Nedgradere fra Win7 til XP ??

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Nedgradere fra Win7 til XP ??

Indlægaf Ulrich » tirs sep 09, 2014 18:48

Jeg har arvet en lille 'HP bærbar'. Den har Win7pro. installeret. - Min Acer 640U scanner kan ikke samarbejde med Win.7, så jeg vil gerne nedgradere til XP pro.
HP'en er nu tømt for alt på nær styreprogrammet, jeg har oprettet en partion, hvorpå jeg har lagt XP'en ind klar til installering. Men instal-linien er nedtonet, så jeg kan ikke komme videre. Nu mens jeg skriver kommer jeg til at tænke - kan jeg starte nyinstal. Win7, stoppe efter formatering og lade XP tage pladsen??
M.B.H.
Palle

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko
Ulrich

Re: Nedgradere fra Win7 til XP ??

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 09, 2014 19:19

Jeg ved ikke, hvad du mener med en nedtonet install-linje, men jeg tror, at det er et dødsdømt projekt, hvis computeren er "født" med Windows 7. Og især når det er en bærbar. Nye computere indeholder typisk komponenter, som Windows XP ikke forstår, og det gælder i endnu højere grad for bærbare computere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Ulrich » ons sep 10, 2014 9:10

Tak for svar. - 'Nedtonet linie' var den øverste af de muligheder der stod på skærmen når jeg åbnede for XP disken. Jeg forestiller mig at det var startkommandoen for installation. - Der findes måske ingen mulighed for at tømme/formatere disken på denne lille bærbare? - Skulle det lykkes mig sender jeg melding!
Palle
Ulrich

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 10, 2014 9:29

Hvis du vil installere et andet styresystem, skal du have fat i en installations-CD eller lignende. Den skal du så boote på, og du vil så få mulighed for at formatere harddisken og slette alt indholdet. Men du risikerer som sagt meget nemt, at XP ikke kan installeres - XP kan muligvis slet ikke bruge harddisken - og lykkes installationen risikerer du, at XP ikke virker, fordi der er andre hardware-problemer.

Hvis du prøver at installere XP og det mislykkes, vil du sandsynligvis have fået ødelagt den Windows 7, der ligger der i forvejen. Vil du tilbage til 7'eren, skal du altså installere den forfra med en Windows 7-CD. Alternativt kan du installere en Linux på computeren, fx Linux Mint, der minder lidt om Windows XP. Linux vil sandsynligvis virke helt fint på computeren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne