Valg af RSS-reader/News Ticker?

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Valg af RSS-reader/News Ticker?

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 0:29

Hej,

Jeg har ledt med lys og lygte efter det rette program til at tilfredse min nyhedstørst, når jeg sidder her ved computeren :)
I udgangspunktet var jeg på udkig efter en egentlig Nyhedsticker, som kan hente nyheder fra mange (af mig) udvalgte sider. Jeg fik anbefalet ilook (www.ilook.dk), men det viste sig at være en RSS-læser, som dog kunne alarmere ved nye nyheder - Hvilket ikke var lige det, jeg kiggede efter.

Jeg ledte videre, bl.a. på www.download.com og andre af den slags sider og faldt bl.a. over http://software.korzh.com/newspiper/ - Som jeg syntes så interessant ud, da den kombinerer RSS-reader og nyhedsticker.
Jeg endte naturligvis også herinde på din side og læste om emnet og dine anbefalinger, og fandt sådan set Feedreader meget attraktiv - Og bestemt en mulighed. Jeg er dog lidt i tvivl, om det mere vil blive et program, som jeg skal åbne selvstændigt, og ikke noget jeg (Som med en decideret Nyheds Ticker) kan have kørende sideløbende med alt muligt andet.

Jeg håber det blev nogenlunde klart, hvad jeg er på udkig efter, og håber ligeledes, at der kan komme nogle bud på, hvilket program, der ville passe godt til mit behov.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Schindler
Schindler

Re: Valg af RSS-reader/News Ticker?

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 11, 2007 2:48

Schindler skrev:Jeg håber det blev nogenlunde klart, hvad jeg er på udkig efter

Jeg må indrømme, at det ikke står helt klart for mig. Vil du have nyhederne via RSS, men som en lysavis et sted på skærmen? Problemet med ilook er det, at nyhederne ikke opdateres automatisk, eller...?

Eftersom jeg ikke helt har forstået dit behov, er dette blot et skud i tågen, men måske Desktop Sidebar kan bruges? Programmet ligger ved skærmkanten og kan blandt andet bruges til at vise RSS-nyheder (kan også vise nyheder fra sider, der ikke tilbyder RSS). Desktop Sidebar kan indeholde flere forskellige moduler, men du kan reelt slette alle andre moduler end nyhedsmodulet, så du blot har nyhederne kørende. De opdateres og udskiftes automatisk.

Lidt mere om programmet her.
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... debar.html
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 11:01

Sorry, kan godt se, det blev lidt uklart. Men det er nok fordi, jeg måske ændrede mit oprindelige synspunkt lidt. Som sagt ledte jeg til at starte med en egentlig Nyheds Ticker (Altså en bjælke som hele tiden kører, uanset hvad jeg har åbent, og som opdateres hele tiden med nyheder fra de sider, jeg udvælger. Programmer, som har den funktion er f.eks. Newspiper (Kender du det? Og har du nogen kommentarer dertil?) eller Desktop Sidebar (Du siger, man kan lukke alle andre moduler fuldstændigt og så kun have de rullende nyheder?):

Derudover så jeg jo også via din side Feedreader, som jeg synes ser rigtig spændende ud - Men er det ifølge dig primært et program, man har åbent og så åbner en gang imellem for at se, hvad der har været af nyheder? Eller har man mulighed for at have det lidt kørende hele tiden, samtidig med alt muligt andet?

På forhånd tak!
Schindler

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 11, 2007 11:49

Schindler skrev:Sorry, kan godt se, det blev lidt uklart. Men det er nok fordi, jeg måske ændrede mit oprindelige synspunkt lidt.

Ok, så forstår jeg bedre.

Jeg kender ikke Newspiper. Desktop Sidebar kan som sagt indstilles, så du kun får vist nyhederne. De bliver dog ikke vist løbende vandret, istedet kan du se nogle overskrifter, og der skiftes så rullende lodrt til nye overskrifter. Hvis du ser på billedet på ovenstående link, kan du se et modul, der hedder Newsroom, hvor du kan se 2½ overskrift. De andre moduler kan som sagt fjernes, så der bliver plads til overskrifter i hele sidebjælkens højde.

Prøv at installere programmet, hvis det ikke er, hvad du vil have, kan du altid afinstallere det igen.

Feedreader er ganske korrekt et program, du åbner en gang imellem for at se, hvad der er af nyt. Men så vidt jeg husker, kan du også indstille programmet til at vise en popop med nye overskrifter nede ved Windows-uret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 13:23

Okay - Men vil du kigge paa Newspiper i 2 min og fortaelle mig, hvad du synes (Jeg anser dig for at vaere eksperten, kan du godt hoere :D ).

Ved du, hvor ofte nyhederne opdateres med Desktop Sidebar? Altsaa er det loebende, eller er det snarere hver 5. eller 10. eller 15. minut? Som i ilook.
Schindler

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 11, 2007 13:32

Schindler skrev:Okay - Men vil du kigge paa Newspiper i 2 min og fortaelle mig, hvad du synes (Jeg anser dig for at vaere eksperten, kan du godt hoere :D ).

Jeg er ked af det, men jeg er mægtig ophængt i øjeblikket. Og det er alligevel dig, der skal bruge programmet, så du er nok den nærmeste til at vurdere, hvad der er bedst for dig. Du kan roligt installere de forskellige programmer og så se, hvad du bedst kan lide.

Schindler skrev:Ved du, hvor ofte nyhederne opdateres med Desktop Sidebar? Altsaa er det loebende, eller er det snarere hver 5. eller 10. eller 15. minut? Som i ilook.

Så vidt jeg husker, kan man selv indstille det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 13:58

Det er ogsaa helt i orden, kom ogsaa til at taenke paa, om det var for meget at bede om :)

Jeg ved godt, det ikke er tilladt at stille nye spoergsmaal i den samme traad - Men nu goer jeg det alligevel:

- Jeg har spurgt til problematikken omkring alarmen i SunBird paa Mozilla-forummet. Altsaa om det er muligt at faa alarmerne til at poppe foran alt andet, man er i gang med (Internetvinduer, tekstdokumenter mm.)?

- Hvornaar REGNES SunBird 0.5 at udkomme?

Paa forhaand tak.
Schindler

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 11, 2007 14:08

Schindler skrev:- Jeg har spurgt til problematikken omkring alarmen i SunBird paa Mozilla-forummet. Altsaa om det er muligt at faa alarmerne til at poppe foran alt andet, man er i gang med (Internetvinduer, tekstdokumenter mm.)?

Hos mig kommer den frem forrest på skærmen, men du har måske maksimeret de andre vinduer? Ellers kunne det være en løsning, som der også var en, der foreslog i Mozilladanmark-forummet, at slå advarselslyd til. Du kan selv vælge, hvilken lyd, der skal afspilles. Så du reelt kan indtale en lydfil med "Kan du så huske det!"

Schindler skrev:- Hvornaar REGNES SunBird 0.5 at udkomme?

Der skulle komme en såkaldt release-kandidat i løbet af en uge eller to. Og det er ikke usædvanligt, at der kommer endnu en af dem. Jeg vil gætte, at der vil gå mellem en og to måneder, før vi har den færdige version.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 14:13

Hmm, hos mig popper den op, men laegger sig straks bag de andre, dvs. jeg kan se at den ligger lysende nede i taskbar-linjen. Dvs. reelt faar man den ikke at se, da den automatisk laegger sig dernede. Hvad kunne jeg proeve at goere for at den popper over de andre, altid, mener du?
Schindler

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 11, 2007 14:19

Schindler skrev:Hmm, hos mig popper den op, men laegger sig straks bag de andre, dvs. jeg kan se at den ligger lysende nede i taskbar-linjen. Dvs. reelt faar man den ikke at se, da den automatisk laegger sig dernede. Hvad kunne jeg proeve at goere for at den popper over de andre, altid, mener du?

Jeg tror ikke, du kan gøre noget. Forskellen skyldes måske, at jeg bruger den i et andet styresystem. Jeg tør ikke sige, om der vil blive ændret på funktionen i en senere version af programmet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 14:40

Okay.
Naar den nye version kommer, vil jeg saa kunne transfere min kalender fra 0.3 og alle data, som findes deri, til den nye version? For ellers er der jo ikke meget idé i at begynde at bruge 0.3 nu.
Schindler

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre maj 11, 2007 14:41

Schindler skrev:Okay.
Naar den nye version kommer, vil jeg saa kunne transfere min kalender fra 0.3 og alle data, som findes deri, til den nye version?

Det burde virke helt automatisk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Valg af RSS-reader/News Ticker?

Indlægaf Schindler » fre maj 11, 2007 15:35

Schindler skrev:Hej,

Jeg har ledt med lys og lygte efter det rette program til at tilfredse min nyhedstørst, når jeg sidder her ved computeren :)
I udgangspunktet var jeg på udkig efter en egentlig Nyhedsticker, som kan hente nyheder fra mange (af mig) udvalgte sider. Jeg fik anbefalet ilook (www.ilook.dk), men det viste sig at være en RSS-læser, som dog kunne alarmere ved nye nyheder - Hvilket ikke var lige det, jeg kiggede efter.

Jeg ledte videre, bl.a. på www.download.com og andre af den slags sider og faldt bl.a. over http://software.korzh.com/newspiper/ - Som jeg syntes så interessant ud, da den kombinerer RSS-reader og nyhedsticker.
Jeg endte naturligvis også herinde på din side og læste om emnet og dine anbefalinger, og fandt sådan set Feedreader meget attraktiv - Og bestemt en mulighed. Jeg er dog lidt i tvivl, om det mere vil blive et program, som jeg skal åbne selvstændigt, og ikke noget jeg (Som med en decideret Nyheds Ticker) kan have kørende sideløbende med alt muligt andet.

Jeg håber det blev nogenlunde klart, hvad jeg er på udkig efter, og håber ligeledes, at der kan komme nogle bud på, hvilket program, der ville passe godt til mit behov.

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Schindler

NU tror jeg, at jeg har fundet den, det skal vaere:

http://www.newzie.com/

- Bare lige til alles information
Schindler

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne