Netværksharddisk/extern harddrive

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Netværksharddisk/extern harddrive

Indlægaf Drooler » fre nov 18, 2011 16:17

Med behov for masser af plads til film, fotos mm. er eksterne harddrives godt.
MEN flere og flere taler om netværksharddisk i stedet - f.eks. Netgear.
Hvad er forskellen?

Er netværkshd bedre til at sikre din pc/din nuværende Windows-opsætning eller rettere dit væsentlige C-drev?

Hvis jeg "går helt ned" bruger jeg pt min Macrium Reflects og brændt boost cd til at starte op med - uden at miste noget.

Jeg kan her VEL ikke bruge en alm. ekstern harddisk - for hvor skal jeg finde den, hvis Windows ikke vil starte op??

Så HVAD er den dybere mening med Netgear (og andre) netværksharddiske.
Og hvorfor gøre et nummer ud af, at man kan "udvidde med en ekstra harddisk i kabinettet"..........Og øh, hvad for et "kabinet"??

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:8.0) Gecko/20100101 Firefox/8.0
Drooler

Re: Netværksharddisk/extern harddrive

Indlægaf Karl Erik » fre nov 18, 2011 18:49

En ekstern harddisk skal tilsluttes en PC for at man kan få adgang til den. Man kan kun få adgang til den fra den PC den er tilsluttet. Den tænder og slukker sammen med PC'en.

En netværkharddisk er faktisk en lille PC med harddisk og netværkskort inden i, der er bare ingen skærm og tastatur. Man kan få adgang til den fra alt hvad der kan komme på netværket, f.eks. din, ægtefællens/kærestens og børnenes PC'ere, div. telefoner, Ipads og hvad andet elektronisk legetøj i måtte have. Den tændes og slukket for sig selv.

Netværkharddiskens kabinet indeholder både PC, netværkskort og harddisk. Nogle kan så udviddes med en eller flere harddiske.
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Drooler » lør nov 19, 2011 12:04

Tak for hjælpen!!!!

Det vil sige, at en boost cd og C-drevet gemt på en ekstern harddisk er stadig den bedste løsning ved evt. nedbrud af Windows...?
Drooler

Indlægaf Karl Erik » lør nov 19, 2011 13:31

Ja, boost cd'en er nødvendig for at starte PC'en igen.

Med hensyn til dine filer på c-drevet så bliver de ikke berørt af et nedbrud af Windows. Men der kan ske så meget andet, harddisken kan holde op med at virke, PC'en kan blive stjålet eller huset brænde ned. For at sikre dem må du tage backup, helst en der ikke brænder ned sammen med huset!! Til de filer der fylder rigtig meget, f.eks. billeder, har jeg en ekstern harddisk liggende i en skuffe på arbejde. Til resten har jeg en 5 GB backup hos min internetleverandør.
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Tilbage til Hjælp til alt