Problem med stier i Windows 7

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Problem med stier i Windows 7

Indlægaf binamax » man okt 06, 2014 10:37

Jeg har et problem med at finde ud af, hvorledes mapper og stier fungerer i Windows 7.

Jeg har 2 PC'er. der begge har samme program My SlideShow. Programmet viser billeder i albums og bruger en sti til at finde frem til billedfilerne. Jeg ville gerne have den samme sti på begge PC'er, men det vil ikke virke.

På den første PC ligger billedfilerne i
C:\Brugere\Delte filer\Delte billeder\Billeder
Den sti, programmet i bruger, hedder
C:\Users\Public\Delte billeder\Digitale billeder\Billeder
Hvorledes Brugere bliver til Users, og Delte filer til Public er for mig uforståeligt, men jeg accepterer det, da det virker efter hensigten.

På den anden PC ligger billederne på samme måde (jeg kan i hvert fald ikke se nogen forskel), men ikke desto mindre skal stien, programmet skal bruge, ikke være den samme, men derimod
C:\Users\Public\Pictures\Digitale billeder

Mine spørgsmål er:
1. Hvorfor skal stien ikke være den samme?
2. Hvorfra kommer mappen Pictures?

Venlig hilsen
Arne

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:32.0) Gecko/20100101 Firefox/32.0
binamax

Re: Problem med stier i Windows 7

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 06, 2014 11:24

Microsoft har ændret på, hvordan det skal virke med stierne. I stedet for at give stierne lokale navne (fx danske navne) bibeholdes de engelske navne. Der laves så nogle henvisninger i styresystemet, så brugeren ikke ser forskellen. I hvert fald ikke ved normal brug. Ændringen ses først, når man går ind og kigger manuelt på stisystemet i stedet for at bruge de almindelige genveje.

Der findes nogle systemgenveje, som man kan bruge, hvis man fx vil have et backupprogram til at virke på tværs af styresystemerne. Fx er %appdata% en genvej til mappen, hvor programmer normalt gemmer deres data og %programfiles% er en genvej til mappen med programfilerne. Prøv at indtaste en af de to i kør-menuen i XP eller i søgefeltet i startmenuen i Windows 7.

Du kan finde en liste over den slags genveje til både Windows og til andre styresystemer på denne side:
http://en.wikipedia.org/wiki/Environment_variable
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf binamax » man okt 06, 2014 17:14

Tak for dit svar.
Jeg har prøvet %appdata%, og derved kommer jeg ind i en mappe, der hedder Roaming. Den indeholder bl.a en mappe, der hedder Anix Software, som er den, der burde sige noget om mit program, men den indeholder kun en mappe, der hedder Thumbcache med filen Thumbcache.stg, som jeg ikke umiddelbart kan åbne.
Jeg ville da tro, at jeg kan placere billedfilerne i hvilken som helst mappe, og at My SlideShow programmet fra Anix finder dem, hvis stien er rigtig. Men hvad skal den være, for at den er rigtig? Jeg ved det ikke.
Venlig hilsen
Arne
binamax

Indlægaf Kim Ludvigsen » man okt 06, 2014 17:48

Jeg har måske forvirret dig i stedet for at hjælp, da jeg nævnte %appdata%. Det var kun som et eksempel på en metode til åbne de samme mapper i forskellige udgaver af Windows, selvom de reelt er placeret forskellige steder.

Du skal nok ind i indstillingerne i My SlideShow for at vælge placering af filerne. Du burde her kunne klikke dig frem til mappen med de ønskede billeder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf binamax » tors okt 09, 2014 11:14

Jeg har anbragt billedfilerne i C:\Users\Public\Delte billeder\Billeder\ på begge computere, og nu virker samme sti i begge som ønsket.
Mange tak for al hjælp.
Venlig hilsen
Arne
binamax

Tilbage til Hjælp til alt