Slideshow der kan ses på pc og på f.eks. iPad

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Slideshow der kan ses på pc og på f.eks. iPad

Indlægaf LBC » lør jan 21, 2012 1:38

Jeg har lavet forslag til en hjemmeside hvor jeg har lagt en slideshow ind som "vand.swf", der er bare det problem at folk med ipad, iphone og MAC ikke kan se showet. Jeg har ledt på dette websted og ude på nettet uden resultat. Er der nogen i dette forum der har et godt råd?

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 9.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/5.0)
LBC

Geografisk sted: Nr. Søby

Re: Slideshow der kan ses på pc og på f.eks. iPad

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 21, 2012 7:38

Så vidt jeg ved, burde brugere på en Mac godt kunne se slideshowet. Problemet med de håndholdte apparater er, at Apple ikke vil understøtte Flash, og dit slideshow er lavet i Flash. Et alternativ kunne være at lave slideshowet i JavaScript. Du kan så enten vælge at lade alle se det i JavaScript, eller du kan lave det så dem med en almindelig computer får vist slideshowet i Flash, mens iPod'er og iPad'er får det vist i javaScript. Sidstnævnte vil dog nok være lidt nørdet for dig at sætte op.

Der findes en masse gratis Javascripts til slideshow på nettet, hvor nogle måske er mere nørdede end andre. Der findes også betalingsløsninger, fx denne:
http://www.sothink.com/page/image-scrol ... deshow.htm
som skulle være tilrettet specifikt til iPad. Der er en 30 dages prøveperiode, så hvis du kun skal lave et enkelt slideshow, kan du gøre det gratis.

Tilføjelse: Tjek også denne side:
http://freejavascriptslideshow.com/java ... -ipad.html
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør jan 21, 2012 10:46

Kim Ludvigsen skrev:Så vidt jeg ved, burde brugere på en Mac godt kunne se slideshowet. Problemet med de håndholdte apparater er, at Apple ikke vil understøtte Flash, og dit slideshow er lavet i Flash. Et alternativ kunne være at lave slideshowet i JavaScript. Du kan så enten vælge at lade alle se det i JavaScript, eller du kan lave det så dem med en almindelig computer får vist slideshowet i Flash, mens iPod'er og iPad'er får det vist i javaScript. Sidstnævnte vil dog nok være lidt nørdet for dig at sætte op.

Der findes en masse gratis Javascripts til slideshow på nettet, hvor nogle måske er mere nørdede end andre. Der findes også betalingsløsninger, fx denne:
http://www.sothink.com/page/image-scrol ... deshow.htm
som skulle være tilrettet specifikt til iPad. Der er en 30 dages prøveperiode, så hvis du kun skal lave et enkelt slideshow, kan du gøre det gratis.

Tilføjelse: Tjek også denne side:
http://freejavascriptslideshow.com/java ... -ipad.html

Hej Kim og tak for dit svar!
Jeg er bekendt med sothink, idet jeg lejligedsvis bruger deres java-menuer. Jeg kan dog ikke helt gennemskue om den løsning du foreslår her kan ses på af pc-brugere og MAC (Ipad, Iphone) 0.s.v. kender du programmet og har du evt. brugt det og ved om den kan bruges til begge systemer?

Mvh. Lars
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 21, 2012 12:41

Jeg har ikke prøvet de to løsninger, men JavaScript (ikke Java, det er noget helt andet) virker ganske udmærket på alle apparater, der kan besøge hjemmesider. Og altså også på almindelige PC'er.

Forskellen på en løsning i JavaScript og Flash kan være den måde, der skiftes mellem billederne, hvor Flash kan tilbyde flere avancerede løsninger end JavaScript.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør jan 21, 2012 15:57

Kim Ludvigsen skrev:Jeg har ikke prøvet de to løsninger, men JavaScript (ikke Java, det er noget helt andet) virker ganske udmærket på alle apparater, der kan besøge hjemmesider. Og altså også på almindelige PC'er.

Forskellen på en løsning i JavaScript og Flash kan være den måde, der skiftes mellem billederne, hvor Flash kan tilbyde flere avancerede løsninger end JavaScript.

Hej igen!
Jeg har nu prøvet dit første forslag og hentet Scroller Web fra Sothink. Jeg har også prøvet mange gange siden at implementere koden men ingen billed kommer på skærmen. Jeg har en prøveside ude på http://www.lbc-webpro.dk og den kører med en flash-fil. Programmet foreslår at copy to filer over på siden hvor slideshowen skal vises - en i HEAD og en i BODY. Siden er lavet i CSS hvor jeg har lavet en div (film.div) med dimensionerne 480 x 270 px, jeg har lavet en slideshow i Sothink men kan ikke få koderne rigtig implementeret. Jeg har et bibliotek der som foreslået under "hjælp" heder myscroller og her i ligger underbiblioteket css og tre filer generet af programmet. I CSS-mappen ligger der en fil som hedder scroller.css. Er du bekendt med hvordan koden bliver implementeret korrekt?
Mvh. Lars
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 21, 2012 19:09

Jeg kender ikke det pågældende JavaScript, og jeg er i det hele taget ikke nogen ørn til JavaScript. Men hvis du har mulighed for at uploade en prøveside med JavaScriptet, kan jeg prøve at se, om jeg kan finde ud af, hvad der går galt.

Dit billedskift på forsiden er meget simpelt, så det kan sagtens laves tilsvarende med JavaScriptet, hvor det så vil virke for alle.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn jan 22, 2012 12:04

Kim Ludvigsen skrev:Jeg kender ikke det pågældende JavaScript, og jeg er i det hele taget ikke nogen ørn til JavaScript. Men hvis du har mulighed for at uploade en prøveside med JavaScriptet, kan jeg prøve at se, om jeg kan finde ud af, hvad der går galt.

Dit billedskift på forsiden er meget simpelt, så det kan sagtens laves tilsvarende med JavaScriptet, hvor det så vil virke for alle.

Hej Kim og tak for din svar og interesse for mit problem. Jeg har nu lagt siden ud på http://www.lbc-webpro.dk med de koder som Sothink programmet har genneret og jeg mener jeg har indsat dem hvor programmet anbefaler det. I hovedbiblioteket c:/ er der en mappe der hedder "css" og en der hedder "js" - css-mappen indeholder en "scroller.css fil og js-mappen indeholder tre filer: scroller.js - stscode.js og stseff.js . Slideshow programmet har selv lavet et bibliotek under image hvor den har lagt billederne ind i den rækkefølge jeg har lavet dem i programmet. Jeg mener jeg har fulgt vejledningen i slideshow men måske har jeg overset noget eller gør noget forkert som jeg ikke kan se???
På forhånd tak! Mvh. Lars
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 22, 2012 14:37

Der er to fejl i css-filen til JavaScriptet, men det er nu ikke dem, der forårsager problemet. Så vidt jeg kan vurdere, ligger filerne de rette steder, men der er noget, som ikke er vanligt, og måske det er det, der driller. Dette er dog udelukkende et gæt.

Dine stier til js- og images-mappen indledes med "../" - hvor ligger mapperne i forhold til mappen med index-filen?

Du skriver om c:/ - kører du med en webserver på din egen computer?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn jan 22, 2012 15:56

Kim Ludvigsen skrev:Der er to fejl i css-filen til JavaScriptet, men det er nu ikke dem, der forårsager problemet. Så vidt jeg kan vurdere, ligger filerne de rette steder, men der er noget, som ikke er vanligt, og måske det er det, der driller. Dette er dog udelukkende et gæt.

Dine stier til js- og images-mappen indledes med "../" - hvor ligger mapperne i forhold til mappen med index-filen?

Du skriver om c:/ - kører du med en webserver på din egen computer?

tak for dit svar.... Jeg følger programmets vejledning - mener jeg! I hovedbiblioteket har jeg nu oprettet et bibliotek "myscroller" som anbefalet i Sothink og indsat de to koder som anbefalet i en default.html. Siderne ligger hos webudbyder i123.dk. Biblioteket "myscroller" indeholder js-filen, css-filen og en image-mappe med 10 fotos. Mener du at de to koder indsat i default.html filen skal være f.eks. http://www.lbc-webpro.dk/myscroller ??
Mvh. Lars
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 22, 2012 16:22

Som du har gjort nu, men uden stavefejl:
src="myscriller
=>
src="myscroller

Hvis det ikke hjælper, så er mit kendskab til JavaScript desværre for begrænset til at hjælpe med andre forslag.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » man jan 23, 2012 11:56

Kim Ludvigsen skrev:Som du har gjort nu, men uden stavefejl:
src="myscriller
=>
src="myscroller

Hvis det ikke hjælper, så er mit kendskab til JavaScript desværre for begrænset til at hjælpe med andre forslag.

Hej Kim!
Jeg var nød til at købe programmet for at komme videre, - men det hjalp til gengæld også og nu kører det! Det kører dog forskelligt i det to systemer, men det kører. Du skal have stor tak for hjælpen!
Jeg mangler nyhedsgruppen HTML - CSS, ved du hvor den er blevet af?
Mvh. Lars
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jan 23, 2012 14:02

Lidt synd, du måtte købe, men rart at det virker. Er det nyhedsgrupperne på hjemmesiden HTML.dk, du savner? De rigtige nyhedsgrupper er der stadig, dem kan du få adgang til gennem en nyhedsgruppelæser som fx Thunderbird, Outlook Express og Windows Mail.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs jan 24, 2012 21:14

Kim Ludvigsen skrev:Lidt synd, du måtte købe, men rart at det virker. Er det nyhedsgrupperne på hjemmesiden HTML.dk, du savner? De rigtige nyhedsgrupper er der stadig, dem kan du få adgang til gennem en nyhedsgruppelæser som fx Thunderbird, Outlook Express og Windows Mail.

Hej Kim! Det lyder lidt kryptisk kan man ikke gå ind via en browser og se debatten i f.eks. CSS-gruppen!
Mvh. Lars
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 24, 2012 22:36

Jeg er stadig ikke med på, hvad der er for en CSS-gruppe, du mener. Hvor plejer du at se den?

Nyhedsgrupperne er reelt ikke noget, man ser i en browser, men i en nyhedslæser. En nyhedslæser har desuden den fordel, at den giver et meget bedre overblik over indlæggene. Der er så enkelte hjemmesider, der giver adgang til nyhedsgrupperne eller nogle af dem. Hjemmesiden HTML.dk gav fx adgang til forskellige nyhedsgrupper om at lave hjemmesider, men der findes ikke en decideret CSS-gruppe. CSS debateres i HTML-gruppen.

HTML.dk er nu lukket, så den vej til nyhedsgrupperne er lukket.

Det er muligt at få adgang til grupperne via http://groups.google.com, men det er meget mere uoverskueligt end HTML.dk - og det bedste er stadig en rigtig nyhedslæser.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons jan 25, 2012 0:36

Kim Ludvigsen skrev:Jeg er stadig ikke med på, hvad der er for en CSS-gruppe, du mener. Hvor plejer du at se den?

Nyhedsgrupperne er reelt ikke noget, man ser i en browser, men i en nyhedslæser. En nyhedslæser har desuden den fordel, at den giver et meget bedre overblik over indlæggene. Der er så enkelte hjemmesider, der giver adgang til nyhedsgrupperne eller nogle af dem. Hjemmesiden HTML.dk gav fx adgang til forskellige nyhedsgrupper om at lave hjemmesider, men der findes ikke en decideret CSS-gruppe. CSS debateres i HTML-gruppen.

HTML.dk er nu lukket, så den vej til nyhedsgrupperne er lukket.

Det er muligt at få adgang til grupperne via http://groups.google.com, men det er meget mere uoverskueligt end HTML.dk - og det bedste er stadig en rigtig nyhedslæser.

Hej igen! det er måske lidt flovt, at indrømme men jeg aner faktisk ikke hvad en nyhedslæser er og hvordan den funger. Jeg var inde i google, som du foreslog og det lykkedes mig ikke at finde gruppen med CSS. Sagen er at den side jeg spurgte dig om hjælp med skal jeg til at videre med. Jeg skal til at lave undersider der også indeholder menuer og det har jeg ikke helt styr på. Jeg har tidligere brugt HTML og dine sider til at læse/lærer af og jeg mangler godt nok HTML med undervisning i CSS o.s.v. Mvh. Lars
Gæst

Næste

Tilbage til Hjælp til alt