Menulinks i stilark

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Menulinks i stilark

Indlægaf skoleole » lør okt 20, 2012 9:17

:?: Halløj

Jeg har puslet med at opbygge en hjemmeside efter "Hjemmesider med Kompozer" og har som anbefalet fået lavet et fint stilark (skabelon 1-2-1) med menu. Det virker fint men............
Hvordan får man menulinks til at vise indhold direkte i "indholdsboksen". Jeg kan sagtens linke til en helt ny side/URL, men det er vel ikke meningen ?
På min 10 år gamle side - som nu skal opgraderes - var det bare at vælge:"mainFrame" og vupti dukkede teksten op, når man klikkede på linket i menuen.
Hvordan får man lige et link til at gøre det samme, når man bruger stilark.
Jeg har ledt højt og lavt og kan bare ikke finde opskriften, men det er måske fordi det er så såre indlysende - altså undtagen for mig :D

Kan nogen hjælpe mig videre ?

mvh
Ole

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1) AppleWebKit/537.4 (KHTML, like Gecko) Chrome/22.0.1229.94 Safari/537.4
skoleole

Re: Menulinks i stilark

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 21, 2012 9:46

Hej Ole

Din gamle side bruger rammer, det var noget, som man brugte en del for mange år siden, men i dag er det stort set kun gamle sider, der benytter rammer. Du kan læse hvorfor her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... php#rammer
Tjek også de andre tips på siden, der er måske nogle, du kan bruge.

I dag laver du i stedet blot en ny side, hvor menuen også er på, og så linker du til den. Den nemmeste måde er at indlæse den første side i KompoZer, klik så på Filer => Gem som, og gem filen med navnet skabelon.html. Slet alt, undtagen det som skal være på alle sider, fx menuen. Gem filen.

Når du skal lave en ny side, indlæser du skabelon.html, vælger Gem som og gemmer med den nye sides navn, og du kan nu indsætte det nye indhold.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf skoleole » søn okt 21, 2012 11:42

Kim Ludvigsen skrev:Hej Ole

Din gamle side bruger rammer, det var noget, som man brugte en del for mange år siden, men i dag er det stort set kun gamle sider, der benytter rammer. Du kan læse hvorfor her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... php#rammer
Tjek også de andre tips på siden, der er måske nogle, du kan bruge.

I dag laver du i stedet blot en ny side, hvor menuen også er på, og så linker du til den. Den nemmeste måde er at indlæse den første side i KompoZer, klik så på Filer => Gem som, og gem filen med navnet skabelon.html. Slet alt, undtagen det som skal være på alle sider, fx menuen. Gem filen.

Når du skal lave en ny side, indlæser du skabelon.html, vælger Gem som og gemmer med den nye sides navn, og du kan nu indsætte det nye indhold.

Hej Kim

Tak for det hurtige svar.
Jeg har skam i årevis ofte lagt vejen forbi Ludvigs Hjørne og fået mange gode tips og fiduser - men...........
ovenstående løsning - som også var den jeg ræsonerede mig til - vil vel betyde, at hvis du senere ønsker et nyt menu-punkt, skal du ind og rette i samtlige siders menu.
Det bliver da en kende bøvlet.
Men der findes måske en løsning på det også ?

mvh
Ole
skoleole

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 21, 2012 13:21

Ja, der findes en løsning, så du kun skal rette menuen ét sted. Men så bliver det lidt mere nørdet.

Man kan inkludere andre filer i ens side ved hjælp af et serversidesprog. Det er et kodesprog, der afvikles på en webserver. Der findes flere forskellige kodesprog, og det er forskelligt, hvad de forskellige webhoteller og deres abonnementer understøtter. Prøv at tjekke på dit webhotel, om dit abonnement er med understøttelse af ASP eller PHP. Det er måske nævnt med en anden betegnelse, Windows-server (ASP) eller Linux-server (PHP).

Hvis du kan bruge ASP kan jeg ikke hjælpe dig, for det har jeg ikke styr på, men hvis det er PHP, så tjek denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php

Her skriver jeg dels lidt om PHP, og hvad det er for noget, og dels fortæller jeg, hvordan du lige netop laver en menu i en ekstern fil, sådan som du efterlyser.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf skoleole » man okt 29, 2012 15:45

Halløj Kim

Tak for hjælpen
Jeg er ved at se "lyset" mht. CSS, men jeg tror liiiiiige jeg gemmer det der PHP til senere og bruger den manuelle metode.
Nu er der dukket en ny forhindring op.
Jeg åbner min "skabelon" som foreslået, indsætter tekst i boksen og gemmer samme sted som skabelonen - nu med nyt navn - og voila - det virker.
Jeg åbner min "skabelon" som foreslået, indsætter tekst i boksen og gemmer i en anden mappe end skabelonen - nu med nyt navn - så virker det ikke mere.
Kildekoderne ser ens ud i begge tilfælde, så nu forstår jeg det ikke.
Hvis man ikke kan opdele sine sider i mapper, så bliver det en kende svært at holde orden.
Desværre har jeg ikke kunnet finde noget om det i heftet og ej heller på hjemmesiden.
Kan du fjerne den sten i skoen også ?

De bedste hilsner
Ole
skoleole

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 29, 2012 16:52

Hvor mange sider skal du lave? Der skal være rigtig mange sider, før det kan betale sig at opdele dem i forskellige mapper. Hvis du skal opdele noget, så giver det mere mening at gemme billeder for sig, fx i en undermappe med navnet "billeder". På den måde får du placeret HTML-filer og billedfiler for sig, hvilket giver lidt mere overblik.

Brugen af forskellige mapper for de forskellige sider vil give dig problemer med placering af fx billeder og stilark. Grunden til at det ser forkert ud, når du gemmer i en ny mappe er, at stilarket ikke ligger der, hvor siden fortæller, at det ligger.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf skoleole » man okt 29, 2012 20:54

Halløj Kim

Jeg takker nok engang for hurtig udrykning. Det er rigtig rart, når man stander i våde.
Ingen roser uden torne, så jeg må aflægge mig min mappestrukturtænkning og finde på et overskueligt alternativ, så 50+ sider ikke bliver alt for stort et roderi.
Jeg overvejer at give filerne i hvert "afsnit" et præfix, så de ligger pænt i række :o)
Når jeg - lige om snart - har betaudgaven på nettet, så lægger jeg et link i denne tråd, så man kan se resultatet af de fælles anstrengelser.

mvh
en fortrøstningsfuld Ole
skoleole

Indlægaf skoleole » tirs jan 01, 2013 23:22

Så lykkedes det at få puslet en beta-udgave sammen. Jeg valgte at lave copy>paste i menu-kildekoderne, som en relativ nem, overskuelig og hurtig løsning. PHP må vente :o) Resultatet kan ses her http://www.lilleegede.dk Jeg siger tak for hjælpen undervejs.
mvh
Ole
skoleole

Tilbage til Hjælp til alt