Musen virker ikke

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Musen virker ikke

Indlægaf Berit » lør aug 30, 2014 20:00

Har ligeinstalleret ubuntu 14 men det går ikke godt. Min mus virker ikke. Nogle gange er der kun farver på skærmen grafikkort måske? Er nybegynder. Tidlige brugt xp. Den blev ødelagt ved installationen. Pc ca 6år gammel, men med harddisk på 300gB. Hvad skal jeg gøre har brugt rigtig mange timer uden at komme nogle vegne. NB ram 1 gb

Mozilla/5.0 (iPad; CPU OS 7_1_2 like Mac OS X) AppleWebKit/537.51.2 (KHTML, like Gecko) Version/7.0 Mobile/11D257 Safari/9537.53
Berit

Re: Musen virker ikke

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør aug 30, 2014 20:13

Virkede det, da du bootede op på installations-CD'en? I så fald, har du sikkert ret i, at det et et driverproblem.

Lige for at ikke at misforstå noget. Du skriver, at musen ikke virker. Betyder det, at du får en musemarkør på skærmen, men at du ikke kan flytte den, eller får du ingen musemarkør på skærmen? Hvis du ikke får en musemarkør på skærmen, så prøv at køre musen lidt rundt og klik med den (evt. højreklik) for at se, om der så sker noget. Og meld så lige tilbage her med resultatet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berit » man sep 01, 2014 19:30

Hej tak for svar. jeg haar hafr så store problemer, at jeg nu har opgivet og kører nu med lubuntu istedet, og er først lige kommet igang. Men musepil var der, den ville bare ikke bevæge sig.
Jeg har nu et driverproblem til min printer her i lubuntu. jeg fandt driver på en hjemmeside, og skrev : sh hplip-3.14.6.run for at få den installeret, men der sker ikke noget. Er det fordi der mangler et program i lubuntu der pakker filer ud her f.eks fra HP???
Findes der en lille oversigt over de mest almindelige kommandoer til linux???
Berit

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 01, 2014 19:48

Når du har indtastet den pågældende kommando, sker der så slet ikke noget? Har du i så fald sørget for, at stien i kommandolinjen svarer til placeringen af den hentede fil?

Hvis den hentede fil ligger på skrivebordet, skal du først skifte til skrivebordet med kommandoen cd Skrivebord Enter (hvis din skrivebordsmappe hedder Skrivebord). Du kan muligvis højreklikke på den mappe, som filen ligger i og så åbne Terminal via menuen.

Hvis du udfører kommandoen i den rette mappe, så skulle du gerne få startet installationen som på skærmbillederne her:
http://hplipopensource.com/hplip-web/in ... index.html

Har du for øvrigt prøvet bare at sætte printeren til og så tilføje en printer i dine indstillinger? Sådan fik jeg installeret min HP-printer helt uden brug af kommandoer. Jeg bruger dog Linux Mint, så det kan gøre en forskel. Hos mig er det Linux-menuen => Skriv printere i søgefeltet for at finde og åbne Printere => Tilføj, og så skulle systemet gerne selv finde printeren, hvis den er tilsluttet og tændt. Du skal muligvis vente et par minutter.

Hvis du har en gammeldags menu uden søgefelt, finder du sikkert Printere her: System => Administration => Printere
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » man sep 01, 2014 22:13

Berit skrev: jeg fandt driver på en hjemmeside, og skrev : sh hplip-3.14.6.run for at få den installeret, men der sker ikke noget. Er det fordi der mangler et program i lubuntu der pakker filer ud her f.eks fra HP???
Findes der en lille oversigt over de mest almindelige kommandoer til linux???

Nu har jeg ikke selv en HP-printer, men mig bekendt ligger de fleste drivere til HP i pakkehåndteringen. Ved at åbne (som Kim skriver) "System => Administration => Printere" og vælge "Tilføj printer" vil systemet selv finde driveren og installere den - Ubuntu-baserede dists har drivere til langt de fleste HP-printere i repoen (der hvor man installerer pakker fra med pakkehåndteringen)

Hvis du selv er tvunget til at hente driveren fra HP's side som en shell-fil, er du nød til at gøre den eksekverbar inden at du prøver at køre den. Det gøres ved at højre-klikke på den hentede fil, under "Egenskaber" - vælg fanebladet "Rettigheder" og afkryds "Tillad kørsel af filen som et program" og først derefter køre terminalkommandoen.
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Berit » tors sep 04, 2014 17:25

Hej ien. Filen ligger i mappen hentede filer, men skriver jeg det kan den ikke finde stien. Hvis jeg højreklikker på filen er der ikke noget der hedder egenskaber m.m.
Har prøvet at slutte printeren til og lade lubuntu finde driveren- men den er ikke installeret på lubuntu??Mappen hentede filer har overskriften på min computer, og det er det navn terminalen starter fra. Jeg kan iøvrigt heller ikke finde ud af at lægge filen på skrivebordet
Berit

Indlægaf Berit » tors sep 04, 2014 17:35

Undskyld nu lykkes det aå få filen på skrivebordet, men da jeg skrev ordren sh hplip.... skriver den at den ikke kan åbne filen. Ordren er skrevet i x term vinduet. Hvilken ordre bruger man til "kopier" og "sæt ind". Det er ikke som i windows med ctrl c og ctrl v??
Iøvrigt tak for svarene :)
Berit

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 04, 2014 18:05

Prøvede du alle trinene til at lade Lubuntu selv finde printeren? Altså:
System => Administration => Printere". Vælg "Tilføj printer". Printeren skal være tændt og være tilsluttet computeren. Det kan tage et par minutter, før printeren findes, så du skal altså være tålmodig, efter du har åbnet Tilføj printer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berit » tors sep 04, 2014 18:55

hej har ladet den finde den selv, Har også prøvet fejlfinding, men dette hjalp ikke. Har prøvet igen med terminalen og samme ordre sh hplip....,
nu kan jeg som sagt komme på skrivebordet hvor jeg har lagt en kopi af den hentede fil, men nu står der på terminalen at den ikke kan åbne hplip...
Berit

Indlægaf linux-abc.dk » tors sep 04, 2014 19:06

Hej Berit
Det er for længe siden at jeg har brugt LXDE-desktoppen, så jeg måtte lave en test-install på en gammel slave :wink:
Berit skrev:Hej ien. Filen ligger i mappen hentede filer
Her er der to ting der er vigtige at vide:
  • I Linux er det på ingen måde ligegyldigt om du bruger små eller store bogstaver. Fx er H og h to helt forskellige bogstaver
  • Mappe og filnavne kan IKKE indeholde mellemrum hvis de skal tilgåes fra terminalen. (Det er simpelthen for dårligt at danskgruppen bliver ved at oversætte "Download" med "Hentede filer" :evil: ) Der er kun et at gøre - Rename (Omdøb) mappen og fjern mellemrummet eller erstat det med en bindestreg eller underscore :wink:

Berit skrev: Hvis jeg højreklikker på filen er der ikke noget der hedder egenskaber m.m.

Du har ret :oops: LXDE-desktoppen gør det lidt anderledes
Skærmbillede1.png
Execute skal enten sættes til bruger og brugergruppe eller alle - har ikke lige prøvet om printer er medlem af brugergruppen.

(Bare for klarheds skyld - min testbruger hedder Linux)

Derefter har du, som nævnt højere oppe i tråden, også muligheden for at åbne filen i terminalen fra højrekliks-menuen. Der skal du vælge: Åben med.... og derefter Systemværktøjer > XTerm

LXDE-desktoppen skulle være en mere letvægts-desktop, men......... på en del punkter er den også lidt feature-fattig. :roll:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf Klattrup » tors sep 04, 2014 19:42

linux-abc.dk skrev:[*]Mappe og filnavne kan IKKE indeholde mellemrum hvis de skal tilgåes fra terminalen.

Kode: Vælg alt
cd "Hentede filer"

virker da ellers udemærket
eller
cd "/home/brugernavn/Hentede filer"

virker også udemærket begge fra terminalen
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf linux-abc.dk » tors sep 04, 2014 20:34

Hvis jeg prøver i mit Ubuntu 12.04 baserede OS at oprette en mappe med navnet "Hentede filer" og kører
linux@linux-desktop:~$ cd /home/linux/H
og trykker "Tab" finder den
linux@linux-desktop:~$ cd /home/linux/Hentede\ filer/

Backlash har jeg aldrig før set brugt i stien til mappe eller filnavne så jeg søgte på det. http://www.hecticgeek.com/2014/02/spaces-file-names-command-line/
Der lader til at "problemet" - hvis man synes det er det - kan omgås med brug af "enkelte gåseøjne" (apostrof) før og efter filnavnet med mellemrummet eller bruge \ som beskrevet i artiklen.

Både i min test install af Lubuntu 14.04 og i min normale maskine med Ubuntu 12.04 m/Mate 1.6 får jeg hvis jeg kører
    cd /home/linux/Hentede filer
beskeden
bash: cd: /home/linux/Hentede: Ingen sådan fil eller filkatalog
fordi den betragter Hentede og filer som to forskellige filer.

Klattrup - alm. gåseøjne virker åbentbart også, men................ valget er vel om man vil ha' besværet når man vælger fil/mappenavne eller når de skal bruges fra terminalen.
I min optik vil det være nemmest IKKE at anvende mappenavne med mellemrum som default ved installation da de meget ofte giver begyndere problemer lige som her. :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf mrjakieboy » tors sep 04, 2014 21:09

Jeg har også problem med musen..

Dog er det bare at den ligesom falder ud?
mrjakieboy

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 04, 2014 21:25

mrjakieboy, er det en trådløs mus? I så fald skal du nok skifte batterier i den. Ellers kan det være et driverproblem som nævnt tidligere i tråden, enten grafikdriver eller musedriver.

P.S. Jeg tillader ikke rene reklamer i signaturer, jeg har derfor slettet din signatur. Links til relevante sider er ok, som fx det i signaturen hos linux-abc.dk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berit » lør sep 06, 2014 19:03

Fantastisk og mange tak så virker printeren. Jeg gjorde som Kim Ludvigsen skrev omdøbte Hentede filer til et ord hentedefiler, og skrev det ind i kommandolinien. Tusind tak.
endnu to små spørgsmål 1: findes der et hæfte med de mest almindelige kommandoer til ubuntu/llubunto og er der taster ligesom i windows hvor man kan kopiere og sætte ind, altså det der svarer til ctrl c og ctrl v.Tak til alle indlæg
Berit

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne