Baggrund til brug i CSS

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Baggrund til brug i CSS

Indlægaf LBC » ons dec 07, 2011 11:58

Hej Kim! Jeg eksperimentere lidt med baggrunde til brug for sider lavet med CSS. Jeg er blevet lidt "træt" af den ensfarvede mulighed man har ved brug af "egenskab for side". Jeg har ledt på dine sider og fundet bl.a. http://www.csszengarden.com/tr/danish/? ... css&page=0 denne link, men kan ikke regne ud hvordan han sætter det sammen til et helt baggrud med bølger foroven og bund forneden - fisk i midten o.s.v. Kender du til steder hvor man kan få lidt visdom i kunsten af lave anderledes baggrunde end ensfarvet?
På forhånd tak!

Mvh. Lars

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)
LBC

Geografisk sted: Nr. Søby

Re: Baggrund til brug i CSS

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 07, 2011 21:25

Det nemmeste er at bruge et baggrundsbillede i stedet for en ensfarvet baggrund. Det kan du også gøre i Egenskaber for side.

Den side, du henviser til, har gjort lidt mere ud af det. Den benytter flere billeder, der er sat sammen. Prøv at højreklikke forskellige steder på siden og vælg Vis baggrundsbillede fra menuen (i Firefox), så kan du se de enkelte billeder.

Det kan lade sig gøre, fordi man kan indsætte baggrundsbilleder på forskellige elementer. Når du indsætter baggrundsbillede i Egenskaber for side, sættes det på elementet body. På den ovennævnte side er der oprettet forskellige div-bokse, der så har fået hvert deres baggrundsbillede.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LBC » ons dec 07, 2011 23:29

Kim Ludvigsen skrev:Det nemmeste er at bruge et baggrundsbillede i stedet for en ensfarvet baggrund. Det kan du også gøre i Egenskaber for side.

Den side, du henviser til, har gjort lidt mere ud af det. Den benytter flere billeder, der er sat sammen. Prøv at højreklikke forskellige steder på siden og vælg Vis baggrundsbillede fra menuen (i Firefox), så kan du se de enkelte billeder.

Det kan lade sig gøre, fordi man kan indsætte baggrundsbilleder på forskellige elementer. Når du indsætter baggrundsbillede i Egenskaber for side, sættes det på elementet body. På den ovennævnte side er der oprettet forskellige div-bokse, der så har fået hvert deres baggrundsbillede.

Hej Kim!
Tak for dit svar og det er selvfølgelig logik at det er forskellige div med baggrunden i forskellige lag. Det burde jeg havde indset fra begyndelsen, men det fremgår ikke af kildekoden, så vidt jeg kan se! Jeg vil prøve at eksperimentere lidt med tekniken.
Mvh. Lars
LBC

Geografisk sted: Nr. Søby

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 08, 2011 5:06

Du skal have fat i CSS-filen i stedet for HTML-filen. Her vil du kunne se alle baggrundsbillederne angivet, fx:
background: transparent url(paper-bg.jpg) top left repeat-y;
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt