Ændring af menu

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ændring af menu

Indlægaf Sanne » søn jun 17, 2012 17:25

Hej Kim.
Det er så mig igen med CampingItalia.
- Jeg har for sjov prøvet at lave "campingitalia" i en anden skabelon, 1-1-3-1. den med vandret menu.
Jeg har prøvet at ændre menunens bredde til 10% inde i menu.ul som du har beskrevet, og troede så jeg ville få 10 punkter istedet for de oprindelig 5. - Men de 5 punkter/link som du har lavet bliver bare meget mindre og står helt presset sammen i venstre hjørne og så er resten af pladsen bare hvid. Jeg har rettet under "boks" og så der hvor der står "bredde".

2. Jeg har 12 sider, som jeg har lavet, men hvis jeg vælger at bruge en vandret menu, bliver det jo mange, - så hvordan kan jeg lave undersider eks."campingpladser & pensioner" og som under sider til dette punkt "I tyskland", "I Østrig", "I Italien". og fungere det ok i kompozer?

Vh Sanne.

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 8.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; GTB7.3; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; .NET CLR 1.1.4322)
Sanne

Re: Ændring af menu

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 17, 2012 21:46

Kan du lægge en prøveside op?

Du skal passe på med at have for mange menupunkter. I stedet kan du lave undermenuer, enten i form af en folde ud-menu, hvor menupunktet Campingpladser kan have en række undermenupunkter for de enkelte lande. Det er noget mere nørdet at lave sådan en menu - tage evt. et kig på Jørgen Farum Jensens side med eksempler på forskellige folde ud-menuer:
http://www.webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/

Eller du kan lave det i form af undersider, hvor der henvises til flere sider. Menupunktet Campingpladser skal så henvise til en side, der fortæller lidt generelt om campingpladser, og hvor der så er links til campingpladser i Tyskland, Østrig, Italien osv.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Sanne » lør jun 23, 2012 20:51

Hej Kim.
Jeg har lagt siden ud. Jeg har rettet i "ul.menuliste", boks, bredde, til 12.5%. Jeg har har lagt den samme baggrund ind på alle "boksene".

I forhold til boksen der hedder logo, har jeg her i kompozer fyldt hele boksen ud med min overskrift. Sådan ser den også ud i mappen hos surftown, men som du kan se her på nettet, er overskriften nærmest det halve af boksen. Har du noget bud på, hvad der er sket?

Vh Sanne.
Sanne

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 23, 2012 22:01

Du har ændret bredden det forkerte sted. Du har ændret ul.menuliste til 12,5%, men den skal være 100%. Det er en boks, der indeholder menulisten, og den skal fylde hele bredden, altså 100%. Lav de 12,5% om til 100%, så ryger menulinjen på plads.

Derimod er ul.menuliste li de enkelte menupunkter, og her skal du ændre, så det passer med antallet af menupunkter. Er der 5 menupunkter, skal de hver have 20% (som er angivet i øjeblikket), vil du have 8 menupunkter, skal du ændre de 20% til 12,5%.

Med hensyn til overskriften, er jeg ikke sikker på, at jeg forstår, hvordan du vil have det til at se ud. Hvis du vil have det til at se ud som noget i denne stil:
Camping Italia
Campingferie i Italien som alenemor
så skal du slette din nuværende tekst/kode til overskriften:
Gå ind i kildekodevisning.
Slet alt mellem <div class="logo"> og </div>.
Du kan indsætte overskriften i den almindelige brugerflade, men når du alligevel er inde i kildekodevisning, er det måske lettere at indsætte dette mellem de to ovennævnte koder:
<h1>Camping Italia</h1>
<h2>Campingferie i Italien som alenemor</h2>

Så du altså har dette i stedet for de nuværende koder:
<div class="logo">
<h1>Camping Italia</h1>
<h2>Campingferie i Italien som alenemor</h2>
</div>

Hvis det er noget andet, du vil have, så må du lige forklare nærmere, hvordan du vil have det til at se ud.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 23, 2012 22:08

Lige en tilføjelse med hensyn til overskriften, ovenstående er nemlig ikke nok. Logo-boksen er ikke stor nok til en overskrift i to linjer. Du skal ind i CSS-editoren og ændre højden på .logo til 100px (eller noget andet passende) i stedet for de nuværende 75px.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne