Rækkevudde trådløs router

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Rækkevudde trådløs router

Indlægaf Charley Gaarslev » tors jul 26, 2012 12:16

Min ejendom består af 2 træhuse med ca. 15 meters mellemrum.

Med end trådløse router "Linksys" kan jeg ikke fange signalet i mit "kontor", der uden mellemliggende træer eller andet, kun er 15 meter væk.

Er dette normalt for "trådløst" - og kan jeg gøre noget ved det ?

Ledning er ikke løsningen, da jeg i så fald skal i gang med at grave min indkørsel op. :roll:

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:14.0) Gecko/20100101 Firefox/14.0.1
Charley Gaarslev

Re: Rækkevudde trådløs router

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 30, 2012 20:01

Jeg havde håbet, andre med mere forstand end jeg havde svaret, men lad mig prøve (hvis du ikke selv har fået løst problemet i mellemtiden), selvom jeg slet, slet ikke har styr på den slags:

Står routeren i nærheden af væggen mod det andet træhus?
Virker den fint nok i samme træhus, som den står i? Og længst væk i det samme træhus?
Prøv evt. at stille den op i en vindueskarm mod det andet træhus for at se, om det gør nogen forskel.

15 meter burde absolut ikke være et problem, men du kan evt. tjekke din manual, der må det stå, hvor lang rækkevidde, du kan forvente.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Charley Gaarslev » tirs jul 31, 2012 15:36

I vindueskarm fungerer det, men det 20 meter ledning inde i huset, hvilket jeg ikke kalder trådløst.

Jeg er i øvrigt blevet "begavet" med en bærbar Asus, med indbygget "pegeplade" eller hvad skidtet hedder, for da jeg stadig skriver særdeles hurtig blindskrift, hvor det næsten er umuligt at tommeltotterne strejfer "plad-deret" med mellemrum, så ønsker jeg naturligvis at slå skidtet fra via den dertil indrettede Fn F9 tast.
"
Det er også muligt - efter en flere timer lang recovery - men i løbet af en dag eller 2, så fungerer Fn F9 igen ikke som den skal, og alle muligheder for at frakoble "pegepladen" er forgæves.

Maskineriet har ialt befundet sig ca. 2 måneder hos leverandøren, uden at problemet er løst - Kan i forslå en bedre løsning end den finer-plade jeg p.t. bruger, da jeg ganske enkelt ikke kan klare at skulle skrive med 2 pegefingre!

:twisted: :roll: Charley
Charley Gaarslev

Indlægaf Jan Krag » tirs jul 31, 2012 15:55

Hej
Hvis komputeren har et USB-stik, så kan man vel tilslutte et løst tastatur med USB-stik.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Klattrup » tirs jul 31, 2012 15:56

På min laptop (som ikke er en Asus) kan touchpad'en slås fra i BIOS (Internal pointing device - disabled)
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 31, 2012 17:26

20 meter ledning inde i huset, det må betyde, at afstanden til det andet hus fra routeren er noget mere end 15 meter, du nævnte i første indlæg. Og så er der vel også afstand inde i det andet hus. Ud over den samlede afstand, har det stor betydning, hvad der er af forhindringer på vejen. Der er selvfølgelig vægge, men fx træer kan også have betydning. Manualen til din router må kunne oplyse lidt om, hvad du kan forvente.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Charley Gaarslev » lør aug 04, 2012 19:47

Kim Ludvigsen skrev:20 meter ledning inde i huset, det må betyde, at afstanden til det andet hus fra routeren er noget mere end 15 meter, du nævnte i første indlæg. Og så er der vel også afstand inde i det andet hus. Ud over den samlede afstand, har det stor betydning, hvad der er af forhindringer på vejen. Der er selvfølgelig vægge, men fx træer kan også have betydning. Manualen til din router må kunne oplyse lidt om, hvad du kan forvente.

Nej, det er ikke mere end 15 meter, og absolut ingen træer eller andre forhindringer, men vi har ingen vinduer i gavlen, så ledningen skal "omvejen" gennem stue og værelser, for at finde et vindue der vender mod "gæstehuset", men jeg fik lejlighed til at afprøve det trådløse net fra et andet selskab, og det fungerede faktisk fint, så de må jeg så studere nærmere.

Jeg har p.t. droppet den trådløse forbindelse, men fik så i starten af sidste uge den melding, at det var min router der var i "udu", bl.a. fordi den efterhånden var for gammel.

Svaret var forårsaget af, at jeg UDTRYKKELIGT spurgte, om det var "det efterhånden velkendte og helt almindelige" nedbrud i Jyllinge, eller mit udstyr det var galt med.

Iflg. konsulenten var det altså min router, hvorefter der skulle komme en ny router i løbet af 2 dage, hvilket - naturligvis - heller ikke skete, og da jeg så d.d. rykkede, var det lakoniske automatsvar, at nettet i - JYLLINGE - var nede.

Herefter monterede jeg den gamle router igen, og i løbet af dagen fungerede såvel net som fastnet telefon igen!

Jeg må se om aftenskolerne tilbyder et kursus i "nudansk", for jeg er åbenbart ikke længere i stand til at udtrykke mig forståeligt. :evil:
Charley Gaarslev

Tilbage til Hjælp til alt