Thunderbird indbakke mails åbnes automat. hos den ene bruger

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird indbakke mails åbnes automat. hos den ene bruger

Indlægaf elise » tors apr 18, 2013 17:04

Hej,

Vi har skiftet fra Outlook Express ti Mozilla Thunderbird, da vi har udskiftet XP computere med Windows 8. På den computer, hvor Thunderbird først blev installeret, kan det uden problemer indstilles, så indkomne mails i indbakken ikke åbner automatisk. Vis > layout > mapperude slået til, meddelelsesrude slået fra. Det samme er indstillingen på nr. 2 computer, men her åbner mails i indbakken automatisk. Er der en løsning på det?

Venlig hilsen
Elise

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 10.0; Windows NT 6.2; WOW64; Trident/6.0; MALNJS)
elise

Re: Thunderbird indbakke mails åbnes automat. hos den ene br

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 19, 2013 18:38

Jeg er ikke helt med. Mener du, at meddelelsesruden vises på 2'eren, selvom du slår den fra, eller at en mail i indbakken automatisk åbnes i et nyt faneblad, når du åbner indbakken - eller noget helt tredje?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf elise » lør apr 20, 2013 1:02

Meddelelsesruden bliver slået fra, som den skal, men mails åbner automatisk, når de bliver hentet ind i indbakken.

Venlig hilsen
Elise
elise

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 20, 2013 9:58

Jørgen, hvis du læser med: Har du nogen ide om, hvad der kan forårsage dette? Jeg har ikke kunnet finde noget ved hjælp af Google.

Elise: Det er muligt at nulstille indstillingerne i Thunderbird, men vent lige og se, om Jørgen svarer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør apr 20, 2013 11:08

Jørgen, hvis du læser med: Har du nogen ide om, hvad der kan forårsage dette?

Ikke med mindre der er installeret en udvidelse, der kan få Thunderbird til at opføre sig sådan. F.eks. 'Auto Select Latest Message'. https://addons.mozilla.org/en-us/thunde ... t-message/
Jeg har ikke prøvet den udvidelse, men det lyder som om, at den gør det, som opleves på den ene pc.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Gæst » lør apr 20, 2013 11:14

Hej Jørgen,

Jeg kan ikke huske, om jeg har installeret denne Add-on, ved du, hvor jeg kan kigge efter, om jeg har, og hvordan i så fald jeg fjerner den?

Venlig hilsen
Elise
Gæst

Indlægaf Jørgen Rasmussen » lør apr 20, 2013 11:35

Hej Elise

Menuen Funktioner -> Tilføjelser -> Udvidelser.
Er der installeret udvidelser? Hvilke?
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf elise » lør apr 20, 2013 11:52

Hej Jørgen,

Der er slet ingen udvidelser.

Jeg kan ikke nå mere nu, vi får gæster, jeg ser, om der er svar senere i dag.

Venlig hilsen
Elise
elise

Indlægaf elise » lør apr 20, 2013 19:20

Kan det have noget med at gøre, at der er tale om den samme email-adresse, hvor mails bliver sendt fra Telenor's webserver? Det er præcis de samme mails, der bliver sendt til os begge to, vi har ikke behov for at få særskilte mails.

Venlig hilsen
Elise
elise

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 20, 2013 19:56

Vi skal nok tilbage tiludgangspunktet: Kan du forklare helt præcist, hvad der sker, når du modtager mails på 2'eren?

Som jeg forstår det, får du ikke vist meddelelsesruden, men når du modtager en mail, åbnes mailen automatisk. Hvordan åbnes den? Vises meddelelsesruden med mailens indhold? Eller åbnes mailen i et nyt faneblad?

Sker det for alle mails?
Hvad sker der, hvis du modtager to mails samtidig?

Det burde ikke gøre nogen forskel, at det er samme mailkonto på begge computere - dog er der én situation, hvor det kan have betydning: Hvis I bruger IMAP, og hvis mailen modtages først på 2'eren. I så fald kan det have noget at gøre med, om mailen er ulæst eller ej.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf elise » lør apr 20, 2013 22:05

Jeg beklager, at jeg ikke har været præcis nok. Meddelelsesruden vises ikke, men mailen vises ikke med hele indholdet. Det, der sker, er, at mailen ikke længere er sort, hvis I forstår hvad jeg mener. Jeg ved ikke, hvad man kalder det. Et enkelt klik er nok til at åbne den helt, men jeg er tidligere blevet fortalt, at det er nok til at sprede snavs på computeren, derfor opfatter jeg mailen som åben.

Det sker for alle mails, også når der kommer flere samtidig, at emnet for mailen går fra fed til almindelig skrift. Så nede i højre hjørne står, at alle mails er læst, selv om ikke en eneste af de indgående mails er blevet manuelt åbnet.

På min computer kiggede jeg under kontoindstillinger for serverindstillinger, det er en POP-mailserver, men nr. 2 computer har IMAP-server. Der er også tale om forskellige porte. Det kan skyldes, at jeg til nr.2 har brugt en ældre backup af kontoindstillingerne for at få startet Thunderbird op. Der var snavs på den tidligere computer, hvor den Outlook Express var installeret, som skulle overføres til Thunderbird. Så på nr. 2 computer ligger kun nye indgående mails.

Mon ikke jeg skulle gøre det, at
1. jeg tager backup af (el eksporterer?) disse nye mails i Thunderbird på nr. 2 til MailStoreHome,
2. sletter dem i Thunderbird og
3.derefter lægger backup'en fra Outlook Express ind, som det for nylig er lykkedes mig at skabe? Altså Vis skjulte filer, derefter unzippe zip-filen på nr. 2 computer og derefter lægge filerne ind i C:\Users\DitNavn\AppData\Roaming\Thunderbird.
4. Og til sidst importerer jeg de nye mails, som jeg i første omgang slettede i Thunderbird, fra MailStoreHome.

Venlig hilsen
Elise
elise

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 20, 2013 22:31

Først og fremmest: Det er ikke farligt at åbne mails i Thunderbird. Programmet blokerer automatisk alle de farlige ting såsom JavaScript, så du får ikke installeret snavs bare ved at åbne en mail. Det er kun ved åbning af en vedhæftet fil, at du kan få problemer. Og vedhæftede filer åbnes kun, hvis du aktivt åbner dem ved at klikke på dem.

Mailene er for øvrigt slet ikke blevet åbnet. De er blot markeret som læst, sikkert fordi de allerede er blevet hentet af 1'eren.

Hvad du bør gøre afhænger af, hvad du vil opnå. Hvis du altid vil have de samme mails på begge computere, så bør du benytte IMAP på dem begge. Ved IMAP opbevares mailene på serveren, og synkroniseres så til begge computere. Sletter du en mail på den ene computer, slettes den også på den anden. Sender du en mail fra den ene computer, vil mailen også kunne ses i mappen sendte mails på den anden. Hvis der ikke er problemer med privatliv - og det kan jeg forstå på dig, at der ikke er - så er dette den nemmeste og bedste løsning.

Det vil sige, at du skal have opsat kontoen på 1'eren som en IMAP-konto. Det gør du ved at slette den nuværende konto og så oprette en ny konto som IMAP. Men før du gør det, skal du have gemt de gamle mails. På 1'eren:

Luk Thunderbird
Bare for en sikkerheds skyld: Lav en sikkerhedskopi på skrivebordet af mappen C:\Users\DitNavn\AppData\Roaming\Thunderbird
Åbn Thunderbird
Opret en ny mappe under Lokale mapper, og kald den Gamle-mails. Flyt så alle de andre mapper med mails ind i denne mappe.
Åbn kontoindstillingerne og slet din mailkonto.
Opret en ny konti og opret den denne gang som en IMAP-konto, ligesom på 2'eren.

Alle de nye mails, som du har på 2'eren, vil automatisk blive hentet ind i den nye konto. Alle de gamle mails kan du nu kopiere fra mappen Gamle-mails og over i de nye mapper. De vil så automatisk også blive overført til 2'eren.

Når alt virker, kan du slette sikkerhedskopien på skrivebordet. Hvis du er i tvivl om noget, så spørg, før du gør noget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf elise » søn apr 21, 2013 18:02

Hej Kim,

Tak for dine gode forklaringer. Rigtig rart at vide, at snavsede mails bliver blokeret i Thunderbird, selv om de er markeret som læst.

Vi har tænkt en del over det, men vi ønsker ikke, at der slettes mails på computer nr. 2, hvis de slettes på nr. 1 og vice versa. For der er forskel på, hvilke mails vi hver især gerne vil beholde, og hvilke vi vil slette.

Så derfor er det ikke en løsning, at begge computere benytter IMAP. Som det er nu, bliver mails ikke slettet på Telenors webserver. nok fordi jeg på computer nr. 1, som står som POPmail, kan sætte kryds ved "slet ikke mails på server". Den samme mulighed kan jeg ikke se på computer nr. 2 med IMAP.

Spørgsmålet er så, hvad jeg gør på computer nr. 2. For hvis jeg lægger backup'en ind fra MailStoreHome for at overføre gamle mails og kontoindstillinger fra Outlook Express på den gamle XP computer, vil den også blive til POPmail.

Ved du, hvad det så vil betyde for, hvordan vi modtager mails på begge computere? Og skal jeg først slette den nuværende IMAP konto?

Venlig hilsen
Elise
elise

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 21, 2013 18:28

Jeg kender ikke Mailstorehome, så jeg ved ikke, hvad det program laver, og hvad der sker med de gamle mails og opsætningen. Hvis du brugte programmet til PC1, så bør det jo virke på samme måde på 2'eren.

Men generelt:
Hvis du opsætter begge computere med POP3-konto, så kan I slette uafhængigt af hinanden. Men der er ulemper. Den største er, at for at I begge kan modtage mails, skal begge programmer opsættes til at efterlade mails på serveren. Enten for altid, eller for en periode, der er lang nok til, at I begge har fået hentet mailene. Hvis I ikke sætter en tidsgrænse, kan I risikere, at serveren bliver fyldt op, alt efter hvor meget plads jeres udbyder tillader.

En anden ulempe er, at mailene kan risikere at blive markeret som læste, når de først er blevet hentet af den anden. Sådan som du oplever det i øjeblikket - omend jeg ikke er sikker på, om det også vil ske ved to POP3-konti.

I har ikke overvejet at oprette en ny gratis mailkonto, fx på Googles GMail? Det er gratis, og I undgår alle de problemer, der er ved at benytte samme konto . Ulempen er selvfølgelig, at en af jer skal informere venner og bekendte, at de skal benytte en ny adresse, når de skriver til en af jer. Men det er jo kun et kortvarigt problem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf elise » søn apr 21, 2013 19:07

Grunden til, at jeg spørger om, hvordan jeg kan overføre backup fra MailStoreHome til Thunderbird på computer nr. 2 er den, at Thunderbird her er blevet startet på en helt anden måde, altså med en backup af en gammel kontoindstilling, og der er allerede nye mails i indbakken, før jeg nu skal forsøge at overføre MailStoreHome backup'en med en anden kontoindstilling, gamle kontaktpersoner og gamle mails og mapper.

På computer nr. 1 var Thunderbird helt tom, da jeg gjorde det, altså ingen mails, ingen konto, ingen kontaktpersoner, backup'en fra MailStoreHome sørgede for, at alt dette blev overført i ét hug.

Da vi havde Outlook Express, fik vi også overført alle mails fra Telenors webserver til begge vores computere, uden at der blev slettet mails på webserveren, så det er vi vant til at holde øje med. Den har en kapacitet på 40 mb, så det varer et stykke tid, før den bliver fuld.

Det gør ikke noget, at mails bliver markeret automatisk som læst på den ene computer, fordi vi får ikke så mange mails og kan nemt overskue, hvilke mails der er nye.

Jeg har selv en gmail-konto, men den bruger jeg stort set kun til slægtsforskning, da jeg tit har brug for at sende og modtage store filer.

Venlig hilsen
Elise
elise

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne