bagrundsbillede

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

bagrundsbillede

Indlægaf flight » fre apr 27, 2007 22:32

Hej jeg bruger med glæde NVu

men jeg har et problem jeg vil gerne have den bliver vist ens på alle skærme/oplsøninger men jeg kan ikke få den hvide bjælke på hver side, nu har jeg så fået lavet så teksten er pæn men det bagrundsbillede jeg har på forsiden det vises pænt og normalt på min side med min skærm opløsning, men på mine venners med en større skærmopløsning vises billedet flere gange ,,, jeg har prøvet at uploade et større bilede (pixel) men så vises bare en hvid bagrund og intet billede ???? er der et sted hvor man kan klikke om det skal vises som hel side og ikke som billede efter billede ?
flight
flight

Re: bagrundsbillede

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 27, 2007 23:46

flight skrev:men det bagrundsbillede jeg har på forsiden det vises pænt og normalt på min side med min skærm opløsning, men på mine venners med en større skærmopløsning vises billedet flere gange

Hvordan har du indsat baggrundsbilledet? Giv mig gerne et link til din side, så er det nemmere at hjælpe.

Der findes en kode til at få billedet vist kun én gang, og du kan samtidig vælge, hvor på siden, det skal placeres, fx centreret midtpå, eller øverst til venstre. Så fortæl også lige, hvordan du vil have billedet placeret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: bagrundsbillede

Indlægaf flight » lør apr 28, 2007 11:18

Kim Ludvigsen skrev:
flight skrev:men det bagrundsbillede jeg har på forsiden det vises pænt og normalt på min side med min skærm opløsning, men på mine venners med en større skærmopløsning vises billedet flere gange

Hvordan har du indsat baggrundsbilledet? Giv mig gerne et link til din side, så er det nemmere at hjælpe.

Der findes en kode til at få billedet vist kun én gang, og du kan samtidig vælge, hvor på siden, det skal placeres, fx centreret midtpå, eller øverst til venstre. Så fortæl også lige, hvordan du vil have billedet placeret.

jeg vil gerne have bagrundsbilledet vist som bagside billede ligesom jeg selv ser det med min opløsning 1024x768 men hvis folk har en større opløsning så får de det vist side om side ..jeg har arbejdet meget med at få teksten til at se ens ud på siderne og har derfor lavet den i bredde 770 som du anbefaler,,,, men kan man gøre andet således at der vises en hvid bjælke i hver side eller er det bare bbagrundsbilledet som skal tilpasse det ??? min hjemmeside hedder www.familienottosen.dk jeg takker for den gode hjemmeside og hjælp du har / giver
flight
flight

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 28, 2007 12:38

Det er nemmest at lave ændringerne direkte i kildekoden:

Åbn siden i Nvu.

Lav en backup af siden (Filer => Gem som). Mere så siden ikke ødelægges, hvis jeg har overset/glemt noget.

Åbn atter den originale side
(har du allerede en kopi, kan du springe ovenstående over)

Klik på fanebladet Kildekode nederst i programvinduet.

Find denne kode (den ligger i starten af siden):
<body style="height: 748px; background-image: url(http://familienottosen.dk/m1.jpg); margin-left: 105px; width: 770px;">

og udskift den med denne kode:
<body
style="background-image: url(http://familienottosen.dk/m1.jpg); background-repeat: repeat-y; background-position: center top;">

Nu bliver billedet midterstillet, og der vil være hvidt uden om det, hvis siden er bredere end billedet. Ovenstående gentager stadig billedet lodret, hvis browservinduet er højere end billedet. Du kan ændre dette ved at udskifte repeat-y i ovenstående med no-repeat, men så vil der blot være hvidt under billedet, og det er måske ikke så kønt.

Men du får et andet problem ved ovenstående. Din tekst vil ikke stå som ønsket på billedet, men vil forrykkes alt efter den besøgendes bredde på browservinduet. Det kan heldigvis nemt løses.

Lige efter ovenstående kode indsætter du:
<div
style="width: 770px; margin-left: auto; margin-right: auto; text-align: left;">

og allernederst finder du koden:
</body>
og udskifter den med koden:
</div></body>

Så burde det virke som ønsket.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf flight » lør apr 28, 2007 14:19

Kim Ludvigsen skrev:Det er nemmest at lave ændringerne direkte i kildekoden:

Åbn siden i Nvu.

Lav en backup af siden (Filer => Gem som). Mere så siden ikke ødelægges, hvis jeg har overset/glemt noget.

<body style="height: 748px; background-image: url(http://familienottosen.dk/m1.jpg); margin-left: 105px; width: 770px;">

<body
style="background-image: url(http://familienottosen.dk/m1.jpg); background-repeat: repeat-y; background-position: center top;">

Nu bliver billedet midterstillet, og der vil være hvidt uden om det, hvis siden er bredere end billedet. Ovenstående gentager stadig billedet lodret, hvis browservinduet er højere end billedet. Du kan ændre dette ved at udskifte repeat-y i ovenstående med no-repeat, men så vil der blot være hvidt under billedet, og det er måske ikke så kønt.

Men du får et andet problem ved ovenstående. Din tekst vil ikke stå som ønsket på billedet, men vil forrykkes alt efter den besøgendes bredde på browservinduet. Det kan heldigvis nemt løses.

<div

</body>
</div></body>

Tusinde tka nu har jeg prøvet at gøre som du siger håber det virker tusinde tak
flight
flight

Indlægaf flight » lør apr 28, 2007 23:59

Kim Ludvigsen skrev:Det er nemmest at lave ændringerne direkte i kildekoden:

Åbn siden i Nvu.

<body

<div

</body>
</div></body>

Hej igen det virker ikke optimalt skriften vises ude i det hvide felt til venstre ??? jeg har jo i bjælken øverst i mit nvu billede til at stå på 770 er det forkert bjælken er trukket ind påde fra venstre og højre ?
flight
flight

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 29, 2007 2:12

flight skrev:Hej igen det virker ikke optimalt skriften vises ude i det hvide felt til venstre ??? jeg har jo i bjælken øverst i mit nvu billede til at stå på 770 er det forkert bjælken er trukket ind påde fra venstre og højre ?

Så vidt jeg kan se, er det fordi, der benyttes en forkert doctype. Det virker fint i Firefox, men det får Internet Explorer til at gå i det som kaldes quirks mode, hvor nyere udgaver af IE opfører sig som Internet Explorer 5. Og IE5 havde netop problemer med at midterstille indhold.

Åbn siden i Nvu, og gå ind i kildekodevisning.

Allerøverst har du denne kode:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Udskift den med denne kode:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
(der skal ikke være et linjeskift)

Nu burde det virke i Internet Explorer 6 og 7. Hvis der er problemer, så få dine testere til at oplyse, hvilken Internet Explorer de bruger.

Hvis Internet Explorer 5 også skal virke, skal der vist indsættes følgende i koden:
text-align: center;
det skal indsættes lige efter:
<body style="
så det samlet ser således ud:
<body style="text-align: center;
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf flight » søn apr 29, 2007 18:00

Kim Ludvigsen skrev:
flight skrev:Hej igen det virker ikke optimalt skriften vises ude i det hvide felt til venstre ??? jeg har jo i bjælken øverst i mit nvu billede til at stå på 770 er det forkert bjælken er trukket ind påde fra venstre og højre ?

Så vidt jeg kan se, er det fordi, der benyttes en forkert doctype. Det virker fint i Firefox, men det får Internet Explorer til at gå i det som kaldes quirks mode, hvor nyere udgaver af IE opfører sig som Internet Explorer 5. Og IE5 havde netop problemer med at midterstille indhold.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Nu burde det virke i Internet Explorer 6 og 7. Hvis der er problemer, så få dine testere til at oplyse, hvilken Internet Explorer de bruger.

Hvis Internet Explorer 5 også skal virke, skal der vist indsættes følgende i koden:
<body style="

ok det er prøvet men den gemmer ikke det sidste i linie 1 som du har skrevet jeg indsætter det men når jeg trykker på gem så forsvinde det igen "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> dette skrift bliver ikke stående
flight
flight

Indlægaf flight » søn apr 29, 2007 18:03

flight skrev:
Kim Ludvigsen skrev:

<body style="

ok det er prøvet men den gemmer ikke det sidste i linie 1 som du har skrevet jeg indsætter det men når jeg trykker på gem så forsvinde det igen "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> dette skrift bliver ikke stående

hvor findes den linieskrift du skriver med <body style= text-align:center ???+ jeg kan kun finde en derhedder div style=' text align

Med venlig hilsen jesper
flight
flight

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 29, 2007 18:11

Åbn Nvu => Funktioner => Indstillinger => Avanceret => hvad er der sat mærke ud for i afsnittet markup? Hos mig er der mærke ud for HTML4 og Transitional.

Hvis jeg indlæser din side i Nvu og derefter gemmer den på min computer, indsættes koden automatisk, det kan du se her:
http://80.62.45.5/familienottosen.html

Du kan prøve at få dine testere til at tjekke, om ovenstående virker, som det skal, hos dem, så ved vi, om det er der problemet med centreringen ligger.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 29, 2007 18:16

flight skrev:hvor findes den linieskrift du skriver med <body style= text-align:center ???+ jeg kan kun finde en derhedder div style=' text align

Jeg er ikke med. Er det koden:
du ikke kan finde?

Det er i så fald, fordi den ikke er der. Du skal selv indsætte koden:
Den skal indsættes lige efter koden:
<body style="
<body style="text-align: center; background-image ... osv.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf flight » søn apr 29, 2007 21:23

Kim Ludvigsen skrev:
flight skrev:hvor findes den linieskrift du skriver med <body style= text-align:center ???+ jeg kan kun finde en derhedder div style=' text align

Jeg er ikke med. Er det koden:
du ikke kan finde?

Det er i så fald, fordi den ikke er der. Du skal selv indsætte koden:
Den skal indsættes lige efter koden:
<body style="
<body style="text-align: center; background-image ... osv.

jeg har forsøgt de ting du siger men på dit link ser jeg den også anderledes end hvis jeg klikker ind på hjemmesiden fra min egen pc. så der er noget der tyder på at jeg ikke for det rigtigt uploadet kan jeg bruge den kilde kode du har lavet og prøve at sætte den ind . ??? kan man maile et kopi af screen til dig eller kan jeg ringe dig op det er nok lidt huritgere/nemmere,,,på forhånd tak for det store arbejde du gider at gøre for mig
flight
flight

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 29, 2007 21:39

flight skrev:jeg har forsøgt de ting du siger men på dit link ser jeg den også anderledes end hvis jeg klikker ind på hjemmesiden fra min egen pc. så der er noget der tyder på at jeg ikke for det rigtigt uploadet kan jeg bruge den kilde kode du har lavet og prøve at sætte den ind . ??? kan man maile et kopi af screen til dig eller kan jeg ringe dig op det er nok lidt huritgere/nemmere,,,på forhånd tak for det store arbejde du gider at gøre for mig

Jeg har lidt svært ved at tyde meningen i det du skriver, fordi du ikke er så glad for punktummer og nye afsnit, så undskyld, hvis jeg har misforstået noget i den nedenstående.

Du kan sagtens bruge den side, jeg har lavet, men det var måske bedst først at få tjekket, om den virker som ønsket hos dine testere.

Hvis du vil bruge den:
Du kan åbne den i Nvu via menupunktet Filer => Åbn websted => indsæt adressen http://80.62.45.5/familienottosen.html
Du kan herefter gemme siden via menupunktet Filer => Overfør som => angiv filnavnet: index.html => jeg er lidt i tvivl om det næste skridt, da jeg ikke kender dine overførselsindstillinger, men du kan muligvis nøjes med at klikke på knappen Overfør.

Alternativt kan du åbne siden i din browser => klik på menupunktet Filer => vælg menupunktet til at gemme siden. Du kan herefter overføre siden til serveren enten via Nvu eller med et ftp-program.

Du kan evt. maile et skærmbillede til mig på adressen ludvigs@kimludvigsen.dk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf flight » søn apr 29, 2007 21:44

Kim Ludvigsen skrev:
flight skrev:jeg har forsøgt de ting du siger men på dit link ser jeg den også anderledes end hvis jeg klikker ind på hjemmesiden fra min egen pc. så der er noget der tyder på at jeg ikke for det rigtigt uploadet kan jeg bruge den kilde kode du har lavet og prøve at sætte den ind . ??? kan man maile et kopi af screen til dig eller kan jeg ringe dig op det er nok lidt huritgere/nemmere,,,på forhånd tak for det store arbejde du gider at gøre for mig

Jeg har lidt svært ved at tyde meningen i det du skriver, fordi du ikke er så glad for punktummer og nye afsnit, så undskyld, hvis jeg har misforstået noget i den nedenstående.

Du kan sagtens bruge den side, jeg har lavet, men det var måske bedst først at få tjekket, om den virker som ønsket hos dine testere.

Hvis du vil bruge den:
Du kan åbne den i Nvu via menupunktet Filer => Åbn websted => indsæt adressen http://80.62.45.5/familienottosen.html
Du kan herefter gemme siden via menupunktet Filer => Overfør som => angiv filnavnet: index.html => jeg er lidt i tvivl om det næste skridt, da jeg ikke kender dine overførselsindstillinger, men du kan muligvis nøjes med at klikke på knappen Overfør.

Alternativt kan du åbne siden i din browser => klik på menupunktet Filer => vælg menupunktet til at gemme siden. Du kan herefter overføre siden til serveren enten via Nvu eller med et ftp-program.

Undskyld ja man skriver bare når man taster... Det link du henviser til ser rigtig godt ud fra min pc og mine venners med større opløsning. hvis jeg aflæser dine koder der og prøver at sætte dem ind i min kildekode i NVU så gemmes de ikke. Jeg vil nu prøve det du sagde med at kopiere din ind. men kan jeg så redigere tekst fremover ??? til oplysning har jeg NVU på dansk version 1.0
flight
flight

Indlægaf flight » søn apr 29, 2007 21:50

flight skrev:
Kim Ludvigsen skrev:

Hvis du vil bruge den:

Undskyld ja man skriver bare når man taster... Det link du henviser til ser rigtig godt ud fra min pc og mine venners med større opløsning. hvis jeg aflæser dine koder der og prøver at sætte dem ind i min kildekode i NVU så gemmes de ikke. Jeg vil nu prøve det du sagde med at kopiere din ind. men kan jeg så redigere tekst fremover ??? til oplysning har jeg NVU på dansk version 1.0

Hej igen Kim hvis du kigger på siden www.familienottosen.dk nu så kan du se den ser anderledes ud end fra dit link, men jeg har kopiereret den ind som du skrev og kilden ser også ens ud men den vises forskelligt på dit link kontra hjemmesiden.
flight
flight

Næste

Tilbage til Hjælp til alt