Thunderbird

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird

Indlægaf Erikdeplace » lør jul 26, 2014 14:47

Jeg har brugt Thunderbird som mailprogram i adskillige år. I venstre kolonne - hvor der under hinanden står indbakke, kladder, skabeloner, sendt, osv - har jeg indtil fornylig haft en række navngivne mapper, hvor jeg trak post hen, der skulle gemmes. Pludselig opdager jeg, at alle disse personlige mapper er væk. Jeg har - på opfordring - opdateret Thunderbird fornylig, men ellers har jeg ikke rodet rundt med programmet. Men det er virkelig et stort tab, hvis alle disse mapper med års personlige breve fra f. eks. mine børn, er slugt af det store tomrum.
Mon nogen skulle have en idè om, hvad der er sket, og om jeg mon kan genfinde det tabte eet eller andet sted?
venlig hilsen
Erik

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:22.0) Gecko/20100101 Firefox/22.0
Erikdeplace

Re: Thunderbird

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 26, 2014 18:26

Er mailene i de tilbageværende mapper intakte?

Bruger du IMAP eller POP3? Hvis du ikke ved det, kan du tjekke således:
Klik på menuen Funktioner.
Klik på menupunktet Kontoindstillinger.
I oversigten til venstre skal du markere Serverindstillinger.
Du kan nu aflæse servertype øverst til højre.

Prøv også lige:
Klik på menuen Vis.
Klik på Mapper.
Tjek, at der er mærke ud for Alle.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » lør jul 26, 2014 21:04

Det kan altså også være "Vis > Layout > Mapperude" der mangler et flueben :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Gæst » søn jul 27, 2014 7:40

1. Der er markering ud for "alle"
2. Jeg bruger POP3.
Gæst

Indlægaf Erikdeplace » søn jul 27, 2014 7:42

Der er sat flueben udfor "mapperude"
v.h.
Erik
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 27, 2014 8:08

OK, så er der kun den hårde vej.

1) Luk Thunderbird.
2) Klik på startknappen.
3) I skrivefeltet nederst, skriv:
4) %appdata%\thunderbird
5) Tryk på tasten Enter.
6) Du får åbnet en mappe, åbn undermappen "tilfældige tegn".default ("tilfældige tegn" med filtypen default).

7) Åbn undermappen Mail. Du har her en mappe med navnet Local Folders og en med navnet på din konto. Jeg ved ikke, hvilken du skal have fat i, det afhænger af din opsætning, så gør følgende med begge:
8) Åbn mappen, her finder du en række filer, fx Inbox og Sent - de har ingen filtype. Der findes samtidig filer med samme navne som har filtypen msf. Det er dem uden filtype, der indeholder dine mails.
9) Kan du finde filer med samme navn som de nu forsvundne mapper i Thunderbird? I så fald, prøv at markere dem, for at se, om de fylder mere end 0 byte.

Hvis du ikke har filer med de forsvundne mappers navne i hverken Local Folders eller mappen med dit kontonavn, så gentag op til trin 6, og tjek, om du har flere mapper her med navnet "tilfældige tegn" end den der hedder "tilfældige tegn".default
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » søn jul 27, 2014 8:56

I den Thunderbird-mappe, der åbnes, når jeg følger anvisningen, er der intetsteds noget, der hedder "tilfældige tegn.default. Der er seks filer i mappen: "Crash report" og "ny mappe" fra hhv. 26 og 27.7 14. Derefter 4 filer fra 2011: 2xprofiles, 1 x reg.dat og 1x sfagent.port.
Beklager at jeg bliver nødt til at ulejlige dig/jer videre.
v.h.
Erik
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 27, 2014 9:59

Har du en mappe med navnet Profiles? Du skriver "2xprofiles", men du kan ikke have to mapper med samme navn, så det undrer mig lidt.

Hvis du har en mappe med navnet Profiles, så åbn den, og fortsæt fra trin 6.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » søn jul 27, 2014 11:29

Kim Ludvigsen skrev: Du skriver "2xprofiles", men du kan ikke have to mapper med samme navn,

Nu blander jeg mig igen :roll: men, - "profiles" er en textfil med endelsen .ini og den ene af dem er sikkert en .bak fil - er der ikke noget med at windows ikke mener at deres brugere har brug for at kunne se filendelser hvis ikke at man aktivet selv slår det til et eller andet sted i opsætningen :?:

Erikdeplace skrev:I den Thunderbird-mappe, der åbnes, når jeg følger anvisningen, er der intetsteds noget, der hedder "tilfældige tegn.default. Der er seks filer i mappen: "Crash report" og "ny mappe" fra hhv. 26 og 27.7 14. Derefter 4 filer fra 2011: 2xprofiles, 1 x reg.dat og 1x sfagent.port.
Beklager at jeg bliver nødt til at ulejlige dig/jer videre.
v.h.
Erik

Jeg vil tro at der ligger to sæt filer i de nye mapper med hver sin xxxxxxx.detault fil og med hvert sit navn før .detault
Hvis vi kan få lov at se indholdet af de to profiles filer vil det sikkert opklare en del.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 27, 2014 13:21

Der er forskel på Linux og Windows, hvilket jeg i første omgang ikke lige tænkte over. I Linux ligger "tilfældige tegn".default i mappen Thunderbird, som jeg først beskrev det. I Windows ligger "tilfældige tegn".default i en undermappe med navnet Profiles.
http://kb.mozillazine.org/Profile_folder_-_Thunderbird
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » søn jul 27, 2014 14:09

:oops: - og så lader jeg være med at blande det sammen :mrgreen:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Erikdeplace » lør aug 09, 2014 14:37

Hej, så er jeg efter et par ugers ferie tilbage til problemet med at få mine mail-mapper tilbage i venstre side af Thunderbird-siden. Ved at følge Ludvigs "opskrift" har jeg fået alle mapperne frem på en side der hedder "Inbox.sbd." Der står de i rækkefølge under hinanden, med de rigtige navne og med angivelse af indholdsmængder. Men hva' gør jeg nu? Jeg kan selvfølgelig markere dem alle, men hvordan får jeg dem over på plads?
Er der en god idè derude?
v.h.
Erik
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 09, 2014 23:54

Jeg forstår ikke, hvad du mener med "på en side der hedder "Inbox.sbd", ligesom jeg ikke er med på forskellen hvor de er og så deres plads. Kan du forklare med andre ord? Eller måske med et skærmbillede?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Erikdeplace » søn aug 10, 2014 8:13

Her er den linje, der står øverst på siden: C:\Users\E520\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\w201hb0i.default\Mail\mail.ipsis.dk\Inbox.sbd.
Denne side er fremkommet ved at følge dine anvisninger om at gå via en linje, der hedder noget med "profiles". Og nedenfor er en lang liste med hvert mappeemne indrammet.
(Har prøvet at lave et skærmbillede af siden, men ingen her i huset kan finde ud af hvordan vi får overført det til din hjælpsside.)
Håber dette kan give et indtryk af situationen.
venlig hilsen
Erik
Erikdeplace

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 11, 2014 7:40

Ok, så er jeg med. Vi skal lige have fastslået, om dine gamle mapper ligger i din nuværende profil, så prøv lige følgende:

Åbn Thunderbird.
Klik på menuen Hjælp, og klik så på menupunktet Teknisk information.
Klik på knappen Åbn mappe ud for Profilmappe. Du får åbnet en mappe med den profil som Thunderbird bruger i øjeblikket.

Er linjen øverst på "siden" det samme som denne?:
C:\Users\E520\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\w201hb0i.default

Bemærk især om "w201hb0i" er det samme.

Hvis det er det samme, så prøv at åbne mappen Mail, og fortæl os så, hvilke undermapper du har liggende her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til alt