Ændre str på partitioner

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ændre str på partitioner

Indlægaf simondk » tors aug 06, 2015 13:53

Mit C: er overfyldt og derfor vil jeg gerne have ændret det således at jeg flytter gb fra mine andre partitioner.
Hvordan er det nu det gøres?

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; Trident/7.0; rv:11.0) like Gecko
simondk

Re: Ændre str på partitioner

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 06, 2015 14:28

Hvis du ikke har problemer med engelsk, så tjek denne vejledning til Windows Vista og Windows 7:
http://www.howtogeek.com/howto/windows- ... ows-vista/

Bemærk, du skal først formindske en partition, så der er ledig plads, som du så efterfølgende kan give til drev C. Du skal også flytte rundt på partitionerne, så den ledige plads kommer til at ligge ved siden af drev C, hvis den ikke gør det fra starten af. Jeg er ikke 100 procent sikker på, at det indbyggede værktøj i Windows kan klare dette, så vend tilbage, hvis du skal have hjælp til at finde et andet program til flytning af partitioner.

Bemærk, selvom det er sjældent, så kan den slags gå galt, så det vil være en god ide at lave backup af dine data, inden du går i gang.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf simondk » tors aug 06, 2015 14:44

Tak for svar Kim.
Jeg prøver at få windåzen til det.
simondk

Indlægaf simondk » tors aug 06, 2015 20:49

Jeg har nu via Windows eget værktøj formindsket en partition og nu står denne nye som ikke-allokeret.
Hvordan får jeg nu de frigivne gb ført over på C: så denne kan udvides?

Jeg kan ikke formatere den ikke-allokerede partition.
Håber på lidt assistance :-)
simondk

Indlægaf simondk » tors aug 06, 2015 21:25

I Administrer har jeg den samlede oversigt over samtl diske og partitioner.
Når jeg højreklikker på den nye ikke-allokerede partition kan jeg kun vælge ´Ny simpel enhed´.
Når jeg klikker på midtervinduet - Diskenhed kan jeg formatere og udvide....men jeg ville flytte eller udvide mit C: med gb fra den nu ikke-allokerede partition.

Det er lidt svært at forklare - ville have hjulpet hvis jeg kunne vedhæfte et skærmdump :-)
simondk

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors aug 06, 2015 21:40

Kan du ikke højreklikke på C og vælge 'Udvid diskenhed'?
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf simondk » tors aug 06, 2015 22:04

Nej, jeg kan ikke vælge Udvid disk enhed, kun Formindsk på C:
Ved ikke lige hvad jeg skal gøre nu?
simondk

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 07, 2015 0:08

Ligger den tomme plads lige ved siden af C?

Du kan uploade et skærmbillede ved at følge denne vejledning:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Regmos » fre aug 07, 2015 8:13

...Ligger den tomme plads lige ved siden af C?...

Jeg vil næsten vædde min hat på, at den ligger til højre for den formindskede partition 8)

Det hele kan gøres lettere og mere fleksibelt med MiniTool Partition Wizard Free

Download herfra : http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Partition-Wizard-Home-Edition.shtml#download

Vælg Softpedia Secure Download (US) File type: EXE

Hvis du downloader fra programmets egen hjemmeside, bliver du omdirigeret til Cnet/Download.com, og de har en kedelig tendens til at pakke en masse unødvendigt skrammel sammen med det ønskede program.

Installer programmet, og se denne video: http://www.youtube.com/watch?v=WXJvAo4j7V0

Videoen er lidt halvgammel, og tingene ser lidt anderledes ud nu, men den beskriver præcis hvad du skal gøre.
Husk at dine handlinger kun er "bestillinger", de udføres først når du klikker Apply.
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos

Indlægaf simondk » fre aug 07, 2015 14:41

Kim, jeg formindskede str på den partition der ligger ved siden af C:
altså D: og efter formindskelsen oprettedes en ikke-allokeret som nu ligger efter både C: + D:

Jeg tror det ender med at jeg formaterer samtl partitioner fra bunden og så får oprettet et nyt C: i den ønskede størrelse.
Jeg er ikke nogen ørn til den form for nørderi ;(

Tak til de der kom med input :-)
simondk

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 07, 2015 15:26

Problemet er så, som tidligere skrevet, at du skal have flyttet den tomme plads hen ved siden af drev C. Jeg ved ikke, om det indbyggede partitionsprogram i Windows kan flytte den tomme plads, men ellers kan det program som Regmos henviser til. Det er ikke nødvendigt at starte helt forfra med at formatere alt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Regmos » fre aug 07, 2015 16:00

...Jeg er ikke nogen ørn til den form for nørderi ;(...

Det er virkelig ikke særlig nørdet. Man skal trække i nogen kanter, og flytte lidt rundt på nogen "klodser" 8)

I dit tilfælde, kan du flytte den D klods du allerede har lavet helt til højre, og udvide C med den plads der bliver til rådighed.

Prøv at installere MiniTool og se videoen et par gange til. Du kan roligt øve dig, der ændres ikke noget før du selv klikker Apply.

Det hele tager maks. et kvarter, i modsætning til en formatering, som med efterfølgende opdateringer, gendannelse af backup, installering af programmer...etc, nemt kan strække sig over et par dage.
Mvh. Regmos
Panda Free Antivirus, HitmanPro/HitmanPro.Alert, Windows Firewall Control og Norton Connectsafe
Brugeravatar
Regmos

Tilbage til Hjælp til alt