Den gamle KompoZer kan ikke åbnes på ny computer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Den gamle KompoZer kan ikke åbnes på ny computer

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons jul 10, 2013 12:57

Kære Kim,
Nu er den da helt gal. Jeg har været tvunget til at købe ny computer - min strømforsyning røg på den gamle. Desværre er denne DELL-computer 'født' med Windows 8, så alene derfor er mit liv her og nu fuld af problemer. Dertil skal dog føjes, at min hjemmeside tager sig noget bedre ud end sidst, jeg skrev - Guderne vide hvordan - der er kun en enkelt sektion nu, der trænger til rettelser på IE. Den kører jo fint på alle andre browsere.
Mit nuværende problem er imidlertid, at der er flere programmer, man ikke har kunne overføre til min nuværende installation. Det anføres, at stien er ubekendt. Jeg får at vide, jeg skal installere bl.a. KOMPOZER igen. Gør jeg det, er mit spørgsmål: Kan jeg overføre min nuværende hjemmeside på en ny installation af KompoZer - eller rettere tilbageføre fra nettet? ELLER skal jeg så igennem hele kodningen igen?
Med venlig hilsen
Lisbeth

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 10.0; Windows NT 6.2; WOW64; Trident/6.0; MDDCJS)
Lisbeth Schrøder

Geografisk sted: Frederiksberg

Re: Den gamle KompoZer kan ikke åbnes på ny computer

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 10, 2013 13:09

På den gamle computer:
Klik på Windows-logo/startknappen => i skrivefeltet nederst, skriv: %appdata% => tryk på Enter => i den åbnede mappe, find undermappen KompoZer => kopier mappen KompoZer og dens indhold over på en USB-nøgle.

På den nye computer:
Skift til desktoptilstand => klik på Windows-logo/startknappen => i skrivefeltet nederst, skriv: %appdata% => tryk på Enter => du får åbnet en mappe => indsæt USB-nøglen => find mappen KompoZer på USB-nøglen og kopier den over i den tidligere åbnede mappe => Hent KompoZer og installér programmet. Når du starter KompoZer, bør du have alle dine gamle indstillinger.

CD/DVD:
Bemærk, at hvis du vil bruge en CD/DVD i stedet for en USB-nøgle, så skal mappen KompoZer pakkes ned i en zip-fil, før du brænder den. Ellers får du problemer med skrivebeskyttede filer. Og filen skal så pakkes ud på den nye computer, hvorefter du kan kopiere mappen KompoZer til dens placering.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons jul 10, 2013 14:17

Kim Ludvigsen skrev:På den gamle computer:
Klik på Windows-logo/startknappen => i skrivefeltet nederst, skriv: %appdata% => tryk på Enter => i den åbnede mappe, find undermappen KompoZer => kopier mappen KompoZer og dens indhold over på en USB-nøgle.

På den nye computer:
Skift til desktoptilstand => klik på Windows-logo/startknappen => i skrivefeltet nederst, skriv: %appdata% => tryk på Enter => du får åbnet en mappe => indsæt USB-nøglen => find mappen KompoZer på USB-nøglen og kopier den over i den tidligere åbnede mappe => Hent KompoZer og installér programmet. Når du starter KompoZer, bør du have alle dine gamle indstillinger.

CD/DVD:
Bemærk, at hvis du vil bruge en CD/DVD i stedet for en USB-nøgle, så skal mappen KompoZer pakkes ned i en zip-fil, før du brænder den. Ellers får du problemer med skrivebeskyttede filer. Og filen skal så pakkes ud på den nye computer, hvorefter du kan kopiere mappen KompoZer til dens placering.

Er nødt til lige at få at vide, om alt det ovenstående skal gøres, når jeg har installeret en ny version af KompoZeren. Jeg har noteret mig, at CSS-mappen er installeret, ligesom min hjemmeside-mappe - det er kun selve KompoZeren, jeg ikke kan få til at virke.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Lisbeth Schrøder » ons jul 10, 2013 14:24

UPS! Hej igen Kim,
Så nu, du sagde den gamle computer. Den har jeg ikke her - derfor var mit spørgsmål ang. den nye computer, jeg sidder med. Jeg vil installere en ny KompoZer og overføre min dokumentmappe til den, da den er fulgt med - således også CSS-filen. Kan det ikke lade sig gøre på en ny KompoZer installation?
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 10, 2013 17:16

Jeg fik ikke læst ordentligt, hvad du skrev, så jeg misforstod problemet lidt. Det, som jeg angav en løsning på, er overførsel af indstillinger i KompoZer - ikke selve hjemmesiden.

Hvis du har mappen med hjemmesiden fra den gamle computer, kan du bare overføre den til den nye computer, og så åbne siden i KompoZer. Alternativt kan du - som du også selv er inde på - hente den fra nettet. Det gøres nemmest med et FTP-program. Du skal i hvert fald ikke til at kode forfra.

Med hensyn til programmerne, der brokker sig, så er det fordi programmer typisk skal geninstalleres på en ny computer. Du kan ikke bare overføre programmappen. De fleste programmer gemmer nemlig data i registreringsdatabasen i Windows, og de oplysninger får du ikke med ved at kopiere programmappen. Derimod kan du uden videre overføre data, som fx dokumenter, musik, film - og hjemmesider.

Dine egne data ligger typisk i undermapper til mappen Dokumenter, mens programmerne typisk gemmer sine interne data i undermapper i en skjult mappe, som man kan få adgang til via %appdata% som beskrevet ovenfor. Tricket med %appdata% virker kun på en fungerende Windows.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lisbeth Schrøder » tors jul 11, 2013 9:46

Kim Ludvigsen skrev:Jeg fik ikke læst ordentligt, hvad du skrev, så jeg misforstod problemet lidt. Det, som jeg angav en løsning på, er overførsel af indstillinger i KompoZer - ikke selve hjemmesiden.

Hvis du har mappen med hjemmesiden fra den gamle computer, kan du bare overføre den til den nye computer, og så åbne siden i KompoZer. Alternativt kan du - som du også selv er inde på - hente den fra nettet. Det gøres nemmest med et FTP-program. Du skal i hvert fald ikke til at kode forfra.

Med hensyn til programmerne, der brokker sig, så er det fordi programmer typisk skal geninstalleres på en ny computer. Du kan ikke bare overføre programmappen. De fleste programmer gemmer nemlig data i registreringsdatabasen i Windows, og de oplysninger får du ikke med ved at kopiere programmappen. Derimod kan du uden videre overføre data, som fx dokumenter, musik, film - og hjemmesider.

Dine egne data ligger typisk i undermapper til mappen Dokumenter, mens programmerne typisk gemmer sine interne data i undermapper i en skjult mappe, som man kan få adgang til via %appdata% som beskrevet ovenfor. Tricket med %appdata% virker kun på en fungerende Windows.

Tak for oplysningerne, Kim - ved dog ikke hvad FTP program er for noget. Det er et firma, der har overført programmerne, og jeg vil helst undlade at slæbe computeren derned igen. Prøver nu dit trick og ser, hvad der sker. Ellers gør jeg som først foreslået med en ny KompoZer.
Mvh, Lisbeth
Lisbeth Schrøder

Tilbage til Hjælp til alt