Tekst midtstilles i IE, men ikke i Firefox

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Tekst midtstilles i IE, men ikke i Firefox

Indlægaf Peter Sigsgaard » tirs maj 20, 2008 10:35

Jeg har arbejdet med denne hjemmeside:

http://www.johannefoss.dk/cv.html

Teksten står centreret når siden vises i
Internet Explorer, mens den står som jeg gerne vil have det
(venstrestillet) når siden vises i Firefox.
Jeg har fået at vide, at i IE arver teksten den centrering, som ligger i de overordnede elementer.

Jeg bruger Kompozer til at redigere med (sidens kildekode og css er skrevet af en anden).
Hvad skal jeg gøre med Kompozer for at ændre den eksisterende kildekode så siden vises venstrestillet også i IE?
Peter Sigsgaard
Peter Sigsgaard

Indlægaf Jan » tirs maj 20, 2008 11:32

Jeg har desværre ikke løsningen. Men i min FF2 vises siden venstrestillet, mens den i IE6 vises centreret.

Jeg vil foreslå du skriver hvilke versioner du anvender. Så har de dygtige lettere ved at hjælpe dig.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

Indlægaf Peter Sigsgaard » tirs maj 20, 2008 12:17

Jan skrev:Jeg har desværre ikke løsningen. Men i min FF2 vises siden venstrestillet, mens den i IE6 vises centreret.

Jeg vil foreslå du skriver hvilke versioner du anvender. Så har de dygtige lettere ved at hjælpe dig.

Jeg bruger IE version 7.0 og Firefox version 2.0.0.12
Peter Sigsgaard
Peter Sigsgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 20, 2008 15:28

Åbn siden i KompoZer
Åbn css-editoren
marker stilen p i oversigten til venstre
klik på fanen Tekst
Vælg Venstre i rullemenuen Justering
Klik på OK for at lukke css-editoren
Gem/upload siden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Peter Sigsgaard » tirs maj 20, 2008 20:59

Kim Ludvigsen skrev:Åbn siden i KompoZer
Åbn css-editoren
marker stilen p i oversigten til venstre
klik på fanen Tekst
Vælg Venstre i rullemenuen Justering
Klik på OK for at lukke css-editoren
Gem/upload siden.

Tak for hurtigt og klart svar!
Desværre kan jeg ikke få det til at virke - ændringen på justering af tekst i css vil ikke lade sig gemme når css-editor lukkes med OK.
Det ser ud til at der er dannet internt stylesheet for siden og at dette interne stylesheet indeholder kommando om venstrestillet tekst.
Alligevel vil Internet Explorer tilsyneladende lade sig lede af den overordnede eksterne stil (tror jeg nok at jeg har forstået).
????
Peter Sigsgaard
Peter Sigsgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 20, 2008 21:12

Indlæser du siden fra nettet eller fra en lokal kopi? Der kan være lidt problemer med at få opdateret stilarket, hvis du henter siden fra nettet. Stilenes navne i oversigten vil i så fald være skrevet med skråskrift.

Prøv evt. at gemme siden (og stilarket) lokalt, indlæs den lokale kopi, foretag rettelsen i css-editoren, gem siden lokalt, og overfør derefter den lokale kopi med et ftp-program eller vha. funktionen et netværkssted.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Peter Sigsgaard » ons maj 21, 2008 12:04

Kim Ludvigsen skrev:Indlæser du siden fra nettet eller fra en lokal kopi? Der kan være lidt problemer med at få opdateret stilarket, hvis du henter siden fra nettet. Stilenes navne i oversigten vil i så fald være skrevet med skråskrift.

Prøv evt. at gemme siden (og stilarket) lokalt, indlæs den lokale kopi, foretag rettelsen i css-editoren, gem siden lokalt, og overfør derefter den lokale kopi med et ftp-program eller vha. funktionen et netværkssted.

Rigtig mange tak for god vejledning.
Det løste ikke helt mit problem, men det beror vist på manglende øvelse.
Har nu løst problemet på en noget kluntet måde ved at oprette inline stil for alle de tekstelementer jeg ville have venstrestillet. Det virker!

Tak igen!
Peter Sigsgaard
Peter Sigsgaard

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne