opload af kontaktformular

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

opload af kontaktformular

Indlægaf ballegaarden » lør okt 04, 2008 10:46

Jeg har downloaded kontaktformularen fra din side og har rettet den i Notbook, men hvordan gemmer jeg den, for jeg kan kun gemme den som et tekstdokument og den skal oploades som en php fil
ballegaarden

Geografisk sted: Vejle

Re: opload af kontaktformular

Indlægaf Klattrup » lør okt 04, 2008 11:24

i notesbook vælger du Gem eller gem som og i det vindue du så får, vælger du ved filtype Alle filer
Billede
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf ballegaarden » lør okt 04, 2008 12:27

Tak det hjalp, nu har jeg gennemprøvet den og det virker - supert med sådan en færdig pakke.
Nu har jeg også gennemlæst lidt af koderne i formularen, for jeg undrede mig over at jeg godt kunne sende den afsted, uden at skrive noget som helst.
Jeg syntes jeg gennemlæser at der skulle være blokker for dette og noget om spamfælde. (jeg er ikke en ørn i koder)
Er der mere jeg skal have lavet for at det virker, uden at folk kan sende noget til mig uden at udfylde felterne?
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 04, 2008 12:33

Formularen indeholder ikke et tjek for, om felterne er udfyldt. Der tjekkes kun, om en spammer forsøger at misbruge formularen.

Der er forøvrigt en lille fejl i scriptet. Jeg er ved at finde en løsning, så du skal nok lige have opdateret scriptet. Fejlen betyder, at den indsatte afsenderadresse ikke virker korrekt.

Jeg vender tilbage, når jeg har uploadet en ny udgave af scriptet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 04, 2008 19:18

Jeg har uploadet en ny version af scriptet.

Tak til Bjarne Krogh Hansen for at gøre mig opmærksom på fejlen og for hjælp til at finde årsagen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » søn okt 05, 2008 9:04

Jeg kan godt se at der er lavet nogle ændringer, i explore virkede det godt nok før, men det kan selvfølgeligt ske det ikke gør det i andre systemer.

Du skriver at der kun bliver tjekket for spamere, men hvad står så dette her for:

Her tjekkes, om der er forbudte tegn i felterne */
if (eregi("[/]",$navn) || eregi("[/]",$epost) || eregi("[/]",$emne) || eregi("[@]",$navn)){
echo "Formularen er ikke udfyldt korrekt, tryk på tilbage-knappen og prøv igen. Tjek, at du har skrevet din mail-adresse korrekt, og at du har skrevet den i det rigtige felt.";
exit();

Jeg kan skrive hvad som helst i mail feltet og det går fint igennem med alle mine "heroglyffer" selv enda hvis jeg klikker i feltet kopi ????? (så kommer der kun en mail til mig selvfølgeligt)

Jeg prøvede lige at skrive min email i feltet emne og kun skrevet noget der, så modtager jeg en mail med teksterne, navn:, email: og besked:, men ingen emne:
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 05, 2008 10:33

ballegaarden skrev:Jeg kan godt se at der er lavet nogle ændringer, i explore virkede det godt nok før, men det kan selvfølgeligt ske det ikke gør det i andre systemer.

Problemet var ikke, når man så siden. Problemet var, at når man modtog en mail gennem formularen, så virkede afsenderadressen ikke. Dvs. man kunne ikke svare på mailen ved at klikke på Besvar-knappen i mailprogrammet.

ballegaarden skrev:Du skriver at der kun bliver tjekket for spamere, men hvad står så dette her for:

Her tjekkes, om der er forbudte tegn i felterne */
if (eregi("[/]",$navn) || eregi("[/]",$epost) || eregi("[/]",$emne) || eregi("[@]",$navn)){
echo "Formularen er ikke udfyldt korrekt, tryk på tilbage-knappen og prøv igen. Tjek, at du har skrevet din mail-adresse korrekt, og at du har skrevet den i det rigtige felt.";
exit();

Det er netop et af de to spam-tjek, der findes i scriptet. En spammer kan misbruge en formular ved at indsætte ekstra kode i felterne, så formularen fx sendes til fremmede. Det kræver, at han indsætter kode med linjeskift, og koden for linjeskift indeholder "\" Så scriptet tjekker, om der er "\" i felterne. Og i så fald vises fejlmeddelelsen. Samtidig tjekker scriptet for, om der er @ i navnefeltet. Dels for at forhindre misbrug i det felt, og dels for at hjælpe en afsender, der måske er kommet til at skrive sin mailadresse i det forkerte felt.

Åh nej, åh nej, åh nej. Jeg har lavet endnu en fejl i scriptet - jeg må virkelig have sovet, da jeg lavede scriptene. Det er først, da jeg skriver ovenstående og sammenligner med dit klip fra scriptet, at jeg opdager fejlen. Skråstregerne i scriptet vender forkert!

Jeg laver et nyt script og uploader det. Du kan evt. selv rette ovenstående til ved at vende de tre skråstreger om.

Jeg skal måske tilføje, at ovenstående spamtjek er det mindst vigtige af de to spamtjek i kontaktformularen. Ovenstående er beregnet til at stoppe manuel spam, altså spammere, der besøger hjemmesiden og udfylder felterne.

De fleste spammere besøger ikke en hjemmeside, når de misbruger en kontaktformular. De bruger i stedet et lille program (en såkaldt spambot), der automatisk udfylder formularen. Men denne formular indeholder et felt, som ikke vises på hjemmesiden, og som ikke må udfyldes. Spambotten kan derimod godt se feltet, og den udfylder det troligt.

Denne kode tjekker, om feltet er udfyldt, og er det tilfældet vises en fejlmeddelelse:
/* Her tjekkes, om det skjulte spamfælde-felt er udfyldt */
if ($email > '') {
echo "Du er havnet i formularens spamfælde. Det burde ikke være muligt at havne her ved et uheld, så skam dig!";
exit ();
}

ballegaarden skrev:Jeg kan skrive hvad som helst i mail feltet og det går fint igennem med alle mine "heroglyffer" selv enda hvis jeg klikker i feltet kopi ????? (så kommer der kun en mail til mig selvfølgeligt)

Du kan forhåbentlig ikke skrive "@" i navnefeltet eller "\" i andre felter end tekstfeltet ("/" før rettelsen).

ballegaarden skrev:Jeg prøvede lige at skrive min email i feltet emne og kun skrevet noget der, så modtager jeg en mail med teksterne, navn:, email: og besked:, men ingen emne:

Står den indtastede adresse ikke i emnefeltet i mailen?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » søn okt 05, 2008 11:15

Nu har jeg rettet fejlen og prøvet igen.
Jeg gør som før rettelsen, jeg skriver kun noget i emnefeltet og der skriver jeg min mailadresse !
Det hele bliver godkendt, jeg bliver sendt videre til den side der fortæller at det er sendt
Det går igennem og jeg får en mail:

Følgende er sendt via kontaktformularen på www.ballegaarden.com:

Navn:
E-mail:
Besked:

Der kan du se her - ingen emne !
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 05, 2008 11:30

ballegaarden skrev:Navn:
E-mail:
Besked:

Der kan du se her - ingen emne !

Du tjekker det forkerte sted. Emnet skal ikke stå inde i mailen. Det skal stå på din oversigt over mails. Og, afhængig af dit mailprogram, som overskrift på selve mailen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » søn okt 05, 2008 11:45

Det er rigtigt - jeg kan ikke skrive min mail i navnefeltet, men kan godt skrive det i emnefeltet.
Undskyld, det havde jeg ikke lige prøvet, meget havde jeg prøvet, men ikke lige dette :oops:

Men når vi nu er i gang med formularer - hvor kan jeg hente eller få lavet en formular til min bestillings side.
En med evt. dropdown menuer eller tjek punkter og udregning af prisen, hvis der bestilles flere end et stk.
F.eks.:
varegruppe1 farvevalg antal pris
varegruppe2 farvevalg antal pris
o.s.v....
og til slut en samlet pris, som kan sendes til min mail adresse.

Jeg er nystartet og vil ikke til at starte med have noget med betalingskort endnu.
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 05, 2008 11:54

ballegaarden skrev:Men når vi nu er i gang med formularer - hvor kan jeg hente eller få lavet en formular til min bestillings side.

Du kan nok ikke finde noget, der er lige til at bruge, men måske du kan finde noget, som er forholdsvis nemt at tilrette. Men jeg ved ikke hvor, du skal lede. Jeg ved heller ikke, hvor du kan finde personer, der kan lave det.

Det, som du beskriver, skal laves som en blanding af HTML, JavaScript og serverside-script (fx php). HTML skal bruges til at lave selve formularen. JavaScriptet skal bruges til at lave udregningen af antal varer og pris. Mens afsendelsen af bestillingen skal laves med serverside-script.

Det er ikke voldsomt indviklet, så en nørdet skoledreng på 16 år kan sikkert lave det til en billig penge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » søn okt 05, 2008 11:58

Ja nu er jeg her igen
Nu har jeg prøvet lidt forskelligt og syntes før at "enme:" stod i mailen jeg modtog, men det gør den ikke mere????
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 05, 2008 12:43

ballegaarden skrev:Ja nu er jeg her igen
Nu har jeg prøvet lidt forskelligt og syntes før at "enme:" stod i mailen jeg modtog, men det gør den ikke mere????

Nej, "emne" har aldrig stået i mailen. Kun i mailens emnefelt. Og der skulle det meget gerne stadig stå.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » søn okt 05, 2008 12:54

Det gør det også, men skulle det ikke også sendes med i mailen?

P.S. Dit billede i øverste venstre hjørne er ikke aktiv !
ballegaarden

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn okt 05, 2008 13:27

ballegaarden skrev:Det gør det også, men skulle det ikke også sendes med i mailen?

Nej, det er beregnet til at virke ligesom i en almindelig mail. Men du kan sagtens få det indsat i mailen, hvis du gerne vil. Find nedenstående i kontaktformular.php:

$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nBesked:\r\n$besked";

Og udskift det med dette, hvor jeg har indsat kode, så emnet står øverst i mailen:

$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nEmne: $emne\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nBesked:\r\n$besked";

ballegaarden skrev:P.S. Dit billede i øverste venstre hjørne er ikke aktiv !

Linket på hjemmesidens logo på denne side? Det virker fint nok her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne