Porte i win 7 maskine i brug?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Porte i win 7 maskine i brug?

Indlægaf Lund » lør aug 17, 2013 22:08

Jeg har en win 7 maskine hvor jeg skal have en vejrstation mm tilkoblet via usb/seriel adaptere. Når jeg Installerer driverne til de to adaptere får de tildelt port 17 og 18. Hvis jeg i enhedshåndtering går ind under port 17 eller 18, egenskaber/port indstillinger/avanceret og vil vælge et andet portnummer, ser jeg, at fra port 4 til 16 står der de er i brug?
Hvad kan de være i brug til, jeg har intet tilkoblet maskinen ud over de to adaptere.
Jeg fejlsøger nemlig da jeg ikke kan få de to adaptere til at køre optimalt, så derfor vil jeg gerne vide hvad det betyder at alle de porte er i brug.

God weekend

Mozilla/5.0 (compatible; MSIE 10.0; Windows NT 6.2; WOW64; Trident/6.0; MAPBJS)
Lund

Re: Porte i win 7 maskine i brug?

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 17, 2013 23:31

Porte bruges reelt ikke af tilsluttet udstyr, men af programmer, og nogle af portene er reserverede/forbeholdt til bestemte ting. Fx bruges port 21 typisk til FTP, port 25 og 110 bruges til mail og sikre netforbindelser (fx til banken) bruger port 443.

Programmer kan desuden bruge "deres egne" porte til kommunikation med servere på internettet - det gælder AOL Instant Messenger, der bruger port 531 og Adobe Flash, der bruger port 843 og spillet Doom, der bruger port 666.

Du kan finde en liste over portnumre, og hvad de sædvanligvis bruges til her:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_TC ... rt_numbers
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lund » søn aug 18, 2013 8:46

Tak for svaret. jeg kan bare ikke forstå, at et program på maskinen skulle bruge så lave port numre?
Lund

Indlægaf Klattrup » søn aug 18, 2013 8:59

Er det overhovedet tcp porte der er tale om ?
http://plugable.com/2011/07/04/how-to-change-the-com-port-for-a-usb-serial-adapter-on-windows-7

Hvis det er denne slags com port, har jeg dog alligevel ingen anelse om hvad de bliver brugt til
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 18, 2013 9:14

Du har da vist ret, Klattrup. Når man sammenholder det oprindelige indlæg med den side, du henviser til, så virker det meget sandsynligt, at der er tale om numre på com-porte.

Jeg ved heller ikke, hvad portene 4-16 er i brug til, men så vidt jeg kan forstå af forskellige hjemmesider, så vil det være bedst at vælge en port mellem 1 og 4, hvis der er problemer med det nuværende valg.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Lund » søn aug 18, 2013 9:42

Ja det er com porte der er tale om. Der er mega problemer med de porte jeg bruger nu. Kort fortalt har jeg haft en Win 7 Toshiba bærbar pc til at køre 24/7 med software til at uploade data til bla. DMI og TV2 Vejret, mit pillefyrs software kører også på samme maskine så dvs. der er 3 USB/Serial adaptere i brug. Alle adaptere er med Win 7 drivere og har fungeret perfekt på Toshibaen.
For 14 dage siden opgav Toshibaen ævret og min Fujitsu med Win 7 blev taget i brug med samme software. Det vil bare ikke køre, softwaren taber forbindelsen til adapterne og softwaren låser periodisk. Sjovt nok har Fujitsuen fungeret med softwaren og samme adaptere for år tilbage før jeg arvede Toshibaen, men nu vil det ikke køre.
Jeg har prøvet at afinstallere drivere, porto osv. installeret drivere på ny men det vil ikke fungere. :(
Lund

Tilbage til Hjælp til alt