Hardware-problemer??

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hardware-problemer??

Indlægaf Drooler » ons dec 12, 2012 16:00

Ok, lidt kringlet, men:

Har en stationær Acer Aspire (M5201)....ca. 3 år gammel og kører med Windows Vista..

Problemet er opstart (måske strømforsyning): Tænder for hele systemet (el) på væggen - og skærm, flere eksterne harddiske, højttalere aktiveres. Derefter trykkes på PC'ens starknap der hidtil har lyst blåt ved tryk.
Det gør den ikke mere (lyser) - men lyden af en opstartende stationær PC er til stede. Der går ml. 5 og 6 minutter uden opstart/uden lys i startknap - efter de 5-6 minutter, tænder den blå starknap lampe så pludselig ...og systemet begynder først nu at starte op på sædvanlig vis - og jeg kan komme på.
Mystisk!!!

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:17.0) Gecko/20100101 Firefox/17.0
Drooler

Re: Hardware-problemer??

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 13, 2012 15:20

Underligt problem! Jeg kan ikke mindes nogensinde at have hørt om noget lignende. Jeg er ikke hardware-ekspert, så jeg har ingen ide om, hvad der kan forårsage den slags. Dog en enkelt ting, du kan prøve: Hvis du har tilsluttet eksterne enheder, som fx USB-drev, printer og andet ud over lige tastatur, mus og skærm, så prøv at afmontere dem for at se, om det gør nogen forskel.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » søn dec 16, 2012 16:48

Jeg ville prøve med en anden strømforsyning
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Drooler » man dec 17, 2012 15:18

Klattrup skrev:Jeg ville prøve med en anden strømforsyning

Det tror jeg også kan være en god idé .....men samtidig er systemet begyndt at halte ved flere nylige opstarter hvor Windows ikke vil starte, men kræver automatisk "reparation" som systemet gennemfører fin hver gang - og Windows opstartes derefter.
Kan det også have noget med strømforsyningen at gøre?
Drooler

Indlægaf Kim Ludvigsen » man dec 17, 2012 16:29

Det skyldes sandsynligvis, at Windows ikke blev lukket korrekt. Og det kan fx være tilfældet, hvis Windows er gået ned under opstarten, eller hvis du ikke selv får lukket korrekt ned.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Drooler » man dec 17, 2012 16:42

Kim Ludvigsen skrev:Det skyldes sandsynligvis, at Windows ikke blev lukket korrekt. Og det kan fx være tilfældet, hvis Windows er gået ned under opstarten, eller hvis du ikke selv får lukket korrekt ned.

Gør som jeg plejer ved nedlukning.....men kan dette problem OGSÅ skyldes bøvl omkring strømforsyningen???
Drooler

Indlægaf Klattrup » man dec 17, 2012 17:18

De kommer ikke kun ved forkert nedlukning, de kommer også ved fejl under opstart.
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Drooler » man dec 17, 2012 17:53

Klattrup skrev:De kommer ikke kun ved forkert nedlukning, de kommer også ved fejl under opstart.

Undskyld her - men "fejl under opstart"......hvad kan det ellers skyldes - man tænder sin pc på samme måde hver gang. Ovennævnte problem er dér hvad enten jeg lukker korrekt ned m. log af eller blot slukker hele skidtet ned på hovedkontakten.
Og så tilbage til et gammel emne: Rygning i rummet - er det en stadig mulig årsag til hardware-problemer?
Drooler

Indlægaf Kim Ludvigsen » man dec 17, 2012 18:08

Du har jo fejl under opstart, så det er nok ikke helt utænkeligt, at det også påvirker opstarten af Windows.

Ja, rygning er særdeles sundhedsfarligt for en computer, den nærmest suger røgen ind i sig, hvor den så sætter sig på udsatte steder. Jeg har rygere i familien, hvis computere jeg har haft åbnet, og det var ikke et kønt syn, tyk brunlig "sod" flere steder på komponenterne, og ikke mindst på ventilatorer. Det lykkedes det ene familiemedlem at dræbe to computere på den måde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt