Bokse i Kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Bokse i Kompozer

Indlægaf lysgaard » man okt 27, 2008 9:32

Hej

Har tidligere været på her vedr. bokse, som driller i Kompozer. Det gør de stadig lidt - i hverfald i nogle browsere. Jeg er stadig absolut nybegynder ud i at lave hjemmesider, så jeg har brug for lidt support.

Se min hjemmeside på http://www.bio-vin.dk

I IE7, som jeg har hjemme, ser alt ud som det skal.

I Firefox også næsten ok bortset fra, at den ikke finder mine billeder i links "vine" og "kontakt" (se dem i IE7). Når jeg bruger Firefox som standard browser og i Kompozer beder om at få vist min hjemme side, finder den fint alle billeder???? Hvad er galt?

Det er meget værre i IE6. Jeg ved godt den driller på mange områder, men jeg kan ikke gennemskue, hvad der sker med min hjemmeside. Billedeboksene bliver forskudt i forhold til hinanden. Jeg har ellers forsøgt at få ekstra styr på dem alle ved først at lave én stor boks, som rummer alle de øvrige, for at give siden en fast bredde og højde. Herefter har jeg lavet "bokse i bokse" i flere niveauer (ved ikke om det er dette, som tolkes forkert i andre browsere end IE7?). Se mine stilark.

Hvad gør jeg?
lysgaard

Re: Bokse i Kompozer

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » man okt 27, 2008 10:12

Hej lysgaard

så jeg har brug for lidt support.

Kim er til Monzilla konference i Barcelona, men ser og svarer i sit forun ind i mellem, så hav lidt tålmoidighed.

I mellemtiden kunne du prøve at valuere din side på http://www.w3.org
brug HTML Valuator og CSS Valuator så få du en fejl på HTML og nole advarsler på CSS.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Indlægaf Karl Erik » man okt 27, 2008 16:44

Jeg ved ikke om du har lavet ændringer siden du skrev dit indlæg, for jeg ser ingen forskel i mellem IE7 og Firefox!

Jeg ved kun ganske lidt om hjemmesider men jeg studsede dog over linket til nogle jpg-filer der var angivet som "D:/Dokumenter/Bio-vin/Hjemmeside/Billeder..........". Det er jo på din computer, jeg mener linket istedet skal være til mappen med billeder på hjemmesiden!!!
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf lysgaard » man okt 27, 2008 21:35

Tak for tippet, Bjarne, om at validere siderne. Jeg har ikke helt fundet ud af at løse valideringsresultaterne endnu - der var 1 html problem og lidt advarsler omkring css. Jeg tror nu ikke dette har kunnet bevirke de omtalte problemer.

Jeg kan nu ikke forstå, at du, Karl Erik, ikke kunne se forskel mellem IE7 og Mozilla (jeg har udbedret det nu, så det forekommer ikke længere). IE7 viste alle billeder korrekt, hvad Mozilla ikke gjorde. Jeg kunne ikke få Kompozer til at linke rigtigt til mine billeder, når linket blev lavet med in-line stil, så jeg måtte ind i koderne for at rette linket, så nu fungerer det. IE7 var åbenbart ligeglad med dette, hvilket Mozilla ikke var. Nu ser det rigtigt ud i begge browsere.

Så nu har jeg kun IE6 problemet tilbage og jeg tror det kunne handle om at få nulstillet nogle margner i de inderste bokse, men jeg er ikke sikker - jeg arbejder videre ud fra den teori indtil andre kan overbevise mig om noget andet.

Tak for svarene indtil videre - man bliver jo hele tiden klogere....
lysgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 31, 2008 18:24

lysgaard skrev:Så nu har jeg kun IE6 problemet tilbage og jeg tror det kunne handle om at få nulstillet nogle margner i de inderste bokse, men jeg er ikke sikker

Jeg har ikke adgang til en IE6 i øjeblikket, men du har ganske givet ret. IE6 behandler margin og padding (indrykning) anderledes end de nyere browsere.

Har du mulighed for at sende et billede, så jeg kan se, hvad der sker med dine billeder?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lysgaard » lør nov 01, 2008 17:05

Hej Kim
Tak for svaret.
Njaa, jeg har heller ikke adgang til IE6 her hjemme fra, men på mit job har jeg den, så jeg kan ikke lige sende et billede lige nu. Jeg skal forsøge at forklare, hvordan det ser ud. I den øverste række har jeg lavet 3 bokse, 1 billedboks i hver side og logo i midten - disse 3 bokse ligger inde i én stor boks kaldet .logocontainer (css). Billedet til højre forskydes en ½ gang ned ad og skubber dermed boksen, der ligger længere nede på siden endnu længere ned. Det hele står altså helt skævt i forhold til hinanden. Jeg havde vel egentlig samme problem for et par uger siden, hvor jeg også skrev ind. Den gang havde jeg 3 bokse på rad med samme margin fra toppen, men uden en omsluttende boks - dette helbredte jeg ved en stil på "body", som styrede topmargin - til gengæld kunne jeg ikke styre placeringen horisontalt. Nu ligger de 3 bokse så inde i en anden boks, som de dækker helt - i et forsøg på at opnå fuld kontrol over boksenes placering - det er altså fortsat svært, når man skal tackle IE6. Og jeg kan ikke styre det med topmargin-justeringer hverken på den enkelte boks eller den store boks.

Jeg har egentlig opgivet det sjov med 3 seperate bokse på rad - nu har jeg i et billedebehandlingsprogram lavet et billede, som kobler de 3 tidl. bokse sammen og indsættes som et stort billede, i håb om at det løser problemet. Det er det man ser nu på http://www.bio-vin.dk

Mit spørgsmål er nu om der er noget princippielt forkert i tanken om at have bokse inden i andre bokse - og er det smart...? Man skulle tro, det gav en bedre kontrol over elementerne (hvad det så ikke helt gør). Et problem: Når jeg opretter en boks inden i en anden er jeg nødt til at fortage et linieskift inde i den første boks før Kompozer vil oprette en ny div-boks - hvordan "overvinder" jeg dette linieskift, så jeg kan få den inderste boks til at dække helt op til overkanten af den første boks? Jeg tror, det var dette, der har skabt problemet ovenfor - jeg gav de 3 inderste bokse en minus-margin for at få dem til at lægge sig helt op til overkanten af den omsluttende boks, men det kan IE6 åbenbart ikke acceptere.

Lidt svært at forklare.... Håber det kan forstås.
lysgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn nov 02, 2008 15:08

lysgaard skrev:Billedet til højre forskydes en ½ gang ned ad og skubber dermed boksen, der ligger længere nede på siden endnu længere ned.

Jeg kunne forstå det, hvis den blev skubbet helt ned under, hvilket netop sker ved problemer med margin/padding. Har du mulighed for at lægge den gamle side op igen, så jeg kan tjekke, om der er noget uvedkommende i boksen som forårsager nedrykningen?

lysgaard skrev:Jeg har egentlig opgivet det sjov med 3 seperate bokse på rad - nu har jeg i et billedebehandlingsprogram lavet et billede, som kobler de 3 tidl. bokse sammen og indsættes som et stort billede, i håb om at det løser problemet. Det er det man ser nu på http://www.bio-vin.dk

Du kan godt laves med separate bokse, men hvis du er tilfreds med den nuværende løsning, kan du selvfølgelig også bare beholde den. Du skal blot være opmærksom på, at brugen af et billede betyder, at Google ikke kan indeksere din overskrift (bio-vin.dk - Vin med omtanke).

lysgaard skrev:Mit spørgsmål er nu om der er noget princippielt forkert i tanken om at have bokse inden i andre bokse - og er det smart...?

Ja, det er måden at gøre det på.

lysgaard skrev:Man skulle tro, det gav en bedre kontrol over elementerne (hvad det så ikke helt gør).

Det virker normalt fint nok, men i nogle få situationer skal man tage højde for gamle browsere.

lysgaard skrev:Et problem: Når jeg opretter en boks inden i en anden er jeg nødt til at fortage et linieskift inde i den første boks før Kompozer vil oprette en ny div-boks - hvordan "overvinder" jeg dette linieskift, så jeg kan få den inderste boks til at dække helt op til overkanten af den første boks?

KompoZer er ikke helt nem at have med at gøre, når man opretter div-bokse (og når man vil ud af dem). Når du har fået oprettet boksen, som du beskriver, kan du slette linjeskiftet. Alternativt kan du indsætte boksene i kildekodevisning, men det er selvfølgelig mere nørdet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lysgaard » tors nov 06, 2008 22:50

Hej Kim

Nej, jeg kan ikke lægge det gamle op igen - jeg må have slettet det i et ophedet øjeblik...

Men jeg har lavet en model over siden, som den var, på http://www.lysgaard.frac.dk, som jeg godt nok ikke lige har adgang til lige nu af uvist hvilken grund.

Jeg har givet boksene nr. og farve efter hvilket niveau de forekommer i. Den eneste forskel er, at jeg ikke har ladet boksene dække hinanden for oven - på min tidligere side dækkede jeg dem ved at sætte margin til -20 i de orange og blå bokse foroven - det har nok været det IE6 ikke kunne lide. Jeg har brug for at kunne lade boksene dække hinanden på en anden måde. Jeg har forsøgt at fjerne linie-skifet, når jeg tilføjer en boks i en boks, men det giver ikke noget brugbart. Jeg har også rodet med koderne - hvilket jeg ikke har helt så meget tjek på. Har forsøgt at fjerne <BR>-koden, som styrer linieskiftet, men uden held. Men hvis du kan give mig et par kode-linier, der viser hvordan jeg får sådanne bokse til at dække hinanden for oven, så skal jeg nok finde ud af det.

Boksene 1-3 og 1-4, som er de 2 store bokse neden under giver også problemer i IE6. Boks 1-4 ligger helt forskudt under 1-3 og sådan ser min nuværende hjemmeside også ud idag på IE6 http://www.bio-vin.dk. Se vedhæftede billede http://www.bio-vin.dk/IE6-version.doc.Det er vel også margin problemer, men hvordan lægger jeg en fælles top-margin ind for de to bokse med en stil?
lysgaard

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors nov 06, 2008 23:15

lysgaard skrev:Men jeg har lavet en model over siden, som den var, på http://www.lysgaard.frac.dk, som jeg godt nok ikke lige har adgang til lige nu af uvist hvilken grund.

Siden svarer ikke i øjeblikket.

lysgaard skrev:på min tidligere side dækkede jeg dem ved at sætte margin til -20 i de orange og blå bokse foroven - det har nok været det IE6 ikke kunne lide.

Hvorfor vil du have boksene til at dække over hinanden?

lysgaard skrev:sådan ser min nuværende hjemmeside også ud idag på IE6 http://www.bio-vin.dk. Se vedhæftede billede http://www.bio-vin.dk/IE6-version.doc.

Jeg kan ikke se billedet, fordi du har gemt det i et Word-dokument. Kan du ikke gemme det som et jpg-billede i stedet?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » fre nov 07, 2008 0:49

Hej
Gå lige dine html filer igennem for fejl, du kalder en billedfil i et af html-filerne som ikke eksistere som f.eks.:
<div style="background-position: center; background-image: url(logocontainer_vine.jpg);" class="logocontainer"><br>
ret vine til index.jpg for den fil eksisterer.
mvh
blaamunk
Blaamunk

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » fre nov 07, 2008 1:29

Hej Kim

Jeg kan ikke se billedet, fordi du har gemt det i et Word-dokument. Kan du ikke gemme det som et jpg-billede i stedet?

Hvad med en PDF fil på 155 KB: http://bjarnekroghhansen.dk/IE6-version.pdf
Hvis det er hele siden du mener, og ikke de indsatte billeder.

Gi' et tip, når jeg kan slette den igen :!:
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre nov 07, 2008 10:34

lysgaard skrev:Se vedhæftede billede http://www.bio-vin.dk/IE6-version.doc.

Tak til Bjarne for PDF'en.

lysgaard skrev:Det er vel også margin problemer, men hvordan lægger jeg en fælles top-margin ind for de to bokse med en stil?

Ja, det ser helt klart ud til at være et problem med margin/padding. Fordi IE6 udregner den slags anderledes, fylder boksene for meget til at kunne være ved siden af hinanden, og så skubbes den ene ned på linjen nedenunder.

Det er ikke nødvendigt at angive en fælles top-margin, det skulle gerne fungere automatisk, når ellers boksene ikke er for brede. Prøv at lege lidt med bredden på de to bokse eller med deres margin/padding (indrykning).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lysgaard » man nov 10, 2008 11:40

Tak for svarene.

Jeg tror, det lykkedes for mig nu - det var ganske rigtig blot nogle bokse, der var få px for brede.
Hvorfor jeg gerne vil have bokse til at overlappe hinanden? - ja, godt spørgsmål, jeg behøver det jo ikke...
lysgaard

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne