Internet Explorer udelægger tekst opsætningen

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Internet Explorer udelægger tekst opsætningen

Indlægaf Lisbeth Schrøder » lør jun 08, 2013 14:33

Hej Kim,
Med jævne mellemrum checker jeg min hjemmeside http://www.arbejdsophold.dk - og i dag var den da helt gal. Jeg har Internet Explorer som standard browser - har den opdateret til Explorer 10, som er den sidst nye. Da jeg gik ind på hjemmesiden, var skriftstørrelsen sat ned flere punkter, hvorved det totalt ødelægger KompoZer-opstillingen. Ordene deles forkert og hele siden fremstår derfor fuld af fejl - midterstilling af sætninger fungerer heller ikke. Hvor kan man evt. rette punkt størrelsen på Internet Explorer? ELLER RENT UD SAGT KLAGE TIL MICROSOFT FOR DÅRLIGE GENGIVELSER???

Checkede lige siden på Firefox, og den udkommer fuldstændig som skrevet på KompoZer. Synes snart det hele er blevet lidt af en jungle. Jeg har i sin tid haft et sætteri på composer, så jeg er en anelse sart, når det kommer til skrifter. Kunne ikke finde noget emne, der dækkede dette, så håber, du kan hjælpe lidt, som du jo venligst plejer.
Med venlig hilsen
Lisbeth

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 10.0; Windows NT 6.1; WOW64; Trident/6.0)
Lisbeth Schrøder

Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Internet Explorer udelægger tekst opsætningen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 08, 2013 14:55

Jeg vil prøve at finde en IE10 senere til at tjekke siden. Med hensyn til skriftstørrelsen, så prøv med tastaturgenvejene Ctrl++ og Ctr+-

Altså Control + plustegn og Ctrl + minustegn til at gøre skriften større og mindre. Muligvis kan du også bruge Ctrl+0 (nul) til at nulstille størrelsen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jun 08, 2013 20:08

Jeg kan ikke umiddelbart se noget galt på siden. Har du mulighed for at tage et skærmbillede? Ellers forklar gerne udførligt på hvilken side, du oplever problemer, og hvor på siden du ser fejlene.

Tekststørrelsen kan du som tidligere nævnt ændre med Ctrl++ og Ctrl+-. Ctrl+= virker dog ikke til at nulstille størrelsen.

Hos mig ser siden sådan ud:

arbejdsophold.jpg
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tirs jun 11, 2013 10:15

Kim Ludvigsen skrev:Jeg kan ikke umiddelbart se noget galt på siden. Har du mulighed for at tage et skærmbillede? Ellers forklar gerne udførligt på hvilken side, du oplever problemer, og hvor på siden du ser fejlene.

Tekststørrelsen kan du som tidligere nævnt ændre med Ctrl++ og Ctrl+-. Ctrl+= virker dog ikke til at nulstille størrelsen.

Hos mig ser siden sådan ud:

arbejdsophold.jpg

Hej Kim,
Undskyld - jeg har været lidt væk et par dage. Har nu prøvet Chrl+, og skriften blive ganske vist større (ellers et godt råd til de sider, der bruger små punktstørrelser), men skriften bliver kun større, den ændrer ikke på de delinger, som oprindeligt er lavet i KompoZer. Den forstørre blot skriften - og nulstiller til samme forkerte opsætning med Chrl0. Det undrer mig bare at Firefox kopierer siden fra KompoZer helt korrekt.

Har forsøgt at tage et billede, som du har sat ind et farvebillede ind, kan jeg ikke få. Jeg får hele teksten med endnu flere delingsfejl og en løs bagkant, så det vil jeg spare dig for. Mon ikke, der findes en kode, der kan indsættes, når man overfører siderne fra Kompozer - en kode, der bevarer opstillingen som skrevet. På den spanske side, får jeg også tekst imellem de forskudte billeder, hvor jeg møjsommeligt har siddet og rettet dem ind efter billederne. Overskrifterne i boxe er heller ikke midterstillet over tekswten. Jeg har svært ved at 'tyde' det billeder, du har sendt - man kan ikke læse teksten. Men hvis Firefox kan optage tekst og billeder korrekt, hvorfor mon ikke Internet Explorer kan? Ved du, om man overhovedet kan komme i forbindelse med Microsoft med et sådan spørgsmål - jeg må indrømme, jeg synes det er vanskeligt at få ordentlig support fra dem. Spørgsmålet er dog, OM det er noget, der skal påføres i KompoZer ved overførslen.
Med venlig hilsen
Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tirs jun 11, 2013 10:40

Undskyld Kim, jeg kommer lige tilbage mht. dit billede. Det er heller ikke korrekt kopi af KompoZerens udskrift. Jeg kan lige tyde, at det første afsnit ender med 'Danmark' alene på linien. I min KompoZer version ender linien: 'her i Danmark'. Så der er en forskydning. Hos mig er der tydelig spadsiering imellem ordene. Har lige prøvet alle de forskellige browsere, og de er udført til punkt og prikke i alle (undtage en mindre fejl i Safari i blokken over England, som den udskriver forkert). Chrome, Firefox og Opera ser rigtige ud, og hvis du har tid at gå ind på end af de sider, kan du hurtigt sammenligne billedet med det, Internet Explorer udgiver, som er fuld af delings- og spadsieringsfejl. Det er da en anelse ærgerligt, når man bruger timer på at skrive, læse korrektur og rette det skrevne, ikke?
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 11, 2013 11:10

Ah, orddelingerne havde jeg slet ikke bemærket. Det er ikke programmerne, der gør det forkert, det er dig, der gør det forkert.

Vi har faktisk snakket om det tidligere:
viewtopic.php?f=3&t=6825516&start=45

Du har benyttet den korrekte metode i nogle af ordene på siden, kan jeg se, for de ombrydes korrekt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons jun 12, 2013 17:00

Kim Ludvigsen skrev:Ah, orddelingerne havde jeg slet ikke bemærket. Det er ikke programmerne, der gør det forkert, det er dig, der gør det forkert.

Vi har faktisk snakket om det tidligere:
viewtopic.php?f=3&t=6825516&start=45

Du har benyttet den korrekte metode i nogle af ordene på siden, kan jeg se, for de ombrydes korrekt.

Hej Kim,
har nu læst alle de 5 sider, der omhandlede tekstændring i IE tidligere. Ville jo nødigt gå alt igennem med de koder endnu engang - det var et heste arbejde. Ringede derfor til Microsoft og bad om support på IE, hvilket de sagde, de kunne. Det eneste, der blev ud af det, var, at de sagde KompoZer skulle OPTIMERES til IE. Sikke da noget nonsense, når alle andre browsere kopiere teksten til punkt og prikke. Jeg har prøvet dem alle - Safari er den eneste, der laver en mindre fejl i blokkene foroven, og det kan jeg leve med. Men at få support her i Danmark er afgjort ikke en succes. Jeg blev gal - for jeg bad i det mindste om, at de henviste til nogle, der havde forstand på de dele. Men det fandtes ikke iflg. dem!!!??? Men deres logik har det ikke godt, for det ER ulogisk, at alle andre browsere kan optage siderne, som udskrevet på KompoZer. Han nævne også, at siderne var dynamiske - men hvad er de andre browseres sider så?
S'ys I skulle vide det med den særlige OPTIMERING af IE. Noget andet er så, om I har udsendt nogle opdatering indenfor de seneste år, for jeg har vist aldrig opdateret KompoZer - og det var måske noget, jeg burde gøre.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 12, 2013 18:27

Det er ikke IE, der er noget galt med. Det er den måde, som browserne fungerer på. Firefox og KompoZer er bygget på samme kode, så her vil forskellen ofte - men ikke altid - være ens.

Hjemmesider er, som tidligere nævnt, ikke et fast medie som en tryksag. Vælger du Verdana til en tryksag, så bliver der trykt med Verdana. Men på en hjemmeside er du afhængig af, om læseren har Verdana installeret. Han hun ikke det, så bruges en anden skrifttype, og den vil måske have en anden størrelse, og så virker dine faste orddelinger ikke.

Der er flere andre faktorer, der kan spille ind end lige skrifttypen, herunder fx størrelsen, alle med samme resultat: du kan ikke regne med, at dine faste orddelinger passer.

Læg mærke til, at de fleste hjemmesider faktisk slet ikke benytter orddelinger. Og det skyldes netop, at der ikke findes en standard for automatiske orddelinger på nettet - eneste mulighed er manuel indsættelse af koden ­ der hvor man vil have en blød bindestreg til en mulig orddeling.

Jeg kan forestille mig, at der findes HTML-editorer, der kan indsætte de bløde bindestreger automatisk i en engelsk tekst, men jeg tror ikke, der findes nogle, der kan klare danske ord. Så løsningen er at indsætte koden manuelt. Eller at lade være med at benytte orddelinger.

Du kan evt. benytte den mellemvej, jeg har benyttet mig af på nogle af mine sider: indsætning af bløde bindestreger (altså koden ­) i lange ord, mens de korte ord ikke orddeles. Dermed er arbejdet ikke så stort, og du undgår alt for stor forskel på linjerne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tors jun 13, 2013 0:48

Tak Kim, så nytter det altså ikke, jeg ville skrive til ham Bill-milliardær!
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 13, 2013 8:11

Det gør det nok ikke :D

Du skal i stedet prøve at glemme al din erfaring fra sætteriet, når du arbejder med hjemmesider.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt