Flytte domæne med email

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Flytte domæne med email

Indlægaf Bluesman » man feb 10, 2014 15:53

Hej
Jeg har lavet et nyt website på Strikingly.com til min kæreste, og i den forbindelse vil hun gerne have flyttet sit domænenavn (hedder det det?) med tilhørende email FRA One.com og over til sit nye site på strikingly.com

Alt det her med domæner er nyt for mig, men det er lykkedes at flytte domænesiden - lad os kalde den "www.piahenriksen.dk - over til Strikingly ved at lave noget der hedder en webForward og WebAlias inde på One.com Så langt så godt.

Så nu virker hjemmesiden. Dvs. taster man hendes domæne ind i en browser: piahenriksen.dk ja, så loader browseren hendes nye hjemmeside som er lavet af mig på Strikingly.com

Hvordan flytter jeg nu hendes email: mail@piahenriksen.dk som hun tilgår ved at logge ind på One.com. Hun vil jo helst ikke betale både hos One.com og Strikingly. Faktisk vil hun helst helt væk fra One.com

Man kan desværre ikke ringe for support hos One.com. Man kan kun få Chat-hjælp af udenlandske supportere :-(
Håber meget at der i stedet er een herinde som kan hjælpe?

mvh. Bluesman

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.2; WOW64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/32.0.1700.107 Safari/537.36
Bluesman

Re: Flytte domæne med email

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons feb 12, 2014 5:38

I det øjeblik, I opsiger abonnementet hos One.com, så ryger henvisningen til hjemmesiden, og e-mailen vil heller ikke virke, hvis du blot viderestiller den.

Du har to muligheder - men jeg vil foreslå en tredje:

Enten skal du overflytte domænet (eller rettere, DNS-registreringen) til Strikingly.com, og så vil hjemmesiden straks virke. Mailadressen er noget mere besværlig, fordi de kun understøtter mails til domæner, du har købt hos dem. I dit tilfælde anbefaler de i stedet brug af Google Apps (http://support.strikingly.com/knowledge ... forwarding), og det er åbenbart en betalingstjeneste. Jeg ville faktisk dumpe Strikingly.com som webhotel alene af denne grund.

Eller - og det er min anbefaling - du bruger lidt tid på at nørde og opsætte DNS hos GratisDNS. Det er, som navnet antyder, gratis.

Ulempen ved at flytte domænet til Strikingly.com er, at hvis I bliver uvenner eller på anden vis skal "skilles", kan det i uheldige tilfælde drille med at få flyttet DNS-registreringen til et andet sted. Og så kan I ikke få adgang til hjemmesiden i måske lang tid.

DNS er internettets telefonbog. Når en bruger vil besøge en hjemmeside og indtaster, fx http://kimludvigsen.dk, så slår brugerens browser op i "telefonbogen". Telefonbogen fortæller så browseren, at den skal have fat i IP-adressen 217.116.232.208, som er mit webhotels IP-adresse for min hjemmeside. I øjeblikket bruger du One.com til at håndtere oplysningen om IP-adresse, og det kan du så enten få Strikingly.com til, eller du kan gøre det via GratisDNS.

Hos GratisDNS skal du foretage en redelegering, som du kan læse mere om her: https://web.gratisdns.dk/?q=node/183
For at kunne foretage redelegeringen, skal du bruge jeres IP-adresse hos Strikingly.com. Normalt skulle du så også angive en såkaldt mailudveksler på GratisDNS, men det understøtter Strikingly.com som nævnt ikke. Du vil altså ikke kunne bruge mailadressen medmindre, du betaler til One.com (eller et andet ordentligt webhotel) eller betaler Google Apps.

Den tredje mulighed:
Medmindre du har meget gode grunde til at bruge Strikingly.com, så vil jeg anbefale, at du finder et andet webhotel. De er forholdsvis dyre, det vil tage længere tid at hente hjemmesiden for danskere, fordi der skal sendes frem og tilbage over Atlanten - og så er der mailproblemet. Der findes mange ganske udmærkede danske webhoteller. jeg bruger selv Gigahost og Surftown til mine hjemmesider. Læs mere om valg at webhotel her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... bhotel.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Flytte domæne med email

Indlægaf Bluesman » tors feb 13, 2014 2:17

Tusind tak for en meget flot redegørelse af alt dette med DNS, Domain m.m. som jeg aldrig har haft berøring med før.

Du må ha' en rigtig god dag,

Bluesman
Bluesman

Tilbage til Hjælp til alt