Links i e-mails fra Thunderbird driller

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Links i e-mails fra Thunderbird driller

Indlægaf Stegemüller » ons jan 08, 2014 20:15

Hejsa og godt nytår.

Mit postprogram er Thunderbird, hvor jeg har fået et problem med links. Jeg bruger Dropbox, som jeg deler med en arbejdsgruppe og jeg har behov for at kunne sende mails til arbejdsgruppen med specifikke henvisninger til dokumenter i vores fælles Dropboxmappe - til det bruger jeg links til vores dokumenter. Mine modtagere kan ikke få linkene til at fungere, de kan ikke åbne linkene.

Her er hvad jeg gør i Thunderbird: Jeg markerer linkteksten, trykker CTRL + L og navigerer til Dropboxens filer. Udpeger den valgte fil. Trykker OK og sender mailen.

Hvis jeg så efterfølgende går i sendt post og kigger på mailen, jeg lige har sendt, viser linket et helt galt sted hen. Der henvises til en fil på c-drevet dybt nede i Thunderbirdmappen under users/hbs/appdata/roaming/thunderbird/profiles og en meget længere sti.

Jeg vil være meget glad for hjælp.
Hvad kan der gøres ved det?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:26.0) Gecko/20100101 (4B43D78F-C999-9ACD-5DC0-258B50073392) Firefox/26.0
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Website her: https://stegemueller.dk
Facebook her: https://www.facebook.com/stegemueller
Brugeravatar
Stegemüller

Geografisk sted: København

Re: Links i e-mails fra Thunderbird driller

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 08, 2014 20:36

På den måde henviser du til filens placering på din egen computer, og det vil ikke virke.

Jeg ved ikke, om du kan dele filer fra Dropbox-mappen, når du bruger Windows - så vidt jeg kan se, er det ikke muligt i Linux. Metoden er i stedet at logge ind i Dropbox i din browser. Finde frem til filen, markere den, og klikke på menupunktet Share link. Du får så åbnet en boks, der gør det muligt at sende linket. Du kan også vælge at kopiere linket og så indsætte det manuelt i en e-mail i Thunderbird.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Stegemüller » ons jan 08, 2014 20:42

Mange tak for dit hurtige svar Kim.

Man kan sagtens dele filer i Dropbox med Windows. Det undrer mig, at jeg ikke længere kan sende mails med links, for jeg synes, det har virket, men jeg husker nok forkert. Den metode, du beskriver, kan jeg godt se virker, men det er da noget omstændeligt, når alle brugerne i arbejdsgruppen allerede har rettigheder til hele mappen Projekt, der atter er delt i en masse undermapper.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Brugeravatar
Stegemüller

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jan 08, 2014 20:57

Hvis du kan gøre det direkte fra Windows, så skal det gøres via et højreklik på filen, ikke på den måde, du har prøvet. Men det kræver, at Dropbox har tilføjet en delefunktion i højrekliksmenuen. Det har de ikke i Linux, men derfor kan det jo godt være muligt i Windows.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Stegemüller » ons jan 08, 2014 21:09

Mange tak for dine svar Kim.

Du har helt ret i, at jeg kan dele ved at højreklikke på en fil, der kommer fint et menupunkt op med 'Share', når jeg højreklikker. Men det har jeg ikke meget glæde af, da filerne ligger i en mappe, der allerede er delt. Jeg må vist bare acceptere, at det ikke er sådan lige at sende e-mails med links i; jeg må finde på andre metoder.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Brugeravatar
Stegemüller

Indlægaf Klattrup » ons jan 08, 2014 21:19

Hvis du på en fil højrekliker og bruger share dropbox link får du link til den specifikke fil på dropbox
så skal du bare gøre det ved hver fil du vil henvise til i mailen
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Stegemüller » ons jan 08, 2014 21:23

Undskyld at jeg er lidt sej i optrækket, nu forstår jeg, hvad du mener. Det virker fint med linket. Tak for hjælpen.
Venlig hilsen

Hanne B. Stegemüller
Brugeravatar
Stegemüller

Indlægaf linux-abc.dk » lør jan 11, 2014 17:47

Kim Ludvigsen skrev:Hvis du kan gøre det direkte fra Windows, så skal det gøres via et højreklik på filen, ikke på den måde, du har prøvet. Men det kræver, at Dropbox har tilføjet en delefunktion i højrekliksmenuen. Det har de ikke i Linux, men derfor kan det jo godt være muligt i Windows.

Hej Kim
Funktionen er der altså også i Linux
Skærmbillede-Qgis.png

Det generer et link som ligger i udklipsholderen lige klar til at sætte ind i en mail.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 11, 2014 17:59

Hm, ikke hos mig. Jeg har heller ikke de grønne flueben.

Enten mangler jeg at få Dropbox integreret i Mate, eller også skyldes det, at jeg har placeret mappen et andet sted.

En tredje mulighed er måske, at jeg ikke bruger Dropbox som de fleste andre. Jeg synkroniserer ikke fra min computer, men med filer der ligger hos Dropbox. Det gør det nemmere at have de samme filer på flere computere via symbolske links. Min Hjem/Billeder er således et symbolsk link til en billedmappe på Dropbox og ligeså med de andre brugermapper, og det gør jeg på tre forskellige computere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » lør jan 11, 2014 18:21

Jeg har kun de grønne flueben og muligheden for at lave link når jeg åbner dropbox med ikonet i panelet, ikke hvis jeg gør det i Caja (filbrowseren).
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 11, 2014 18:34

Jeg har også åbnet via panelet. Jeg bruger Linux Mint 13, hvis det har betydning. Lad mig lige sige, at jeg savner hverken flueben eller højreklik, så en løsning skal mere være af hensyn til andre (eller almindelig nysgerrighed) end af hensyn til mig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » lør jan 11, 2014 18:44

Kim Ludvigsen skrev:...... en løsning skal mere være af hensyn til andre (eller almindelig nysgerrighed) end af hensyn til mig.

Det er også derfor jeg poster det :lol:
Det skal måske siges at jeg installerede Dropbox via Ubuntu Softwarecenter hvilket jeg har fundet ud af gør at Dropbox-ikonet benytter Nautilus til at vise filerne i stedet for Caja - det er nok det der gør hele forskellen :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 11, 2014 18:57

Jeg kan se i Programhåndtering, at jeg har dropbox installeret, så jeg må også have installeret den vej. Men der ligger også en nautilus-dropbox, så det er måske den, du har installeret. De skulle begge integrere med Nautilus, men måske forskellen på dem er, hvad de benytter af genvej i panelet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt