Partitionere ny computer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Partitionere ny computer

Indlægaf Schindler » søn apr 13, 2008 19:48

Hej,

Jeg køber snart en ny, stationær computer, og ønsker i den forbindelse at opdele harddisken i partitioner, før jeg begynder at installere nyt styresystem.

Har du, eller andre, en god guide til, hvordan man gør dette? Jeg har aldrig partitioneret en computer før.

Mvh Schindler
Schindler

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 13, 2008 21:00

Nu skriver du ikke, hvilke(t) styresystem du vil installere. Men det betyder nu heller ikke så meget, for stort set alle styresystemer giver dig mulighed for at partitionere harddisken inden installationen. Og det plejer at være ret nemt, så du skulle vist kunne klare dig med den information, styresystemet giver dig under installationen.

Det største problem i forbindelse med en partitionering er at bestemme, hvor store de forskellige partitioner skal være, så du fx ikke risikerer at løbe tør for plads på styresystemets partition.

Hvis du vil installere flere forskellige styresystemer, er det også vigtigt at installere dem i den rigtige rækkefølge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » søn apr 13, 2008 21:03

Nu ved jeg ikke hvordan du har det med fremmedsprog (engelsk) , men jeg bruger Parted Magic til at partitionere harddiske uden styresystem.

Parted Magic er en lille linux distribution som er klar til at hente og brænde

En guide til brugen af programmet til at partitonere med er her, husk dog at til Windows skal partitionerne være NTFS (eller FAT)
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Schindler » søn apr 13, 2008 21:16

Jeg har tænkt mig først at installere Windows Vista. Siden vil jeg muligvis installere en Linux-distribution også, så det skal der gøres plads til. Hvad er da den bedste strategi?
Schindler

Indlægaf Jan Krag » man apr 14, 2008 9:59

Hej
Man skal altid installere Windows først, og husk med Vista, at der er god plads til Service Pack 1, den er ret stor.
Jeg har selv Vista, og har valgt 60 GB til styresystemet, det fylder nu 11 GB.
Derefter kan man installere fx. Linux, som selv opretter en opstart, med valg-muligheder for hvilket system man vil starte op.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Schindler » tirs apr 15, 2008 22:42

Ja, har set screenshots af Vista-installationen, og kan se, at man opretter partitionerne dér. Hvor meget plads anbefales til styresystemer? Vil bestemt ikke have for lidt, som Jan Krag skriver.

Hvordan foregår den efterfølgende installation af Linux så? Skal det have en seperat partition?

På forhånd tak for svar.

Mvh Schindler
Schindler

Indlægaf Klattrup » tirs apr 15, 2008 23:20

Schindler skrev:Hvordan foregår den efterfølgende installation af Linux så? Skal det have en seperat partition?

Hvilken linux distribution vil du installere ?
Brugeravatar
Klattrup

Indlægaf Schindler » tors apr 17, 2008 9:12

Formentlig Ubuntu...?
Schindler

Indlægaf Jan Krag » tors apr 17, 2008 9:37

Hej
Hvis du installerer Windows først, og ikke bruger hele disken til Windows.
Så skal du bare downloade Ubuntu, brænde den ISO-fil på en CD, og så lægge CD-en i computeren, når du er i Windows, så genstarter du computeren med CD-en i drevet.
Så vil Ubuntu starte op i en live-udgave, der kun køres fra CD-en, og ikke ændrer noget på din harddisk, så kan du afprøve det først, og se om det virker og om du vil og kan bruge det.
Der er så en ikon på skrivebordet, som du kan bruge når og hvis du vil installere Ubuntu på din harddisk.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Klattrup » tors apr 17, 2008 10:01

Schindler skrev:Formentlig Ubuntu...?

Så får du lige lidt læsestof link1 og link2

Man er jo nød til at spørge, da der findes et hav af distributioner, selv bruger jeg Wolvix på en pc
Brugeravatar
Klattrup

Indlægaf Schindler » tors apr 17, 2008 15:10

Der er nu kommet lidt tvivl om, hvorvidt jeg skal have Windows på den. Jeg skulle have en Windows gennem mit universitet, men det er der pt. lidt knas med.

Jeg har i forvejen en Ubuntu-live-cd.

Hvordan er mulighederne, hvis der først installeres Ubuntu - Er det så ikke muligt senere at installere Windows?

Mvh Schindler
Schindler

Indlægaf Jan Krag » tors apr 17, 2008 16:56

Hej
Jo du kan godt installere Ubuntu først, men når du så installerer Windows, så overskriver Windows den boot-loader som Linux bruger, og så kan du kun starte Windows.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Schindler » fre apr 18, 2008 0:45

Det løste sig, og jeg har nu installeret Windows på én partition, oprettet én, hvorpå Linux kan installerede, og så er den tredje, store partition til mine personlige data.
Schindler

Tilbage til Hjælp til alt