Logo i Thunderbird mail

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Logo i Thunderbird mail

Indlægaf Morgen » lør sep 06, 2014 9:31

Hej Kim!

Jeg har kigget i dit hæfte fra Libris om "Firefox og Thunderbird", men kan ikke se mit "behov" omtalt.

Jeg vil gerne "importere" (indsætte) et logo (jpg) i venstre side af min mail. I hæftet er omtalt hvordan man laver et brevpapir med en fast baggrund.

Jeg har stadig min mail-kladde fra da jeg benyttede Outlook. Jeg har desværre det problem at det indsatte logo ud over at være i mailen også vises som en vedhæftet fil og det var ikke helt dét der var meningen. Kan du hjælpe mig med problemet ? På forhånd tak!

hilsen Peter

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.3; WOW64; rv:32.0) Gecko/20100101 Firefox/32.0
Morgen

Re: Logo i Thunderbird mail

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 06, 2014 12:15

Den vedhæftede fil skyldes måske måden mail-kladden er lavet på. Hvis der ikke er noget personligt i den, så prøv at gemme den i en zip-fil, og upload den så her til forummet, så vi kan se nærmere på den.

Sådan uploader du filer til forummet:
http://mozilladanmark.dk/faahjaelp/upload-billede/
Vejledningen er til billeder, men det fungerer næsten ens med en zip-fil.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morgen » lør sep 06, 2014 20:07

Hej Kim!

Her kommer et mail-eksempel

hilsen
Peter
Vedhæftede filer
Musik - Optaget.zip
(18.58 KiB) Downloadet 618 gange
Morgen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 06, 2014 20:43

Prøv dette:

Åbn skabelonen, som hvis du ville sende en ny mail. Øverst til højre i redigeringsvinduet kan du se en rude, hvor der står 1 vedhæftet fil. Klik på filnavnet herunder, og tryk så på tasten Delete. Nu er den vedhæftede fil væk, men billedet er stadig i skabelonen. Du skal nu gemme mailen som en ny skabelon: Klik på menuen Filer => Gem som => Skabelon.

Du vil nu have to udgaver af skabelonen i oversigtsvinduet. Tjek først, at den uden vedhæftet fil ser ud som ønsket. Herefter kan du slette den, der har en vedhæftet fil.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morgen » man sep 08, 2014 20:17

Hej Kim!

Tak for forslaget. Det løste problemet.

Kan jeg få hjælp til et andet problem som jeg opdagede ved at jeg miximerede mailen ved at dobbelt klikke på mailen.

Mit logo placerer sig helt ude til venstre og har dermed en meget større afstand mellem den centrerede tekst og logoet end jeg havde regnet med. Afstanden passer meget bedre når man ser det i normal Thunderbird-visning hvor der er sidebar-oplysninger i begge sider.

Kan man indsætte en tabel som kan "styre" afstand mellem logoet og teksten, således at logoets placering bliver ens uanset om man ser det i "stor "størrelse eller i "normal" størrelse ?

Håber jeg har forklaret mig så det er til at forstå :-)

hilsen
Peter
Morgen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 08, 2014 21:45

Jeg har lige prøvet at kæmpe med at placere tegning og tekst samlet på midten. Jeg kan ikke gennemskue, hvordan det kan gøres.

Man kan ganske vist godt bruge en tabel, som du selv er inde på, men så skal man angive en fast bredde på tabellen, og kan kan være noget skidt, hvis man ser mailen på en lille skærm, som fx en smartphone. Der findes HTML-koder til det ønskede (max-width), men de er vist ikke understøttede i mails. Jeg ved ikke, om andre har forslag, men jeg må desværre give op.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Morgen » ons sep 10, 2014 11:10

Hej Kim.

Kan du ikke fortælle mig mere om det du nævner, så kan jeg "afprøve" om det virker i mails ? (Citat: Der findes HTML-koder til det ønskede (max-width), men de er vist ikke understøttede i mails.)

hilsen
Peter
Morgen

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 10, 2014 11:39

Det er ikke noget, du kan indsætte via brugerfladen i Thunderbird, så jeg har en formodning om, at det ikke vil virke i Thunderbird. Og selv hvis det skulle virke i Thunderbird, så er det ikke sikkert, det vil virke i andre mailprogrammer.

Du skal have placeret følgende før indholdet i din mail:
<div style="max-width:500px;">
og dette efter indholdet i din mail:
</div>

De 500 kan udskiftes med et andet tal, som du finder passende som den maksimale bredde.

Det nemmeste vil nok være at oprette en helt ny mail i Thunderbird og så gemme den som en skabelon:
Opret en ny mail.
Klik i redigeringsruden
Klik på menuen Indsæt => HTML
Du får åbnet en dialogboks, indsæt følgende i boksen:
<div style="max-width:500px">Tegning Tekst</div>
Klik på knappen Indsæt
Du kan nu se "Tegning Tekst" i redigeringsruden.
Åbn din nuværende skabelon.
Marker tegningen og kopier den.
Skift til den nye mail, markér teksten "Tegning", og vælg at indsætte tegningen
Skift til den nuværende skabelon, kopiér teksten, og indsæt den på samme måde oven i teksten "Tekst".
Gem den nye mail som en ny skabelon.

Jeg har ikke efterprøvet, så jeg ved ikke, om det vil virke på denne måde, eller hvor godt det vil virke, når mailen åbnes i Thunderbird og andre mailprogrammer..
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne