Adgangskode

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Adgangskode

Indlægaf AnitaS » fre aug 31, 2012 20:46

I januar skiftede jeg fra Windows til Ubuntu - det har fra tid til anden været hårdt arbejde - men jeg er efterhånden blevet ganske fortrolig med systemet. Men tilsyneladende vender fortroligheden ikke den anden vej, for nu vil systemet ikke længere kendes ved mig.

Mange gange har jeg indtastet en adgangskode for at downloade programmer eller ændre opsætninger m.m. Og nu ville jeg så hente et Filezilla i Ubuntus softwarecenter, og får meddelelsen:
"Et program forsøger at udføre en handling, der kræver rettigheder. Godkendelse er påkrævet for at udføre denne handling."

Jeg mener helt bestemt, at jeg taster det samme som altid - flere gange. Derefter forsøger jeg med alverdens andre adgangskoder jeg har brugt gennem tiden - intet virker.

Enten er der sket noget mystisk med Ubuntu eller også har jeg fået et blackout uden i øvrigt at have bemærket noget.
Men resultatet er det samme, jeg kan ikke lave det jeg gerne vil.

Hvad kan jeg gør for at få tilladelse til almindelige ting igen?

Foreslå ikke at reinstallere Ubuntu, det orker jeg simpelthen ikke.

På forhånd tak
///Anita

Mozilla/5.0 (X11; Ubuntu; Linux i686; rv:15.0) Gecko/20100101 Firefox/15.0
AnitaS

Re: Adgangskode

Indlægaf Klattrup » fre aug 31, 2012 20:50

Har du tjekket at du for eksempel ikke har slået "Caps lock", "Fn lock" eller "num lock" til, så den ikke skriver den kode som du forventer
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf AnitaS » fre sep 07, 2012 12:08

Ja, det er ikke problemet.
Kender nogen en løsning til, hvordan jeg kan se eller skifte koden?

///Anita
AnitaS

Indlægaf Klattrup » fre sep 07, 2012 12:58

Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf AnitaS » tirs sep 11, 2012 12:01

Tusind tak for hjælp.

Efter en del besvær, blandt andet fordi menuen med valg af rootshell ikke reagerede på piletasterne, lykkedes det endelig.
Det var aldrig gået uden din hjælp/link - jeg anede simpelthen ikke hvad jeg skulle lede efter.

Undervejs var jeg ellers på grænsen til at geninstallere windows. Nu fortsætter jeg glad med Ubuntu, og takker min søn for lån af hans windowsmaskine, mens det drillede.

///Anita
AnitaS

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne