Musik til dvd.

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Musik til dvd.

Indlægaf Snowman36 » lør apr 07, 2007 0:52

Hej Kim.

Jeg har streamer radio - SR, rigtigt godt :D

Du skriver om SR, at det er lovligt at hente musik fra SR til ens eget computer og brænde til cd.

Jeg må indrømme, at jeg ikke er hel inde i regler om copyright.

Spørgsmål: Jeg laver dvd film via et redigeringsprogram, må jeg benyttet musik jeg har optaget fra SR?

Jeg vil lavet videoklip med musik fra SR, som kan ses på min hjemmeside, må jeg det?

Er der forskel på regler om musik fra SR eller fra købte musikCD?

Måske du har et par links om det vedr. regler?
_______
Mvh.
Thomas
Snowman36

Re: Musik til dvd.

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 07, 2007 2:23

Snowman36 skrev:Spørgsmål: Jeg laver dvd film via et redigeringsprogram, må jeg benyttet musik jeg har optaget fra SR?

Hvis det er til dit eget personlige brug, må du godt. Det vil sige til brug i din egen husstand og ikke andre steder.

Snowman36 skrev:Jeg vil lavet videoklip med musik fra SR, som kan ses på min hjemmeside, må jeg det?

Nej! Du må hverken lægge billeder (enkeltstående eller levende) eller musik op på din hjemmeside, medmindre du har tilladelse fra rettighedshaver - eller hvis der er gået 70 år fra rettighedshavers død. Det vil nok være en god ide straks at fjerne klippet, det kan blive temmelig dyrt, hvis KODA eller rettighedshaver falder over det.

Snowman36 skrev:Er der forskel på regler om musik fra SR eller fra købte musikCD?

Nej, det er det samme.

Jeg vil tro, du kan finde noget herom på Kulturministeriets hjemmeside.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Snowman36 » lør apr 07, 2007 18:04

Mange tak for oplysningen.

Jeg har optaget med videokamera til nogle sportsstævner og efterfølgende vil jeg redigere til en DVD film, så jeg ved nu, det er nix pille med musik fra SR og andre.

I mit videoredigeringsprogram er der lovlige musik, som jeg kan benytte i stedet for.
Snowman36

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 07, 2007 18:52

Snowman36 skrev:Jeg har optaget med videokamera til nogle sportsstævner og efterfølgende vil jeg redigere til en DVD film, så jeg ved nu, det er nix pille med musik fra SR og andre.

Du skal også lige være opmærksom på, at arrangøren af sportsstævnet kan forbyde videooptagelser og ikke mindst offentliggørelse af dem. Det vil nok være en god ide lige at spørge arrangøren af stævnet, inden du smider noget på hjemmesiden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Snowman36 » søn apr 08, 2007 10:58

Det er jeg hel med på. I sidste uge mailede jeg til arrangøren af et mtb-løb, om jeg må tage billeder og videofilme og lægge det på min hjemmeside og jeg var meget velkommen.

Spørg altid først og der er aldrig problemer, men det kan komme, hvis man kommer uanmeldt.
Snowman36

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne