app

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

app

Indlægaf Ulrik3400 » man sep 12, 2011 17:23

Hej, jeg skal lave en hjemmeside som bla. skal kunne tilgås fra en smartfone, det er vist noget med at man scanner eller tager et billede og så vises hjemmesiden.
Teknikken står jeg ikke for, men der er styr på den del :-)
Er der nogen ting jeg skal være opmærksom på ved tilblivelsen af sådan en hjemmeside, gode råd modtages gerne om layout osv.

Hilsen Ulrik Haslund

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)
Ulrik3400

Re: app

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 12, 2011 19:15

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at tage et billede eller scanne. Hvad er det, du vil opnå ved dette?

Hvis det er, hvordan man laver selve siden, så er det ligesom, når man laver almindelige hjemmesider - man skal blot være opmærksom på, at den skal vises på en mindre skærm.

Man bruger CSS til at lave layout på en hjemmeside, og det er muligt at lave flere forskellige layouts til den samme side. Det betyder, at du kan lave et layout, der passer til en stor PC-skærm, mens brugere med en smartphone får vist en side, der er tilpasset en mindre skærm.

Men hvis du har en til at tage sig af det tekniske, så ved han allerede dette.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons sep 14, 2011 5:58

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at tage et billede eller scanne

Vi er ude noget som jeg ikke ved en pind om, men en smartphone kan scanne en form for stregkode, dette scan leder dig til et site med flere oplysninger om produktet, bruges typisk hvor man ønsker at give yderligerer information om varen.

Jeg forstår på dit svar at med CSS har man bedre mulighed for at tilpasse siden til flere skærme, da jeg redigerer i et meget simpelt program, det som findes på one.com er der vel ikke andet at gøre end at prøve mig frem med hensyn til størrelsen.
Gæst

Indlægaf Gæst » ons sep 14, 2011 5:58

Jeg forstår ikke, hvad du mener med at tage et billede eller scanne

Vi er ude noget som jeg ikke ved en pind om, men en smartphone kan scanne en form for stregkode, dette scan leder dig til et site med flere oplysninger om produktet, bruges typisk hvor man ønsker at give yderligerer information om varen.

Jeg forstår på dit svar at med CSS har man bedre mulighed for at tilpasse siden til flere skærme, da jeg redigerer i et meget simpelt program, det som findes på one.com er der vel ikke andet at gøre end at prøve mig frem med hensyn til størrelsen.
Gæst

Indlægaf Klattrup » ons sep 14, 2011 6:22

Det er de firkantede stregkoder, et eksempel Billede
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Ulrik3400 » søn sep 18, 2011 19:21

Det er de firkantede stregkoder, et eksempel

Netop, men dette er ikke problemet.
Det var mere ment som et spørgsmål..... om der var særlige ting jeg skal være opmærksom på, layout, side størrelse osv. :?:
Ulrik3400

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 18, 2011 20:02

Jeg tror, Klattrups svar var mere til mig. Jeg har aldrig tidligere vidst, hvad de der underlige firkanter var til.

Med hensyn til layoutet, så skal du som tidligere skrevet være opmærksom på sidestørrelsen. Jeg ved ikke, hvad de mest almindelige opløsninger er på smartphones, men jeg ville nok prøve at lave en miniudgave af siden, fx med mindre logo, og hvad der ellers skal være af grafik. Og så undgå faste bredder, så indholdet bedre kan tilpasse sig den tilgængelige plads.

Men kan du lave forskellige versioner (benytte forskellige CSS-filer) i dit webbaserede program hos one.com? Jeg tror, det vil være svært at lave forskellige udgaver til PC og smartphone på den måde.

Men spørgsmålet er, hvor meget det egentlig betyder i dag. De fleste smartphones er rigtig gode til at zoome siderne. Så du kan prøve at lave en almindelig side, og så prøve at tjekke, hvordan den ser ud i et par forskellige smartphones.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » man sep 19, 2011 15:29

Jeg tror, Klattrups svar var mere til mig. Jeg har aldrig tidligere vidst, hvad de der underlige firkanter var til.

Helt ok, jeg er også blevet klogere :D
Det der med CSS filer siger mig ikke noget, jeg ved simpelthen ikke hvad det er og hvordan jeg skal gøre.

Jeg har prøvet forskellige gratis redigeringe programmer, men ikke rigtig fundet noget som passer mig, derfor bruger det meget simple modul på one.com
Den side jeg har lavet vil jeg teste på en smartphone men ejer desværre ikke sådan en :(
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 19, 2011 15:56

En hjemmeside laves med HTML-koder.
CSS er koder som bruges til layout på en hjemmeside.

Man kan fx lave en boks i HTML med koden: <div>Denne tekst står i en boks</div>
Med CSS kan man så bestemme, hvor stor boksen skal være, hvilken baggrundsfarve den skal have, om den skal have en ramme, hvilken skrifttype der skal benyttes i boksen og meget mere. CSS-koderne placeres typisk i en selvstændig fil, som så kan genbruges på alle sider.

Man har mulighed for at benytte flere forskellige CSS-filer, som automatisk vælges ud fra den besøgendes apparat. Hvis den besøgende bruger en PC, kan man således bruge en CSS-fil, der laver boksen 800px bred. Bruger den besøgende en smartphone kan man i stedet bruge en CSS-fil, der laver boksen 300px bred.

Men jeg tror, at når du ikke har mere tjek på tingene,og når du ikke har en smartphone at tjekke på, så er du nødt til at bare lave en hjemmeside, som du er tilfreds med, og så håbe den vises korrekt på en smartphone. Som tidligere nævnt er de fleste smartphones ganske gode til at vise hjemmesider, selvom de ikke er lavet til en smartphone.

Du kan læse lidt mere om CSS her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-css.php
Siden er skrevet til programmet KompoZer, men alt det om CSS er generelt for alle programmer.

På siden finder du et eksempel på brugen af forskellige CSS-filer. Det er ikke tænk til smartphones, men blot for at vise lidt af mulighederne. Her et direkte link til eksempelsiden:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-websnedker-css.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Ulrik3400 » man sep 19, 2011 16:15

Men jeg tror, at når du ikke har mere tjek på tingene,og når du ikke har en smartphone at tjekke på, så er du nødt til at bare lave en hjemmeside, som du er tilfreds med, og så håbe den vises korrekt på en smartphone. Som tidligere nævnt er de fleste smartphones ganske gode til at vise hjemmesider, selvom de ikke er lavet til en smartphone.

Du har helt ret, har vist kastet mig ud i mere end jeg kan finde ud af.
Har lige prøvet Stones WebWriter, men jeg tror at jeg holder mig til de simple værktøjer, men tak for svarene.

/Ulrik
Ulrik3400

Tilbage til Hjælp til alt