php måske et dumt spørgsmål, men alligevel ??

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

php måske et dumt spørgsmål, men alligevel ??

Indlægaf Blaamunk » tors dec 25, 2008 13:35

Hej og glædelig jul til jer alle på Ludvigs Hjørne
Det er måske et dumt spørgsmål men alligevel.
Det drejer sig om programering i PHP hvor man i forvejen har lavet en send e-mail.
Her-i er der en box som hedder ( Beskeder ), spørgsmålet lyder så på, om man ikke inde i denne box " i programeringen " kan lave færdige tekster, som f.eks. er til spørgsmål, hvor en person så bare skal udfylde diverse felter, for derefter at trykke på send-feltet.
Mange problemstillinger er så løst, ved at man så i et tekstbehandlingprogram kan lave et skema og indsætte i sin php-fil.
Flere foreninger kan hermed spare en del hjernebrydning om programering.
mvh
Blaamunk
Blaamunk

Re: php måske et dumt spørgsmål, men alligevel ??

Indlægaf Bjarne Krogh Hansen » tors dec 25, 2008 15:54

Blaamunk skrev:Her-i er der en box som hedder ( Beskeder ), spørgsmålet lyder så på, om man ikke inde i denne box " i programeringen " kan lave færdige tekster, som f.eks. er til spørgsmål, hvor en person så bare skal udfylde diverse felter, for derefter at trykke på send-feltet.

Ved ændringer i html filen kan man få en TEKST I BESKEDFELTET:
Kode: Vælg alt
<textarea name="besked" style="width: 375px; height: 100px;" rows="5" cols="40">TEKST I BESKEDFELTET</textarea>

Eller er det noget i stil med side 54 i Kims hæfte "Hjemmeside med KompoZer": Et afkrydsningsfelt, En radioknap, En rullemenu.
Det her har jeg ikke prøvet, så hvad det kræver af tilføjelser i php filen, det ved jeg ikke.
Bjarne Krogh Hansen
Brugeravatar
Bjarne Krogh Hansen

Geografisk sted: Nakskov

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 25, 2008 19:54

Som Bjarne skriver, skal der oprettes nye feltet i formularen på hjemmesiden. Og så skal der også ændres i php-filen.

Det er svært at hjælpe i blinde, men her tager jeg udgangspunkt i den kontaktformular, jeg har lavet. Men med et ekstra felt, hvor den besøgende skal oplyse sin yndlingsfarve.

Til selve hjemmesiden:
Koden er lidt forskellig alt efter, hvilken slags felt det skal være. I dette tilfælde vil det være praktisk med et skrivefelt, ligesom til e-mail-adressen - det ser sådan ud:
<input name="farve" type="text">

Bemærk, at hvert felt skal have et unikt navn, her er valgt navnet farve (name="farve").

Php-filen:
I php filen skal man så hente værdien fra det pågældende felt. Det gøres ved først i filen at have en linje som denne:
$farve = $_REQUEST['farve'] ;

Så hentes værdien fra formularens felt med navnet "farve", og værdien gemmes i variablen "$farve", så der kan arbejdes videre med den.

Hvis oplysningerne i feltet "farve" skal sendes i en e-mail til hjemmesidens ejer, så kan den fx samles i en ny variabel sammen med andre oplysninger. Fra min kontaktformular:
$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nBesked:\r\n$besked";

Men nu skal vi også have yndlingsfarven med:
$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nBesked:\r\n$besked\r\nYndlingsfarve: $farve";

Det er nørdet stof, men hvis du bruger ovenstående og min formular som udgangspunkt, så burde det være muligt at prøve dig frem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » fre dec 26, 2008 1:06

Hej Bjarne og Kim, håber i har haft en god Juleaften.
Jeg har prøvet som Bjarne har forslået, men jeg må have gjort noget forkert, jeg havde lavet en tekst og jeg kunne skrive i beskedfeltet, men når jeg sendte den via e-mail, ja så stod der intet i beskedfeltet.
Det er i og for sig ikke for mig selv, men det er et par små foreninger som spurgte om ikke det kunne lade sig gøre, for så havde de en mulighed for selv at indføre det på deres hjemmeside, det var nødvendigvis ikke samme tekst der skulle ind altid, men at det blev lidt anderledes end andres.
Nå men tilbage til e-mail-formularen, jeg tager en kopi af Bjarnes og sætter ind i html-filen, og det funker, men jeg kan saft-susme ikke se forskellen på Bjarne´s og min ejen løsning, for mig ser den ens ud, men virkningen er anderledes ?
Jeg har leget lidt med et skema som skulle udfyldes, med en masse felter som f.eks. t1, t2, t3, o.s.v. med post og by-navne et ellers så flot opsætning i html, og så gik jeg igang med en tilhørend php-fil, altså formularfilen og alt kan udfyldes, men når det er sendt får jeg kun navn,e-mail og emne, resten er væk.
Løsningen kommer nok for dagen engang selvom den bog jeg har købt næsten driver en til vanvid jeg forstår mindre og mindre jo mere jeg læser i den.
Indtil videre vil jeg lige sige tak til Bjarne og Kim og ønske jer et rigtigt godt Nytår, ja det vil jeg forresten også til alle læserne af Ludvigs Hjørne ( GODT NYTÅR )
mvh
Blaamunk
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre dec 26, 2008 3:56

Problemet er ganske givet, at du mangler at få lavet php-filen korrekt.

Har du fået indsat:
$t1 = $_REQUEST['t1'] ;
$t2 = $_REQUEST['t2'] ;
$t3 = $_REQUEST['t3'] ;
osv.?

Og:
$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nBesked:\r\n$besked\r\nLidt om feltindholdet: $t1\r\nLidt om feltindholdet: $t2\r\nLidt om feltindholdet: $t3;

Hvor "Lidt om feltindholdet" selvfølgelig skal udskiftes med en relevant tekst, så modtageren ved, hvad feltet indeholder.

Ellers prøv at give os adressen til hjemmesiden og indsæt indholdet i php-filen i et indlæg her - du skal blot huske at anonymisere modtagerens mailadresse med * i koden, fx:
$mail = "***@********.dk";
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » lør dec 27, 2008 13:59

Hej Kim
Ja, jeg har lavet det som du spurgte om, og i den færdige udskrift står der også de diverse spørgsmål, men der er intet i de felter som skulle være besvaret, de er tomme.:

Og i de første linjer er der disse sætninger, jeg har ikke kopieret hele sætningen, det er mere for at du kan se at det er lavet måske rigtigt.:

$t1 = $_REQUEST['t1'];
$t2 = $_REQUEST['t2'];
$t3 = $_REQUEST['t3'];
$t4 = $_REQUEST['t4'];
$t5 = $_REQUEST['t5'];
$t6 = $_REQUEST['t6'];
$t7 = $_REQUEST['t7'];

Næste sætning.:

/* Her samles afsenderens navn, mailadresse og besked i en enkelt variabel */
$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail: $epost\r\nBesked:\r\n$besked\r\nNavn1: $t1\r\nAdresse1: $t2\r\nPostogBy1: $t3\r\nTelefon1: $t4\r\nEpost: $t5\r\nForeningsnavn: $t6\r\nKommune: $t7\r\nRadio1: $r1\r\nRadio1: $r2\r\nRadio1: $r3\r\nOverskrift: $k1\r\nBesked: $k2\r\nNavn2: $i1\r\nAdresse2: $i2\r\nPostogby2: $i3\r\nTelefon2: $i4\r\nEmail2: $i5\r\nNavn3: $i6\r\nAdresse3: $i7\r\nPostogby3: $i8\r\nTelefon3: $i9\r\nEmail3: $i10\r\nMedlemmer: $i11";

Jeg er godt nok lidt i tvivl med denne sætning.:
$t7\r\nRadio1: $r1\r\nRadio1: $r2\r\nRadio1:
fordi den er sat ind 3 gange , men det er fordi det er en markering i et felt med en prik.

Mvh
Blaamunk
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør dec 27, 2008 14:51

Blaamunk skrev:Og i de første linjer er der disse sætninger, jeg har ikke kopieret hele sætningen, det er mere for at du kan se at det er lavet måske rigtigt.:

$t1 = $_REQUEST['t1'];

Hvis du har lignende linjer for $r1, osv. så er den del på plads.

Blaamunk skrev:Næste sætning.:

$oplysninger="Følgende er sendt via kontaktformularen på $hjemmeside:\r\n\r\nNavn: $navn\r\nE-mail:
osv.

Ser også rigtigt ud.

Blaamunk skrev:Jeg er godt nok lidt i tvivl med denne sætning.:
$t7\r\nRadio1: $r1\r\nRadio1: $r2\r\nRadio1:
fordi den er sat ind 3 gange , men det er fordi det er en markering i et felt med en prik.

Radioknapperne skal vist nok håndteres lidt anderledes - jeg er dog ikke helt sikker. Men når alle felter er tomme, er det nok ikke der fejlen ligger, men måske nærmere i siden med formularen. Har du et link til den?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » lør dec 27, 2008 16:05

Hej Kim.
Jeg har godt nok et link, men det er en forsøgsside.:

http://www.kimak.dk/kontakt1/kontakt.html

Om det er en hjælp, ved jeg ikke for heri ligger der en html-fil og php-fil.
Du kan selvfølgelig nedtage dem for en nærmere gennemgang, og det er du velkommen til.
mvh
blaamunk
Blaamunk

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør dec 27, 2008 17:39

Jeg kan ikke hente php-filen, men jeg tror nu også fejlen ligger i html-filen.

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har arbejdet så forfærdelig meget med formularer, og at jeg ikke har tjekket nærmere op på det, men jeg tror fejlen ligger her:
<input type="text" name="adresse1" id="t2" size="24">

Det er name, der sendes videre, så prøv at udskifte "adresse1" med "t2", altså:
<input type="text" name="t2" id="t2" size="24">

Ellers skal du i php-filen udskifte t2 med adresse1 som her:
$adresse1 = $_REQUEST['adresse1'];
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Blaamunk » lør dec 27, 2008 23:08

Hej Kim.
Tak for sparket i rette retning, for da jeg så dit forslag så jeg med det samme min fejl ( så programmet kører fejlfrit nu ) for t2 og alle andre skal jo intifiserer sig med noget så løsningen blev.:
<input type="text" name="t2" id="nNavn1" size="34">
Så endnu engang TAK og Godt NYTÅR til jer alle.
mvh
blaamunk
Blaamunk

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne