mærke vandreruter op

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

mærke vandreruter op

Indlægaf shogun » søn okt 28, 2012 11:05

Hej med jer

Jeg har et måske lidt specielt spørgsmål som jeg alligevel håber at I kan hjælpe mig med.

Kan man tage et kort f.eks Krak eller et andet kort og tegne sine vandreture ind på det og så gemme det ???.Næste gang man har gået ,hente det frem igen og tegne den næste rute som man har gået.

Jeg ved godt at man også kan bruge en gps -men det er jeg ikke interesseret i.Man kan også bruge de kort som man kan måle sine løberuter op på ,men de kort er meget små.

med venlig hilsen

Kaj

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 7.0; Windows NT 5.1; Trident/4.0; GTB7.4; .NET CLR 2.0.50727; .NET CLR 3.0.4506.2152; .NET CLR 3.5.30729; AskTbORJ/5.13.1.18107)
shogun

Re: mærke vandreruter op

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 28, 2012 11:55

Du kan gøre det på Google Maps. Her kan du oprette dine egne kort, hvor du kan optegne ruter eller indsætte mærker for forskellige steder med oplysninger. Det er selvfølgelig endnu nemmere med en mobiltelefon med GPS, hvor der findes programmer, der kan gøre det helt automatisk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf shogun » søn okt 28, 2012 12:51

Hej Kim

Tak for dit hurtige svar.Jeg kender godt Google maps ,men den er ikke detaljeret nok med skovstier,osv men har jeg aldrig logget mig på så ??? Kortet skal helst være topografisk eller være i en OSM version . På f.eks. websiden findvej.dk hvor man bruger et google kort med OSM er helt perfekt ,men kan jeg ikke tegne ruter ind.

med venlig hilsen

Kaj
shogun

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 28, 2012 14:05

Der er nogle skovstier med på Google Maps, men det afhænger nok af, hvilke skove og hvor store stierne er.

Jeg har ikke kendskab nok til de forskellige kortmuligheder, så jeg ved ikke, om der findes noget, du kan bruge. Mit bedste bud vil være en mobiltelefon med GPS, hvor du også kan få optegnet ruter, selvom du ikke holder dig til stierne. Men hvis du ikke allerede har sådan en, så skal der jo buges penge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 28, 2012 14:12

Tilføjelse:
Hvad er OSM?

Du kan godt tegne ruter ind på kortet på findvej.dk. Klik på Google-logoet nederst til venstre, så får du åbnet kortet på Google Maps, og her kan du redigere kortet og gemme det. Men her får du ikke togstationer osv. med - det er måske det, der hedder OSM?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » søn okt 28, 2012 14:18

Jeg er overbevist om at OSM er http://www.openstreetmap.org/
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf shogun » søn okt 28, 2012 15:34

Hej med jer

Som sagt kan jeg ikke bruge google Maps da der ikke er de detaljerede skovstier , som på Open streetmap , som Klattrup skriver om eller de kort som der kan vises topografisk.
Jeg ved godt at jeg kan købe mig en gps-er med kort over danmark til rimelige priser,men det er for mig ikke det det drejer sig om.
Det sjove mig for nu gennem mange år og med en del hjælp ind i mellem ,er at finde ud af hvad min computer kan af sjove og spændende ting.Mails,breve,exel regneark,osv et nyttige nok men ????
Det jeg kunne forestille er at jeg f.eks. med et kort som open street map eller et andet kort kunne tegne vandreruter ind med f.eks. et tegneprogram ???? eller en anden funktion.
Jeg har f.eks. flere gange brugt PAINT til meget små kortudsnit ,men de jo faste billeder/print screen af et kort kan jeg jo ikke bruge det her..

med venlig hilsen

Kaj
shogun

Indlægaf shogun » tirs okt 30, 2012 16:38

Hej med jer

Som jeg også skrev i mit første indlæg var mit spørgsmål lidt specielt og måske også lidt vanskelig at finde en løsning på til mit brug.Jeg har derfor valgt en " lavteknologisk " løsning indtil videre som jeg vil bruge indtil jeg måske finder en løsning.Jeg har købt et stort detaljeret hærkort som jeg har hængt op på væggen ,hvor jeg har tegnet de ture ind på kortet med tusch som vi har gået ,og det vil jeg så også fremover.
Jeg gerne sige tak for jeres venlige svar med de forskellige løsningsforslag.

med venlig hilsen

Kaj
shogun

Indlægaf Hans » tirs dec 04, 2012 2:14

Alle har i dag en mobiltelefon. I den vestlige: svært mange en smart mobiltelefon. Så her er et alternativ med et program som kan installeres på Nokia, æble-telefoner og Robot-telefoner.

Du starter bare programmet på mobilen når du påbegynder din træning, stoppe det når du er færdig. Vil da få spørgsmål at laste det op nå. Vælger du ja. Er det lastet op på få sekunder. Vil du heller vente til du komme hjem eller et eller andet trådløst netværk, gør du det.
Ingen fumling eller konvertering.

Bemærk; når man med musepilen bevæger punkt (rund cirkel på Google kortet) får du i diagrammet til højre i billet en situations beskrivelse af der og der: hvor langt du befinder dig fra start, hvor lang tid du har brugt, hastighed, minutforbrug pr. time, højde o.h.
Vil også vise hjertefrekvens (men havde ikke dette på den pågældende dag). Over diagrammet vil den opmærksomme læser og se at antal skridt er listet op.
Billede
prøv at højre-klikk > vis bilde (det hedder det i allefald Firefox m. norsk sprog)

Og hvis du cykler, løber eller på anden måde, af og til, helt eller delvis træner af samme "stier", slipper du at få den "fuglerede" på f.eks et hærkort.

Dine turer vil blive vist på et Google kort, hvad enten du træner i Stationsvejen og omkringliggende sideveje, eller i Tibirke Bakker. Også om stien/sporet du følger ikke er større end et musespor.

redigert; @Kudviksen. hvorfor i alle dage, vises oplastet JPG billedfiler jeg har lagt opp på WEBBEN ikke. Jeg ser at bilder der tidligere vistes i denne tråd, nu er væk : http://kimludvigsen.dk/phpbb3/viewtopic.php?f=3&t=6825781
Vedhæftede filer
treningsdagbog2.jpg
Senest rettet af Hans tors dec 06, 2012 6:40, rettet i alt 5 gange.
Give mig tilgivelse for mit urene dansk. Jeg forsøger at veksle mellem svensk, dansk og svensk alt efter hvilke fora jeg frekventere.
Så der går let kuk i kassen.
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs dec 04, 2012 6:25

Hans skrev:Alle har i dag en mobiltelefon. I den vestlige: svært mange en smart mobiltelefon.

Det er nu ikke alle, der har mobiltelefon/smartphone.

Hans skrev:redigert; @Kudviksen. hvorfor i alle dage, vises oplastet JPG billedfiler jeg har lagt opp på WEBBEN ikke. Jeg ser at bilder der tidligere vistes i denne tråd, nu er væk : viewtopic.php?f=3&t=6825781

Man skal huske at vælge, at billedet skal vises inline, ellers vises det ikke i indlægget. Hvis billedet tidligere er blevet vist, skulle det ikke forsvinde. Jeg ved ikke, om du har uploadet billeder til flere indlæg i den tråd, jeg kan kun se billeder i dette indlæg: viewtopic.php?f=3&t=6825781#p13163
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » tirs dec 04, 2012 15:45

]@Ludviksen
Når jeg skriver at alle har en mobiltlf. og svært mange i den vestelige verden, en smart telefon. Er det jo ikke en videnskabelig eller klinisk udtalelse. Det er forståelig nok en generel udtalelse med udgangspunkt i den realistiske verden .
Skal man drøfte, beskrive eller anskueliggøre noget der berører to eller flere mennesker i denne verden er man afhængig af å betragte størrelser og virkelighed i generelle termer: Ellers bliver det let endeløse diskussioner og pedanteri, som ikke fører noget sted hen.

Du vil se efter 3. afsnit i viewtopic.php?f=3&t=6825781#p13149 står
Billede
Billede
Her vistes tidligere to skærm-dump. (se også dit eget svar: viewtopic.php?f=3&t=6825781#p13150 )

To forskellige Billeder - efter mine brug af citater: viewtopic.php?f=3&t=6825781#p13153

billede fra : viewtopic.php?f=3&t=6825781#p13163 er sakset fra en Wikipedia artikel. De andre bilder som vistes før, havde URL http:// Ser at Dropbox har gått over til https://

I går nat prøvet jeg som en test at ændre URl'en til https . . . . . men der kom ikke noget billede i min "vandreruter"-svar for det.
Jeg forsøgte også ændre (billede) URL'en i min tråd XP.PC som har gått i baklås og heller ikke her gav det noget resultat.

Kim Ludvigsen skrev:

Man skal huske at vælge, at billedet skal vises inline, ellers vises det ikke i indlægget

Jeg kender ikke til brugen af "inline". Så hvis du vil være behjælpelig med en forklaring/anvisning.

Har du nogen URL du kan anbefale, for midletidig oplasting af billeder til brug her på dit forum ? siden jeg ikke længere lykkes med DropBox
hilsen Hans
Give mig tilgivelse for mit urene dansk. Jeg forsøger at veksle mellem svensk, dansk og svensk alt efter hvilke fora jeg frekventere.
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs dec 04, 2012 16:05

Hans skrev:Når jeg skriver at alle har en mobiltlf. og svært mange i den vestelige verden, en smart telefon. Er det jo ikke en videnskabelig eller klinisk udtalelse. Det er forståelig nok en generel udtalelse med udgangspunkt i den realistiske verden .

Det er jeg klar over, men spørgeren har i dette tilfælde tilsyneladende ikke en i henhold til tidligere indlæg. Jeg har heller ikke en - i hvert fald ikke en, der virker i Danmark.

Hans skrev:Du vil se efter 3. afsnit i viewtopic.php?f=3&t=6825781#p13149 står
Billede
Billede

Jeg ved ikke, hvad der er sket der. Måske de har været for store, som du selv er inde på i indlægget - men så burde du nok have fået en besked om dette.

Hans skrev:Jeg kender ikke til brugen af "inline". Så hvis du vil være behjælpelig med en forklaring/anvisning.

Har du nogen URL du kan anbefale, for midletidig oplasting af billeder til brug her på dit forum ? siden jeg ikke længere lykkes med DropBox

Tjek nedenstående side for en guide til uploading af billeder. Den er ganske vist til MozillaDanmark, men det fungerer på samme måde her. Normalt skulle der ikke være grund til at bruge fremmede tjenester, men det kan være nødvendigt at redigere billedets størrelse - jeg kan ikke huske, om jeg har en begrænsning på, og i så fald hvor mange KB den er på.

http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » tirs dec 04, 2012 17:40

Kim Ludvigsen skrev: men spørgeren har i dette tilfælde tilsyneladende ikke en i henhold til tidligere indlæg.
(mobiltlf.)

Når jeg skriver eller forslår en alternativ måde (i lighed med andre der prøver at bidrage med noget herinde) er mine forslag ikke eksklusivt forbeholdt trådstarter. Forstod tidlig at denne havde lagt stramme rammer for sit ejet spillerom - selvom han hverken bekræfter eller afkræfter hvorvidt han er indehaver af mobiltelefon - men for alle søgende, der jævnlig leder på Nettet efter ting som er vigtige eller aktuelle for dem selv. Og pludselig havner kanske folk hos Ludvigs Hjelpe Hjørne, som måske kan bruge noget, som andre finder uinteressant.

Kim Ludvigsen skrev: Måske de har været for store, som du selv er inde på i indlægget

Det er mulig billede filene er blevet for store ? men det var de åbenbart ikke de første måneder.

Jeg skrev . . . . . . " Moderator, er det uheldig for din server/forumet at skjærm-dumpen blev så stor ?"
Du svarte . . . . . . "Størrelsen på billederne er ikke et problem."

Da blev de som sagt vistes tråden. Har der sket nogen "tekniske" forandringer her på siden, som kan forklare fenomenet ? Kan det have noget med at DropBox har ændret fra http til https ?

Ville du prøve - når du har tid og anledning - og forklare hvad "inline" betyder.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Siden indsat billede, har fået en ikke uvæsentlig plads i de sidste indleg. Er der en eller et par stykker som ville bidrage med et test om det for jer er uproblematisk at få sad ind et bilde sammen teksten. Jeg mener da ikke vedhæftet billedfil. (som jeg selv måtte ty til). Men et bilde/skærm-dump fra jeres egen computer ?
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs dec 04, 2012 20:00

Hans skrev:Og pludselig havner kanske folk hos Ludvigs Hjelpe Hjørne, som måske kan bruge noget, som andre finder uinteressant.

Det har du helt ret i, det er netop en af fordelene ved at have en forum.

Hans skrev:Da blev de som sagt vistes tråden. Har der sket nogen "tekniske" forandringer her på siden, som kan forklare fenomenet ? Kan det have noget med at DropBox har ændret fra http til https ?

Det kan det godt, det er endda meget sandsynligt, at det kan være forklaringen!

Hans skrev:Ville du prøve - når du har tid og anledning - og forklare hvad "inline" betyder.

Inline betyder blot, at billedet vises som en del af indlægget i stedet for som en papirklips, man skal klikke på. Det fremgår vist også af den guide, jeg linkede til.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » tirs dec 04, 2012 23:22

Hans skrev:
Når jeg skriver eller forslår en alternativ måde (i lighed med andre der prøver at bidrage med noget herinde) er mine forslag ikke eksklusivt forbeholdt trådstarter. Forstod tidlig at denne havde lagt stramme rammer for sit ejet spillerom - selvom han hverken bekræfter eller afkræfter hvorvidt han er indehaver af mobiltelefon - men for alle søgende, der jævnlig leder på Nettet efter ting som er vigtige eller aktuelle for dem selv. Og pludselig havner kanske folk hos Ludvigs Hjelpe Hjørne, som måske kan bruge noget, som andre finder uinteressant.

Kim Ludvigsen skrev:Det har du helt ret i, det er netop en af fordelene ved at have en forum.

. . . . . . . . . og derfor er det enerverende, samt erfarings-effekten svækket, når spørgsmålstillere/hjælpe-søkende ikke gider at give svar tilbage, når nogen har forsøgt at give dem løsninger til deres problem. Udover det er uopdragent.

Hver gang jeg er herinde på forumet og læser forskellige tråde, er der ikke én enkel som i ny og næ ikke replicer, på den hjælpen vedkommende får, men flere med denne usunde vane.

@Ludviksen. Jeg har uden held, forsøgt at finde forums regler og etik ? Det var måske mulig - på en høfligere måde end jeg klare - at komplimentere/anmode (under: viewtopic.php?f=2&t=4#p5 ) at spørgsmålstillers tilbagemeldinger til forumet ses på som respektfuldt og værdifuldt ?
Hans

Næste

Tilbage til Hjælp til alt