Ny indstallation af Firefox

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ny indstallation af Firefox

Indlægaf mads » lør apr 14, 2012 12:07

Hej
Mon nogen kan hjælpe?
Jeg har afinstalleret Firefox 11.0 for derefter at have geninstalleret den. Inden jeg gjorde dette havde jeg lavet en Back Up inkl. Extensions vha Mozbackup .
Da jeg havde installeret Firefox forsøgte jeg at Restore A Profile. Dette skete men mine Bogmærke inkl. Bogmærkelinje er pist verschwunden. Ærgerligt.
Er der en måde til at finde dem igen og få dem installeret påny?

Hilsen
Mads

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:11.0) Gecko/20100101 Firefox/11.0
mads

Re: Ny indstallation af Firefox

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 14, 2012 15:03

Foretog du blot en almindelig afinstallation? I så fald havde du ikke behøvet at indlæse en backup, alle dine bogmærker, udvidelser osv. vil i så fald stadig være der.

Du skriver, bogmærkerne er væk. Vil det sige, at du har fået erstattet dine bogmærker med standard-bogmærkerne, eller har du slet ingen bogmærker i menuen Bogmærker?

Hvad med alle dine andre indstillinger og udvidelser, er de på plads?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør apr 14, 2012 15:13

Hej igen
Nej, jeg afinstallerede det via et program der hedder Revo Uninstaller i Avanceret tilstand hvor den fjerner alt som havde med programmet at gøre (såvidt jeg ved).
Og ja: Mine Bogmærker er erstattet af Standard-bogmærkerne.
Indstillingerne er også borte; hvad angår udvidelserne er jeg lidt mere i tvivl men da jeg startede Firefox op efter geninstallationen var der en dialogboks hvor jeg kunne vinke forskellige udvidelser/tilføjelser af.

Hilsen
Mads
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 14, 2012 16:21

Lad være med at bruge den slags programmer (Revo Uninstaller). Det kan måske være en fordel, hvis man har et program, der ikke kan afinstalleres, eller tingene på anden vis driller, men det er absolut ikke nødvendigt til en almindelig afinstallation.

Revo har ganske givet fjernet alle spor fra den gamle Firefox, så dit eneste håb er sikkert at tjekke din backup manuelt for at se, om du kan finde dine bogmærker i den. Backup-filen er reelt en zip-fil, selvom den har en anden filtype, så du kan åbne den i et zip-håndteringsprogram. Du kan evt. omdøbe filen, så den får filtypen zip, så kan det også åbnes af Windows' unzip-program.

Når zip-filen åbnes, er det en mappe med en række undermapper og filer. Du skulle gerne kunne finde en fil med navnet places.sqlite. Det er filen med dine bogmærker, og den skal du så have flyttet til den rigtige placering:

Luk Firefox (vigtigt!) => Klik på Startknappen => Kør => skriv: %appdata%\mozilla\firefox\profiles => Åbn mappen [tilfældigetegn].default => find filen places.sqlite og omdøb den til skalslettes-places.sqlite => kopier nu places.sqlite fra backup-filen og over i denne mappe.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf mads » lør apr 14, 2012 16:38

Hej igen
Ja, det gør jeg nok ikke igen :oops:
Jeg har åbnet min Backup Fil men kan ikke finde den nævnte fil: places.sqlite. Den eneste der minder lidt om den er search.sqlite. Kan den bruges?

hilsen
mads
mads

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør apr 14, 2012 16:53

Hej Mads

Flyt mappen 'bookmarkbackups' over fra din backup over i den nye mappe.
Du kan indlæse bogmærkerne i Firefox ved at åbne vinduet Bogmærker og historik. (Ctrl+Shift+B)
Vælg Funktioner -> Gendan.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf mads » lør apr 14, 2012 17:01

Hej Jørgen

Hav lidt tålmodighed med mig. "Flyt mappen 'bookmarkbackups' over fra din backup over i den nye mappe": Hvilken ny mappe mener du?

Hilsen
Mads
mads

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør apr 14, 2012 17:07

Luk Firefox (vigtigt!) => Klik på Startknappen => Kør => skriv: %appdata%\mozilla\firefox\profiles => Åbn mappen [tilfældigetegn].default
Mappen 'bookmarkbackups' skal anbringes i den mappe du får åbnet, når du gør ovenstående. Altså [tilfældigetegn].default
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 14, 2012 19:02

Jeg er ikke sikker på, at han har fået den med, hvis han ikke har fået places-filen med. Men lad os krydse fingre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf mads » lør apr 14, 2012 19:22

Hej igen
ganske rigtigt, Kim: Jeg mener at have gjort som beskrevet men intet sker. Jeg kan se at jeg tidligere har skrevet til Ludvigs hjørne angående installation af Bogmærker og dengang var der noget med at omdøbe mappe til "Gammel-Firefox". Er det i den retning der skal fokuseres?
Hilsen Mads
PS Faktisk betyder mine gamle Bogmærker en del
mads

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 14, 2012 19:54

Havde du mappen bookmarkbackups i backup-filen? Og fik du den flyttet som beskrevet? I så fald kan du gendanne dine bogmærker:
Firefox-knap => Bogmærker => Organiser bogmærker => i det nye vindue: Funktioner => Gendan => vælg den nyeste backup fra listen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 14, 2012 20:01

Du bør overveje en ekstern backup, så du ikke mister dine bogmærker, hvis harddisken går ned, eller din computer bliver stjålet (for ikke at nævne programmer som Revo). Du kan fx bruge Firefox Sync, der sagtens kan bruges, selvom du kun har én computer. Du skal blot sørge for at opbevare adgangskoden til backuppen på et stykke papir eller en DVD. Bliver computeren stjålet eller lign. bruger du bare koden på en anden computer, og du får gendannet dine bogmærker. Læs mere her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... ronisering
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf mads » søn apr 15, 2012 7:36

Hej igen
Nu er mine Bogmærker tilbage med forbehold. Når jeg gik ind i Gendan i Organiser Bogmærker var der en hel række af datoer. Når jeg valgte gårsdagens dato må den have været tom for intet skete. Først da jeg valgte en dato fra sidste år (November) blev Bogmærkerne gendannet. Så Bogmærkerne fra dengang er gendannet og jeg mangler blot dem fra den mellemliggende periode, men dette er dog langt bedre end slet ingen.
Jeg vil prøve at lave Backup som du, Kim, har givet en Hyperlink til.
Én ting mere: Åbner jeg en Bogmærke Mappe kommer de forskellige Bogmærker frem. Til venstre for hver er der et lille ikon. Mange af disse Ikoner er blot tomme, uden billed, også efter at jeg har haft pågældende hjemmeside åbnet. Kunne én have en bud på hvad problemet kan være?

Hilsen
Mads
mads

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne