Problemer med at oprette stilark

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Problemer med at oprette stilark

Indlægaf Chefcampisten » lør nov 03, 2012 6:33

Hej,
Jeg har forgæves prøvet at oprette et stilark efter øvelsen i Kim Ludvigsens hæfte om Kompozer.
Øvelse: En hjemmeside med stil.
De går egentligt fint nok, jeg kommer igennem alle trin, men når jeg så når til at jeg skal se de tre bokse placeret de rigtige steder går der noget galt.
De står stadig på samme måde som da jeg startede:
Logo
Menu
Indhold

Der er som omden tilretter alle tre bokse efter den sidstestilklasse jeg laver til indhold.

Jeg kan også se, når jeg skal give hver boks en stil, at efterhånden som jeg vælger at der i status linien kommer til stå:
<div class=logo menu indhold> det er som om den tager alle tre bokse og så bruger den sidste stil på dem alle.

Jeg har prøvet at sepererer dem på alle mulige måder, har prøvet både på Mac og Windows pc med samme resultat.

Hvad kanjeg gøre forkert elleroverse ?

Mange hilsner
René

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_8_2) AppleWebKit/536.26.14 (KHTML, like Gecko) Version/6.0.1 Safari/536.26.14
Chefcampisten

Re: Problemer med at oprette stilark

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 03, 2012 7:14

Chefcampisten skrev:Jeg kan også se, når jeg skal give hver boks en stil, at efterhånden som jeg vælger at der i status linien kommer til stå:
<div class=logo menu indhold> det er som om den tager alle tre bokse og så bruger den sidste stil på dem alle.

Hej René

Ovenstående viser, at du har fået tilføjet alle tre stile på den samme boks. Hver boks i øvelsen skal have sin egen stil og kun én.

Så når du markerer boksen med teksten logo, skal der altså stå følgende i statuslinjen:
<div class=logo>
Når du marker boksen menu, skal der stå:
<div class=menu>

Hvis noget driller fremover, behøver du ikke at tjekke både på din Mac og i Windows, det vil virke ens.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Chefcampisten » lør nov 03, 2012 7:42

Hej Kim,

Enig, men det jeg har problemet med er, atjeg ikke kan oprette de tre bokse selvstændigt. Jeg har fulgt din vejledning til punkt og prikke, men jeg tror evt jeg misforstår noget i afsnittet "giv hver boks en stil" lige i starten. Jeg går som du skriver i rullemenu, og markerer de tre ord et efter et, men når jeg er færdig og skal til at lave stilregler så står de tre odr i samme div class
mvh
René
Chefcampisten

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 03, 2012 8:03

Måske du kun har fået oprettet én boks?

Du skulle gerne kunne se røde stiplede linjer rundt om hvert ord, som markerer, at de står i hver sin boks. Hvis der ikke er røde linjer mellem ordene, så har du kun fået oprettet én boks.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Chefcampisten » lør nov 03, 2012 8:12

Hej Kim,

Der er røde stiplet linier rundt om hvert ord.
Der hvor det går galt er, når jeg åbner rullemenuen "ingen klasse", her står de tre ord godt nok hver for sig.
Jeg klikke så på logo ingen problemer, kan også se at der står <div class=logo>

Jeg åbner så igen rullemenu og klikker på "menu"
Så kommer problemet: i statuslinien står der nu <div class=logo menu>

Når jeg for tredie gang åbner rullemenu "ingen klasse" og klikker på indhold står der i statuslinien:
<div class=logo menu indhold>
Jeg er helt med på at jeg nu desværre har fået alle tre bokse ind på en gang og når jeg skal til at arbejde med at style dem bliver de jo så ens.
jeg kan smpelt hen ikke få de tre bokse opdelt, og jeg tror det går galt når jeg skal opdele som beskrevet ovenfor.
mvh
René
Chefcampisten

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør nov 03, 2012 9:51

Så har du fået oprettet boksene korrekt. Til gengæld glemmer du at skifte boks. Når du har klikket på "logo" og påført stilen logo, så skal du klikke på "menu" og her påføre stilen menu.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne