Rootkit

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Rootkit

Indlægaf Drooler » fre nov 15, 2013 14:35

Får en sjælden gang advarsel fra Avast under browsing - om blokering af diverse grimme ting - men denne gang blev det fulgt op af advarsel om mulig infektion af Rootkit (husker ikke hvilken) - og derpå en opfordring til at genstarte og køre skan. Det gjorde jeg naturligvis - men en efterfølgende "hurtig skan" viste intet - Avast hævder, at hurtig scan afslører evt. Rootkit.
Kan jeg være sikker på det?
Anbefaler ekspertisen her at downloade et program til den slags separat - f. eks det vist nok roste TDSSKiller fra Kasperky?
Eller er Avast (freeware) godt nok integreret med en "rootkit"-dræber til, at det er unødvendigt.
Og fungerer den nævnte TDSS overhovedet hvor Avast allerede er i ens pc-system?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:25.0) Gecko/20100101 Firefox/25.0
Drooler

Re: Rootkit

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre nov 15, 2013 14:59

Hej Drooler

Kan du ikke sætte avast til at skanne for Rootkits?
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre nov 15, 2013 15:28

Hvis der ikke er en særskilt funktion til at skanne for rootkits, så prøv en grundig skanning i stedet for en hurtig skanning.

Med hensyn til om du kan være sikker på, at rootkits findes: Det kan du aldrig, uanset hvilket program du bruger. Der vil altid være virus, rootkit og andre slemme ting, der kan snige sig forbi sikkerhedsprogrammer. Især når det gælder nyt og endnu ukendt snavs. Men når avast! selv har advaret dig om et muligt rootkit, så bør det også kunne finde det efterfølgende, hvis det er der.

Som du selv er inde på, så kan flere installerede sikkerhedsprogrammer genere hinanden, men du kan evt. prøve en online skanner, der kan skanne, uden at du behøver at installere en sikkerhedspakke. Det kan være praktisk, når man har en konkret mistanke om en infektion. Hvis du skanner med flere forskellige programmer, er der mindre risiko for uopdaget snavs. Jeg kender ikke TDSSKiller, så jeg ved ikke, om det kan bruges sammen med avast!, men ellers kan du finde en liste over online skannere her:
http://kimludvigsen.dk/sammenligning/an ... /index.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Drooler » søn nov 17, 2013 16:21

Takker for diverse hjælp - har kørt et par af de nævnte online scans - og ingen har nævnt dårligdomme...............
Drooler

Tilbage til Hjælp til alt