Re: Thunderbird - mærkelige problemer
Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 06, 2014 17:50
En henvendelse til udviklerne vil kræve, at vi har mere styr på problemet, så det er desværre ikke så aktuelt.
Spørgsmålet er, hvor meget tid du vil bruge for at prøve at komme problemet til livs. Det er muligt at starte helt forfra, og så kopiere de gamle mails over i en ny profil. Hvor mange mapper har du i din Thunderbird? Jo flere mapper, jo mere besværligt vil det være.
Reelt set er brugen af mapper lidt forældet. I stedet for at bruge forskellige mapper, så kan du arbejde med mærkater - det er faktisk en meget bedre metode, fordi du kan bruge flere mærkater på de enkelte mails. I stedet for at placere mailene i forskellige mapper, så giver man dem mærkater, og arkiverer dem så. Søgefunktionen gør det nemt at finde dem, og man kan desuden lave virtuelle mapper ud fra mærkaterne, hvor den enkelte mail så kan ligge i flere forskellige mapper, alt efter hvilke mærkater den har.
Brugen af mærkater har reelt ikke noget med dit problem at gøre, det er blot en ny måde at arbejde på. Det kan dog måske være med til at forhindre problemet, fordi du bare kan lade Thunderbird kopiere mailene til standardmappen i stedet for andre mapper. Jeg har skrevet lidt om brugen af mærkater og virtuelle mapper her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... #maerkater
En anden mulighed - som også kan bruges sammen med mærkater: Kan du benytte IMAP (webmail) hos din mailudbyder? Det giver endnu flere muligheder - både med hensyn til at starte forfra og i den daglige brug.
Hej igen Kim
Mange tak for dit svar - og tak for at du prøver at hjælpe mig.
Jeg er rede til at investere en god del tid i projektet, for jeg kan ikke vænne mig til Outlook efter så mange år med Thunderbird, der kan meget mere og har så mange funktioner, som jeg er glad for - fx meddelelsesfiltrene, som jeg bruger flittigt. Der kan Outlook ikke måle sig med Thunderbird, der også har langt bedre søgemuligheder.
Jeg har i alt 20 mapper, men jeg tror godt, jeg kan vænne mig til at bruge mærkater i stedet. Jeg ved ikke, hvordan man arbejder med virtuelle mapper, men jeg er rede til at lære det. Jeg vil næsten gøre alt for at få sikkerhed for, at jeg kan se alle mine sendte mails.
I alt har jeg lige nu efter en oprydning 2.000 mails liggende.
Min konto hos min udbyder er en IMAP-konto - eller måske rettere, jeg har selv valgt i Thunderbird, at det skal være en IMAP, men det må vel ligge i funktionaliteten fra udbyderens side.
Hvad er første/næste skridt?