Stilark / kompoZer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Stilark / kompoZer

Indlægaf Kvis » fre dec 20, 2013 15:14

Hej med Jer
Jeg er ret ny i hjemmesidekoder, men har købt hæftet Hjemmeside med KompoZer fra Libris og læst det om stilark.
kan man lave et ark som er top med tekst og logo og et, med menu i den ene side, lidt a la det jeg har på http://WWW.kreds75.dk hvor jeg har en Logo_topframe og en menu_leftframe som altid er det samme så jeg bare retter i siderne som er i tekst feltet det hele er sammensat så det altid er de to samme sider med top og venstre, jeg kan bare ikke lige se hvordan jeg skal skruge det sammen, er der nogen med en go ide ?? mvh René

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/31.0.1650.63 Safari/537.36
Med venlig hilsen

René Kvistgaard
Kvis

Re: Stilark / kompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre dec 20, 2013 15:34

Hej René

Din side på http://www.kreds75.dk/ benytter rammer, hvilket har en række ulemper. Hvis en bruger fx kommer ind på en af rammesiderne, er det lidt svært at navigere til de andre sider: http://www.kreds75.dk/forside.htm - der er også problemer med at bogmærke en underside.

De fleste er derfor gået væk fra at bruge rammer, og KompoZer understøtter ikke rammer af samme grund. Har man kun få sider, er løsningen at simpelthen lade menu, logo osv gå igen på alle siderne.

Rammerne har dog én fordel, nemlig at du kun skal rette ét sted, hvis du på et tidspunkt skal tilføje eller ændre et menupunkt. Hvis menuen går igen på alle sider, skal man ind og rette på samtlige sider, hvis man skal ændre i menuen.

Der findes så en løsning, der svarer til brugen af stilark. Man kan benytte et serversidesprog til at inkludere en fil, fx med logo, menu og/eller en sidefod. Der findes flere forskellige serversidesprog, de mest udbredte er PHP, som delvist understøttes i KompoZer og ASP, som ikke understøttes i KompoZer. Dit abonnement på webhotellet understøtter sikkert kun det ene af sprogene, så tjek med webhotellet, hvad det understøtter.

Jeg har skrevet lidt om brugen af PHP i KompoZer på nedenstående side, hvor du også kan se, hvordan du inkluderer en menu:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kvis » fre dec 20, 2013 16:04

Hej Kim
Tak for dit hurtige svar, jeg vil prøve at læse lidt om PHP, min host understøtter PHP så det kunne være en løsning.
mvh René
Med venlig hilsen

René Kvistgaard
Kvis

Indlægaf Gæst » tors dec 26, 2013 21:40

Hej Kim

lige et spørgsmål mere, kan man ikke lave accordion / harmonikasser i kompoZer ??

Jeg vil gerne have nogle ind på min side: se testside http://www.kvistgaard.cc det skal være som dem i http://www.kreds75.dk/bestyrelsen.html

mvh René
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre dec 27, 2013 0:36

Det kan godt laves i KompoZer, men man skal vide, hvordan man gør det. Og det er nok ikke helt let for uøvede.

Det nemmeste er nok at finde en kode og en vejledning på nettet, og så indsætte koden i sin egen side. Koden består dels af HTML-kode, der kan indsættes i kildekodevisning i KompoZer og CSS-kode, som det nok er nemmest at indsætte manuelt i CSS-filen i en ekstern editor som fx Notesblok (endelig ikke Word eller lignende avancerede programmer). Når CSS-koden indsættes, må siden ikke være indlæst i KompoZer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf carsten@nordenhof.dk » lør dec 28, 2013 23:29

Tak for det hurtige svar :-)
Jeg forsøger igen
Jeg har uploadet til www.nordenhof.dk. Desværre har jeg ikke kunnet få boksomridsene med på "hjemmesiden.
Siden består af ialt 5 bokse. 3 vandrette der skal fylde 920px i bredden og derunder 2 bokse, der skal fylde hver halvdelen, bortset fra margen osv.. Jeg håber der er oplysninger nok til at jeg kan få hjælp.
Mvh, Carsten

Hej
Jeg er total ny i at lave stilark, og nu er jeg mod forventning røget ind i det problem, at jeg ikke kan få en boks "op på plads" Jeg har lavet et skærmdump, clipboard01.jpg, som jeg vedhæfter. Nærmere bestemt er det boksen galleri, jeg skal have op ved siden af boksen blog. Er der nogen der kan løse mit problem for mig?

Mvh, Carsten
Senest rettet af carsten@nordenhof.dk søn dec 29, 2013 12:26, rettet i alt 1 gang.
carsten@nordenhof.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn dec 29, 2013 8:26

Hej Carsten

Det er ikke muligt at se, hvad der er galt ud fra et skærmbillede. Hvis du kan lægge en testside ud på internettet, kan vi se koden bag siden. Mit umiddelbare gæt er, at dit indhold fylder for meget, altså at blog og galleri fylder mere end der er plads til, hvorfor galleri skubbes ned under blog.

Vær opmærksom på, at når du udregner plads, så tæller margin og kanter med. Hvis du fx har to bokse på 450px, en margin på 5px på dem begge og en kant på 1px, så fylder boksene 5+1+450+1+5+5+1+450+1+5 pixel, altså 924 pixel i alt og ikke de 900 som man måske umiddelbart vil tro. Er boksene placeret i en samleboks med en bredde på mindre end 924 pixel, vil boks nummer to blive skubbet ned på linjen under den første boks.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf carsten@nordenhof.dk » søn dec 29, 2013 14:03

Tak for det hurtige svar :-)
Jeg forsøger igen
Jeg har uploadet til www.nordenhof.dk. Desværre har jeg ikke kunnet få boksomridsene med på "hjemmesiden.
Siden består af ialt 5 bokse. 3 vandrette der skal fylde 920px i bredden og derunder 2 bokse, der skal fylde hver halvdelen, bortset fra margen osv.. Jeg håber der er oplysninger nok til at jeg kan få hjælp.
Mvh, Carsten Nordenhof
carsten@nordenhof.dk

Indlægaf Klattrup » søn dec 29, 2013 14:19

Er det "borders" ligesom på http://www.htmldog.com/examples/borders.html du gerne vil have ?
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn dec 29, 2013 14:51

Boksomridsene er ikke et problem, dem kan jeg selv få lavet ved hjælp af en udvidelse i Firefox.

Du skal have lavet en samleboks, som du smider blog og galleri ind i. Ellers kan de ikke midterstilles ligesom bannerboksene. Det kan være meget svært at indsætte en samleboks efterfølgende i KompoZers redigeringsvindue, men det er forholdsvis nemt i kildekodevisning:

Åbn siden i kildekodevisning
Find dette:
banner2</div>
og lige efter det, indsætter du:
<div class="samleboks">
Find så dette:
galleri</div>
og lige efter det, indsætter du:
</div>
Skift tilbage til almindelig visning. Du kan endnu ikke se nogen forskel.

Du skal nu oprette en stilen samleboks i CSS-editoren, den skal have bredden 920px og en margin på 0 og auto. Jeg kan ikke lige huske, hvordan man vælger auto, men du har lavet det på bannerboksene, så det ved du sikkert selv.

Du skal desuden have rettet lidt i stilene blog og galleri. Giv begge en margin på 0 - dog skal du enten give blog en højremargin med den ønskede afstand mellem den og galleri, eller du skal give galleri en venstremargin med den ønskede afstand. Både blog og galleri skal desuden have valgt Flyd: venstre.

Når du er færdig med dette, skulle boksene gerne falde på plads.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn dec 29, 2013 14:55

Klattrup skrev:Er det "borders" ligesom på http://www.htmldog.com/examples/borders.html du gerne vil have ?

Ivan, jeg tror blot Carsten ville fortælle, at jeg ikke kan se de samme kanter på hjemmesiden, som han kan se i KompoZer. KompoZer markerer boksene med en lille border, så man har styr på, hvor de er.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf carsten@nordenhof.dk » søn dec 29, 2013 17:13

Tak, det prøver jeg i aften
:)
carsten@nordenhof.dk

Indlægaf Kvis » søn dec 29, 2013 17:49

Hej Alle
Jeg kan se at Carsten har været inde over,,,

Men jeg mangler stadig lidt hjælp..

Jeg har siddet det meste af dagen og prøvet forskellige Acordions men jeg kan ikke finde noget som jeg kan finde ud af..
Er der en som kan lægge et link til en simpel kode som er til at forstå og til at virke.. meget gerne med en brugervejledning for "" DUMMIS ""

PFT René
Med venlig hilsen

René Kvistgaard
Kvis

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn dec 29, 2013 19:33

Det er ikke nemt at lave sådan en som uøvet. Det er en stor mundfuld at gå i gang med uden kendskab til koder!

Jeg ved ikke, om du har set nedenstående side, den ser nogenlunde nem ud, hvis man kan engelsk og lidt kode.
http://www.hongkiat.com/blog/css-content-accordion/

Fremgangsmåden er:
Åbn siden i KompoZer.
Find det sted, hvor du vil have den placeret og skriv "HER".
Skift til kildekodevisning og find "HER".
Udskift "HER" med den ønskede HTML-kode fra ovennævnte side eller en anden side.
Du kan evt. tilrette, hvis du vil have flere eller færre punkter, der skal foldes ud.
Skift til almindelig visning.
Gem siden.

Du vil ikke få vist indholdet korrekt endnu. Det kræver CSS-kode, som du skal indsætte i din CSS-fil, og det gøres nemmest manuelt. Luk siden i KompoZer - vigtigt!
Åbn din CSS-fil med Notesblok eller et lignende program (ikke et avanceret program som fx Word).
Indsæt de nødvendige CSS-koder fra ovennævnte side eller en anden side.
Luk CSS-filen.

Du kan nu åbne siden i KompoZer
Tilret teksterne.
Du kan ændre udseendet på accordion'en via CSS-editoren.
Alternativt kan du ændre manuel i CSS-filen (mens KompoZer er lukket).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kvis » søn dec 29, 2013 21:03

Hej Kim
Tak for dit hurtige svar..

Desværre er jeg for dum.. hver gang jeg har haft den åben i kompoZer er der en fejl i filen og den står bare åben, virker ikke, og jeg kan simpelhen ikke se hvad jeg gør fejl, det er som om den ikke vil virke i kompoZer.

mvh René
Med venlig hilsen

René Kvistgaard
Kvis

Næste

Tilbage til Hjælp til alt