hvordan laver jeg et link som mouse over

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

hvordan laver jeg et link som mouse over

Indlægaf ballegaarden » ons nov 19, 2008 16:01

Hej, hvordan laver jeg et link (tekst) som kan klikkes på, hvor der kommer en lille tekst på et par linier frem, næsten som en form for mouseover, større skal det ikke være.
Linket skal ikke føre til en anden side, men poppe op lige ved muse markøren og teksten der klikkes på.
ballegaarden

Geografisk sted: Vejle

Re: hvordan laver jeg et link som mouse over

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 19, 2008 16:23

Jeg er ikke helt sikker på, hvilken effekt du ønsker. Skal det være en lille pop op, ligesom når musemarkøren holdes over et billede?

Og skal det være ved klik, eller er det nok, hvis musen holdes over?

Eller skal den nye tekst vises på selve siden - som fx hvis du klikker på linket Søgetips på denne side:
http://ordforklaring.dk
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf ballegaarden » ons nov 19, 2008 16:50

Nej det skal ikke være med mouse over efekten som på den side, der skal helst klikkes på teksten, før tekstboksen fremkommer.
Der skal være et minikryds i boksen, så den er til at lukke igen og boksen må ikke syne mere end den før omtalte boks.

Jeg sidder lige og tænker mere over det, ved at jeg søger på nettet om problemet.
Det kunne også laves som en mouse over and out funktion, så slap man for sluk krydset.

For den før omtalte popup forsvinder for hurtigt, til at der kan læses hvad der står i tekstboksen.
ballegaarden

Geografisk sted: Vejle

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons nov 19, 2008 17:19

Der findes garanteret andre løsninger, men prøv at tage et kig på overlibmws:
http://www.macridesweb.com/oltest

Du kan se 28 eksempler ved at holde musen over linkene - klikker du, åbnes en side med kode-eksempler. I alle eksemplerne er der tale om pop op'er der vises ved mus over, men det kan nemt ændres til at fungere ved klik i stedet, se nedenfor.

Nu ved jeg ikke, hvordan dit engelske er, men det vil være nemmest at bruge overlibmws, hvis du kan forstå dokumentationen på hjemmesiden.

For at ændre opførslen fra mus over til klik, skal der blot ændres lidt i koden. Her er et simpelt eksempel på en kode:

<a href="javascript:void(0);" onmouseover="return overlib('This is a tooltip popup.', AUTOSTATUS, WRAP);" onmouseout="nd();">tooltip</a>

Ændres onmouseover til onclick vil pop op'en blive åbnet ved klik i stedet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne