DosBox

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

DosBox

Indlægaf Charley » man jun 18, 2012 14:08

Jeg hører til de "heldige" der har nogle kanongode oldsager, der ikke kan afvikles i Win 7 64.

Et af disse har jeg fået til at køre fint i DosBox, medens et nodeprogram - i hvilket format jeg har 15 års arrangementer liggende - ikke vil køre.

Jeg får en tilbagemelding om, at programmet kræver Windows, hvilket jeg sådan set er klar over, og det har da også været afviklet i samtlige Win-versioner fra Win 95 og opefter, så hvad er problemet så nu?

Jeg har forsøgt at ændre "kompabilitetsindstillingerne" i "Musicator", uden effekt, og grunden til at jeg ikke bare køber en ny Win 7 version af programmet er, at det bl.a. på grund af nogle uhensigtsmæssige farve/nuance-kombinationer er håbløst for mig, da jeg er totalt farveblind.

Af samme grund spurgte jeg mr. Broadhurst, om han ikke kunne foretage en minimal ændring i skærmbilledet - som gammel programmør vil jeg vurdere "arbejdet" til 15 SEKUNDER - men det fik jeg ikke engang svar på, så nu foretrækker jeg at køre den gamle version, men vil gerne af med den oldsag af en PC den ligger på, og i stedet køre den i DosBox, hvilket jeg faktisk kunne på en i mellemtiden udskiftet bærbar!

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:12.0) Gecko/20100101 Firefox/12.0
Charley

Re: DosBox

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 18, 2012 15:17

Du kan prøve at installere VirtualPC fra Microsoft eller VirtualBox fra Oracle. Begge er gratis, og begge gør det muligt at afvikle et andet styresystem i et vindue, og her kan du så køre det pågældende program.

VirtualPC: http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/
Officielt kræver det Windows 7 Professional eller Ultima, men uofficielt skulle det vist køre fint også på de mindre udgaver. Så vidt jeg har forstået, følger der en XP med i modsætning til VirtualBox, hvor man selv skal installere det ønskede styresystem (og have licens til det). VirtualBox skulle til gengæld have flere funktioner, så vidt jeg husker (bl.a. bedre understøttelse af USB).
VirtualBox: https://www.virtualbox.org/
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Charley » man jun 18, 2012 15:36

OK og tak, men jeg har prøvet begge (og har 3 autoriserede xp-disketter). I DosBox får jeg som sagt beskeden, at "Musicator" skal køre i Windows, hvilket det faktisk også har gjort tidligere, men ikke på nuværende PC.
I Virtual starter programmet, men det er tydeligt at grafikken ikke er helt i orden, da den ændrer billedet så alt bliver "lidt sløret med forskellige farvetoner, som jeg af gode grunde ikke kan se, hvorefter selve ÅBNINGSBILLEDET fro "Musicator" fremkommer (som normalt) og PC-en ganske enkelt fryser, så jeg ender med Crtl.Alt Del for via joblisten at få lukket Virtaul og komme i gang igen.
Når min nye computer kommer retur fra den sædvanlige reparationstur for nye computere, vil jeg sammenligne opsætningen af Virtual-dos for at se og det kan sætte mig på sporet, men dosbox havde samme problemer som på nærværende, så der må problemet være et andet.
Hvis jeg finder en løsning melder jeg tilbage.
mvh Charley
Charley

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 18, 2012 16:38

Har du prøvet at gå ind i skærmindstillingerne i XP i VirtualPC for at prøve at ændre antal farver?

Hvad sker der, når du prøver i VirtualBox?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Charley » man jun 18, 2012 19:18

Virtual protesterer når jeg ændrer farver, men ændringen hjalp heller ikke.

XP starter helt normalt, og diverse andre programmer fungerer fint.

Musicators update-fil fungerer ligeledes, og bekræfter af diverse filer m.m. er ok.

Ved regulær opstart, uanset hvilken kombabilitet jeg forsøger, låser computeren ganske enkelt, ligesom både computerens "pegepind" som den eksterne mus jeg foretrækker, går i udu, så jeg ender med tvangslukning af Virtual som helhed, for Musicator kan jeg ikke få lov at lukke, de det på joblisten slet ikke er startet, men kun viser programmet opstart-forside med bl.a. mit licensnummer og navn.

Jeg har forsøgt at give Virtual å meget hukommelse som muligt, men det ændrede heller ikke noget, selv om joblisten egentlig indicerede, at problemet måske lå der.

Mvh Charley
Charley

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 18, 2012 19:46

Umiddelbart ville jeg mistænke grafikdriveren for ikke at være optimal. Du kan evt. prøve at opdatere den inde i den virtuelle XP.

Men prøv VirtualBox, det er et ganske udmærket program og understøtter mere end Microsofts VirtualPC, så du kan være heldig, at det virker uden videre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » man jun 18, 2012 22:08

Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Charley » tirs jun 19, 2012 9:45

Ja, additions er installeret i Virtual PC, men spørgsmålet er, om det er hukommelsen generelt der er problemet. Jeg har 1.977 MB i fysisk hukommelse, hvoraf jeg højst kan tildele Virtual ca. halvdelen.

På joblisten kan jeg se, at mit PCU forbrug er konstant 15 - 30 % og hukommelsen 55%, medens jeg skriver dette, uden noget andet end Firefox og joblisten kørende.

Starter jeg joblisten i Virtual / XP står "barometeret" konstant på´100%, og så kan maskineriet naturligvis ikke lave noget., men hvorfor maskineriet som helhed bruger så meget af hukommelosen, forstår jeg egenlig ikke, for "Musicator" har jeg faktisk brugt i så mange år, at jeg er ret sikker på maskineriets hukommelse var mindre end det halve af den nuværende, eller svarende til hvad jeg faktisk allokerer til Virtual PCen

Mvh Charley
Charley

Indlægaf Klattrup » tirs jun 19, 2012 13:15

I den virtuelle maskine: har du kørt windows update (jeg mistænker det for at kunne være en kraftsluger hvis det ikke bliver kørt)
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Charley » tirs jun 19, 2012 16:11

Jeg kan slet ikke få DosBox til at fungere med "Musicator" - kun mine rent Dos-Baserede programmer, og i VirtualBox med XP fik jeg nu følgende melding:

KG XP Utilgængelig
Runtime error opening 'C:\Users\KG\VirtualBox VMs\KG XP\KG XP.vbox' for reading: -102 (File not found.).
D:\tinderbox\win-4.1\src\VBox\Main\src-server\MachineImpl.cpp[707] (Machine::registeredInit).
Retur kode:
E_FAIL (0x80004005)
Komponent:
VirtualBox
Kort:
IVirtualBox {c28be65f-1a8f-43b4-81f1-eb60cb516e66}

Og jeg skal åbenbart starte helt forfra for at få gang i den igen.
I mellemtiden lagde jeg min gamle Win98ME i VirtualBox, men den kan absolut ikke (i modsætning til XP)finde mine USB-drev, så W98 kan jeg ikke rigtigt bruge til noget

Det ender med at jeg lader det gamle apparat stå, selv om det fylder for meget, for den tid jeg efterhånden har brugt, på ikke at få det til at fungere, står ikke i forhold til ulejligheden med at gå på lageret og starte den gamle op.

Mvh Charley
Charley

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 19, 2012 17:35

Fejlen i Virtualbox, var det i forbindelse med installation af Windows? Eller har du tidligere fået installeret og kunnet starte?

Filnavnet virker specielt. I hvert fald, hvis det er filen med den virtuelle XP. De plejer at have filtypen VDI.

Findes den gamle udgave af Musicator på nettet? Jeg skal selv have installeret VirtualBox på min nye computer, og så kan jeg samtidig lige tjekke, om jeg kan få det til at virke her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Charley » tirs jun 19, 2012 18:07

Jeg havde VirtualBox til at køre, og kunne bl.a. anvende notebook og o.l., men maskineriet frøs når jeg forsøgte med "Musicator".

Man kan kun finde den nye, for mig ubrugelige, udgave på nettet, men systemet fylder som helhed 77 mb, så principielt kunne jeg sende det over nettet. ???

mvh Charley
Charley

Indlægaf Charley » tirs jun 19, 2012 18:07

Jeg havde VirtualBox til at køre, og kunne bl.a. anvende notebook og o.l., men maskineriet frøs når jeg forsøgte med "Musicator".

Man kan kun finde den nye, for mig ubrugelige, udgave på nettet, men systemet fylder som helhed 77 mb, så principielt kunne jeg sende det over nettet. ???

mvh Charley
Charley

Indlægaf Jan Krag » tirs jun 19, 2012 18:34

Hej
Se her, det kan være over 2 uger gammelt
http://www.musicator.net/
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 19, 2012 18:38

Du skal så nok bruge dropbox eller lignende. Den er nok for stor til at den kommer igennem som e-mail. Jeg har lige fået min VirtualBox op at stå, så jeg kan teste.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til alt