forum på en hjemmeside

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

forum på en hjemmeside

Indlægaf dotter » lør aug 18, 2012 16:37

Hej Ludvigs Hjørne

Jeg leder efter et forum, jeg tror det hedder sådan, som skal bruges til at folk med adgang via et password kan gå ind og skrive en besked - eller hvad det nu kunne være, men sådan at alle andre, der også har adgang via password, også kan læse og svare på et indlæg.
Det skal helst være gratis; det skal kunne forsynes med et password - og ikke mindst, det skal også være let at installere på en hjemmeside.
Findes der nogle derude, som kan hjælpe mig med råd.

På forhånd tak for hjælpen.

venlig hilsen
dotter

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.0; rv:12.0) Gecko/20100101 Firefox/12.0
dotter

Re: forum på en hjemmeside

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 18, 2012 17:06

Hvor avanceret skal det være? Jeg tænker på, om man bare skal kunne skrive beskeder under hinanden, eller om du vil have noget avanceret som dette forum - eller noget midt imellem.
Hvilken type abonnement har du på dit webhotel? Det væsentlige her er, om det understøtter PHP eller ASP - det er to forskellige scriptsprog.
Tjek også, om dit webhotel tilbyder programmer med 1-kliks-installation.

Sidstnævnte kan være det letteste, hvis dit webhotel tilbyder den slags. Der er flere af de typiske 1-kliks-programmer, der kan bruges til formålet. Fx et forum som dette eller et blog-program.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » lør aug 18, 2012 18:09

Hej
Ja undskyld, at jeg blander mig, men NT 5.0 er det ikke Windows 2000, som måske ikke understøtter alt det nyeste ?
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 18, 2012 18:43

Jan Krag skrev:Hej
Ja undskyld, at jeg blander mig, men NT 5.0 er det ikke Windows 2000, som måske ikke understøtter alt det nyeste ?

Det betyder ikke noget, hvis dotter bruger et webhotel til hjemmesiden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn aug 19, 2012 8:01

Kim Ludvigsen skrev:Hvor avanceret skal det være? Jeg tænker på, om man bare skal kunne skrive beskeder under hinanden, eller om du vil have noget avanceret som dette forum - eller noget midt imellem.
Hvilken type abonnement har du på dit webhotel? Det væsentlige her er, om det understøtter PHP eller ASP - det er to forskellige scriptsprog.
Tjek også, om dit webhotel tilbyder programmer med 1-kliks-installation.

Sidstnævnte kan være det letteste, hvis dit webhotel tilbyder den slags. Der er flere af de typiske 1-kliks-programmer, der kan bruges til formålet. Fx et forum som dette eller et blog-program.

Hjemmesiden skal hostes hos onecom i billigste udgave (5 Gb). Jeg ved, for at sige det lige ud, ikke noget om PHP eller ASP, men i følge onecom´s egen beskrivelse, ser det ud til, at de understøtter dette.
Jeg ved desværre ikke, hvad der menes med "1 klik installation", og jeg kunne ikke finde noget om det på onecoms hjemmeside :(

Forum er blot tænkt som et sted, hvor man kan læse og skrive indlæg til hinanden. Men der skal være en adgangskode på det, så kun personer, som kender denne, kan logge sig på.

Håber at mine informationer kan bruges.
Og så også mange tak for jeres venlige hjælp.

Mvh
dotter
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 19, 2012 8:16

Jeg kan se, at der følger en blog med i abonnementet, så mon ikke du bare kan bruge den. Der står på one.coms's hjemmeside, at man kan give forskellige rettigheder til brugerne af bloggen, så det fx kun er dem, du har inviteret, der kan skrive. Jeg tør dog ikke sige, om man også kan forhindre fremmede i at læse. Du kan evt. spørge deres support via live chat-funktionen på deres hjemmeside.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LenaB. » tors okt 25, 2012 14:28

Jeg håber at det er ok, at jeg også spørger til hjælp i det emne :) Jeg vil nemlig også lave en hjemmeside, hvor mine venner og jeg kan kommunikere med hinanden. Det skal ikke være blot blog, men en hjemmeside, som også har blog.

Jeg har prøvet at lave min første hjemmeside med 123hjemmeside.dk og den kører fint. Men nu vil jeg meget gerne prøve at lave lidt mindre "løs" hjemmeside, dvs. hvor jeg kan f.eks. ligge billeder sådan, som jeg har lyst til. Dvs. jeg vil gerne lave lidt mere levende hjemmeside.

123hjemmeside.dk er min eneste erfaring med at lave selv hjemmeside. Måske vil I anbefale mig hvordan jeg kan komme i gang med at lave en hjemmeside, som bl.a inkluderer BLOG?

Skal jeg registrere mit domænenavn hos one.com eller kan man gøre det med Mozilladanmark?

Puha, udskyld for dumme spørgsmål :? Men jeg håber på jeres svar!
LenaB.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 25, 2012 16:08

123hjemmeside.dk har også mulighed for en blog og vist også en gæstebog. Og når du allerede har en side der, vil det sikkert være den nemmeste løsning.

Så vidt jeg kan bedømme, så er 123hjemmeside.dk temmelig begrænset og låst, men hvis du ikke har behov mere fleksibilitet, er det vel fint nok. Du kan sagtens få hjemmeside andre steder, som giver dig mange flere muligheder, og som også kan være betydeligt billigere. Men til gengæld vil det også være mere nørdet for dig, og du kan ikke genbruge din nuværende side på et andet webhotel, så den skal du lave igen fra bunden af.

Hvis du vil flytte, så skal du finde et webhotel, læs her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... bhotel.php

Du skal have lavet hjemmesiden, hvilket fx kan gøres med et program som KompoZer:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
En blog eller et forum, eller hvad du nu ellers vil bruge til at kommunikere med, vil i dette tilfælde ikke blive integreret i din hjemmeside, men du kan linke til blog/forum fra din menu, ligesom jeg linker til dette forum fra min hjemmeside.

En løsning til at lave hjemmesiden kan være at bruge et CMS som fx Wordpress. CMS står for Content Management System og med sådan et, laver du din hjemmeside ud fra en skabelon, direkte i din browser, ligesom du også har gjort det hos 123hjemmeside.dk. Men Wordpres er ikke låst på samme måde som 123hjemmeside, og det giver dig mange flere muligheder. Du kan også få en integreret blog i Wordpres. Hvis du vil benytte Wordpres, så led efter et webhotel, der tilbyder 1-kliks-installation.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LenaB. » tors okt 25, 2012 23:06

Kim Ludvigsen skrev:123hjemmeside.dk har også mulighed for en blog og vist også en gæstebog. Og når du allerede har en side der, vil det sikkert være den nemmeste løsning.

Så vidt jeg kan bedømme, så er 123hjemmeside.dk temmelig begrænset og låst, men hvis du ikke har behov mere fleksibilitet, er det vel fint nok. Du kan sagtens få hjemmeside andre steder, som giver dig mange flere muligheder, og som også kan være betydeligt billigere. Men til gengæld vil det også være mere nørdet for dig, og du kan ikke genbruge din nuværende side på et andet webhotel, så den skal du lave igen fra bunden af.

Hvis du vil flytte, så skal du finde et webhotel, læs her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... bhotel.php

Du skal have lavet hjemmesiden, hvilket fx kan gøres med et program som KompoZer:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
En blog eller et forum, eller hvad du nu ellers vil bruge til at kommunikere med, vil i dette tilfælde ikke blive integreret i din hjemmeside, men du kan linke til blog/forum fra din menu, ligesom jeg linker til dette forum fra min hjemmeside.

En løsning til at lave hjemmesiden kan være at bruge et CMS som fx Wordpress. CMS står for Content Management System og med sådan et, laver du din hjemmeside ud fra en skabelon, direkte i din browser, ligesom du også har gjort det hos 123hjemmeside.dk. Men Wordpres er ikke låst på samme måde som 123hjemmeside, og det giver dig mange flere muligheder. Du kan også få en integreret blog i Wordpres. Hvis du vil benytte Wordpres, så led efter et webhotel, der tilbyder 1-kliks-installation.

Mange tak for det fine svar! Jeg kiggede på Wordpres, den giver nemlig mange muligheder! Men den er delgvis på engelsk:(
Kender du nogle andre sider, hvor jeg kan oprette en helt anden nye hjemmeside, som inkl.blog, men det skal være KUN på dansk. Vh
LenaB.

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 26, 2012 3:53

Hvor har du kigget på Wordpress? Deres hjemmeside er måske på engelsk, men når du bruger Wordpress på din egen hjemmeside, er det på dansk.

På den engelske side står der noget om at have hjemmesiden hos Wordpress selv, evt. med ens eget domænenavn. Dette svarer til 123hjemmeside.dk (bare med flere muligheder). Men du kan sagtens installere Wordpress på dit eget webhotel, fx hos Surftown, der tilbyder installering af Wordpress med ét klik.

Du kan finde manualer til Wordpress på dansk, fx her:
http://www.isentekst.dk/wordpress-manua ... dpress.htm
http://wordpress-themes.dk/guide-wordpr ... tallation/

Wordpress Danmark har desuden et supportforum, hvor man kan få hjælp til at bruge Wordpress:
http://wp-danmark.dk/forum/
Du kan også bruge forummet til at se, hvad andre har spurgt om, og så bruge dette til inspiration til, hvad du selv vil lave.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LenaB. » man okt 29, 2012 23:38

Kim Ludvigsen skrev:Hvor har du kigget på Wordpress? Deres hjemmeside er måske på engelsk, men når du bruger Wordpress på din egen hjemmeside, er det på dansk.

På den engelske side står der noget om at have hjemmesiden hos Wordpress selv, evt. med ens eget domænenavn. Dette svarer til 123hjemmeside.dk (bare med flere muligheder). Men du kan sagtens installere Wordpress på dit eget webhotel, fx hos Surftown, der tilbyder installering af Wordpress med ét klik.

Du kan finde manualer til Wordpress på dansk, fx her:
http://www.isentekst.dk/wordpress-manua ... dpress.htm
http://wordpress-themes.dk/guide-wordpr ... tallation/

Wordpress Danmark har desuden et supportforum, hvor man kan få hjælp til at bruge Wordpress:
http://wp-danmark.dk/forum/
Du kan også bruge forummet til at se, hvad andre har spurgt om, og så bruge dette til inspiration til, hvad du selv vil lave.

Igen tusind tak for svaret! Puha, det ser mere og mere udfordrende ud til at lave sin egen hjemmeside :roll: Har allerede købt en hæfte om Kompozer og er begyndt at læse i den. Hæften er skrevet så godt :D , så jeg håber, at jeg kan finde ud af det hele. Mens undervejs vil jeg nok stille nogle "dumme" spørgsmål en gang imellem her på forummet :oops:
Jeg har kigget på Wordpres her: http://da.wordpress.org/ Det så næsten uoverskueligt ud, men jeg vil prøve igen at kigge nærmere på Wordpres.

Vh
LenaB.

Tilbage til Hjælp til alt