærk, at du skal benytte funktionen "Encrypt the Windows system partition", hvis du vil kunne boote på recovery-partitionen.

Hvis du benytter "Encrypt the whole drive", kan du kun boote via TrueCrypt på harddisken eller evt. via cd'en med TrueCrypt. Det betyder, at med denne metode kan du ikke bruge recovery-funktionen, medmindre du kan huske din kode.

Hvis noget går galt under krypteringen af drevet, burde du godt kunne indlæse Windows på ny fra recovery-partitionen på samme måde som nu eller via start på TrueCrypt-cd'en. Men vær opmærksom på, at alle dine data blive overskrevet.

Spørgsmålet er måske, om du har behov for at kryptere hele drevet. Det beskytter kun din computer, når den er slukket, og der kan du måske nøjes med den tilsvarende funktion i din Windows - hvis ellers du har adgang til Bitlocker i din udgave af Windows 7. Bemærk, at hvis du krypterer dit Windows-drev, vil det påvirke hastigheden, uanset om du benytter TrueCrypt eller BitLocker.

Om BitLocker:
http://windows.microsoft.com/da-DK/wind ... /bitlocker
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf alhalma » tirs aug 30, 2011 21:56

Hej Kim
Det kunne være fint med Bitlocker, men jeg kører desværre Premium, hvor Bitlocker åbenbart ikke kører.

Jeg ved ikke rigtig om jeg tør kaste mig ud i en kryptering med de risici det indebærer med at få rekonstrueret Windows igen fra den skjulte partition. Der følger jo ikke Windows-DVD'ere med og en ny koster jo kassen. Som du måske aner er det nyt territorium for mig og at jeg ikke helt kan gennemskue det endnu.
Dog er Windows almindelige spærring med adgangskode så nem at komme forbi, at jeg trods alt vil overveje kryptering endnu en tid. Men det er jo smartere at få gjort inden der fyldes for meget på computeren.

mvh
Allan
alhalma

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 30, 2011 22:14

Nu ved jeg ikke, hvor følsomme oplysninger du skal have på computeren, men de fleste kan klare sig med et krypteret virtuelt drev. Det vil ikke berøre din Windows, det virtuelle drev bliver blot gemt i en fil.

Ulempen i forhold til at kryptere hele harddisken er, at man måske kan finde oplysninger i swap-fil eller andre steder i Windows, men det skal virkelig være følsomme oplysninger, og oplysninger som nysgerrige vil bruge meget tid på at finde, før det kan være et problem.

Bortset fra det, så plejer de fleste forudinstallerede Windows'er vist at tilbyde, at man kan brænde en installations-cd. Og reelt kan du låne naboens cd til en geninstallation. Versionen på den lånte cd skal blot være fuldstændig magen til, dvs. i dit tilfælde en OEM af Premium og med den samme servicepack. Du skal så blot bruge din egen registreringskode ved installationen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne