Åbne vedhæftede filer iThunderbird

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Åbne vedhæftede filer iThunderbird

Indlægaf Torkil » ons mar 12, 2008 21:12

Hej igen.

Først havde jeg Works, så Office og nu Open Office som kontorprogram.
Jeg kan bare ikke få overtalt Thunderbird til at åbne doc-fil direkte i Writer.
Det gik fint med xls til Calc, og TB foreslår også Writer, men muligheden for at gøre det automatisk er deaktiveret.
Hvordan tilføjer jeg flere filtyper. Under funktioner, indstillinger kan man rette i dem der allerede er der... Kan de tilføjes i en fil etellerandet sted ???
Torkil

Re: Åbne vedhæftede filer iThunderbird

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 12, 2008 21:31

Du kan desværre ikke tilføje filtyper manuelt, men du skulle gerne få filtypen tilføjet, første gang du modtager en vedhæftet fil med en ny filtype, og du derefter forsøger at åbne den med et dobbeltklik. Du har ikke doc som filtype i oversigten over download-handlinger?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 12, 2008 21:36

Tilføjelse:

Du kan vist gøre det manuelt ved at redigere i en bestemt fil, men det er temmelig nørdet, og du risikerer at lave fejl. Det burde være muligt at få det til at virke inde fra Thunderbird som beskrevet ovenfor.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Torkil » tors mar 13, 2008 9:36

Hvis du vil være så venlig at komme med den nørdede anvisning, bliver jeg glad. Nørderiet klarer jeg nok ... :D
Jeg HAR prøvet flere gange med dobbeltklik fra flere forskellige mails. Boksen der spørger hvad jeg vil kommer også, men muligheden for at vælge proframmet som standard er deaktiveret/ikke tilgængelig...
Torkil

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 13, 2008 9:51

Torkil skrev:Hvis du vil være så venlig at komme med den nørdede anvisning, bliver jeg glad. Nørderiet klarer jeg nok ... :D

Jeg har ikke selv prøvet at lege med det, så jeg ved ikke, om det virker. Men du skal have fat i filen mimetypes.rdf, der ligger i Thunderbirds profil-mappe [1]. Du skal sørge for at Thunderbird er lukket, inden du redigerer i filen. Lav en backup af den, inden du ændrer noget. Du kan bruge de eksisterende definitioner i filen som udgangspunkt for din doc-definition.

[1]
Din profilmappe (husk at lukke Thunderbird):
1. Klik på startknappen.
2. Klik på Kør.
3. Skriv: %appdata%\thunderbird\profiles
4. Klik på OK eller tryk på tasten Enter.
5. Åbn mappen "tilfældigetegn".default.
5. Åbn mimetypes.rdf i en teksteditor som fx Notesblok.

Du må meget gerne melde tilbage, hvordan det går, så jeg til en anden gang ved, om det kan lade sig gøre at tilføje definitioner på denne måde.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Karl Erik » tors mar 13, 2008 17:33

Når jeg vil åbne en vedhæftet fil kan jeg i den boks der popper op, markere ud for "Åbn med" og vælge "Anden" i drop-down boksen. Så kan jeg manuelt udpege den exe-fil der skal bruges (swriter.exe).
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Torkil » tors mar 13, 2008 20:50

Det har jeg heller ingen problemer med (det er mere "Direktøren" - hun vil gerne at det er automatisk ... :lol: ).
Jeg har leget lidt med den fil, som Kim udpegede, men jeg har ikke fået det til at lykkes - endnu. Hvis det kommer vender jeg tilbage. Det er i øvrigt en kamufleret xml-fil, det drejer sig om, og det er jeg ingen haj til ... - endnu :cry: :oops: :cry:
Torkil

Indlægaf Karl Erik » tors mar 13, 2008 23:30

Du skal bare huske at sætte flueben i feltet ud for "Gør dette automatisk for filer som denne fremover".
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Torkil » fre mar 14, 2008 8:29

Undskyld jeg siger det, men prøv at se mit originale indlæg - det er ligesom det jeg ikke kan ...
Torkil

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne