Kompozer lukker ned

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kompozer lukker ned

Indlægaf Dani » fre jan 02, 2009 18:55

Hejsa, jeg har lige installeret Ubuntu og Kompozer, men har fået det problem at Kompozer lukker ned hvis jeg trykker på fanebladene view, insert, format, table og så lader musen løbe ned ad listen :( . Jeg har prøvet at installere Kompozer igen men problemet er der stadig, hvad kan det være :?:
Dani

Re: Kompozer lukker ned

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 02, 2009 20:07

Der kan være nogle problemer med den danske version af KompoZer på Ubuntu, men der burde ikke være problemer med den engelske version.

Har du nået at ændre i programmets indstillinger, inden problemet opstod?

Hvis problemet ligger i indstillingerne, så hjælper en geninstallation ikke, da indstillingerne ligger et andet sted end selve programmet. I så fald skal du have slettet indstillingerne.

Dine brugerdata skulle ligge på denne sti:
~/.kompozer
Slet mappen kompozer - programmet skal være lukkes, når du sletter mappen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » fre jan 02, 2009 20:54

Jo, jeg prøvede at installere dansk sprog men opgav idet jeg ikke kunne få det til at virke.
Har slettet mappen men det hjalp ikke.
Vh.
Peter
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 02, 2009 23:01

Og det er den rigtig kompozer-mappe, du har fået slettet? Bemærk, at du har to mapper med navnet kompozer. Den ene indeholder selve programmet, mens den anden indeholder dine brugerdata.

Prøv evt. at fjerne programmet helt (så begge kompozer-mapper er slettet) og installer så igen.

Og lad være med at prøve at installere dansk sprog efter geninstallationen. Der er af en eller anden grund en fejl i Ubuntu-udgaven af KompoZer, så det ikke virker med den danske sprogpakke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf prosit » søn jan 04, 2009 11:43

Jeg har opgivet at bruge Kompozer på Ubuntu. Det lader til at være en fejl i 8.10, det fungerede i al fald tidligere. Min Kompozer er den engelske version. Har ikke prøvet med den danske.
prosit

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 04, 2009 12:17

Jeg har lige tjekket, og du har desværre ret. Problemet opstår, når KompoZer prøver at åbne en undermenu i menuen (menupunkter med en lille pil ud for) - og kun, når man gør det med musen.

Jeg vil prøve at skrive til programmøren, men jeg tror ikke, han udvikler på programmet mere. En løsning kan være at bruge tastaturet til at håndtere menuen, men det er jo surt, hvis man glemmer det og kommer til at bruge musen med det resultat, at ens ændringer forsvinder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » søn jan 04, 2009 12:34

er det ikke denne bug ?
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 04, 2009 13:15

Klattrup skrev:er det ikke denne bug ?

Sør'me jo. Og jeg kan se, at min mail til Kaze ikke var nødvendig, han arbejder allerede på at rette fejlen.

Til dem med problemet:
Man kan allerede nu hente en alpha-version, men man bør måske oprette en ny brugerprofil til den (ved at slette eller omdøbe den gamle brugerprofil).

Alpha-versionerne kan hentes her:
http://kompozer.net/zip
De er navngivet med en dato i filnavnet, så det er nemt at vælge den nyeste version.

Det varer forhåbentlig ikke så længe, før den færdige version udsendes, og som jeg forstår det, så vil det ikke bare være en fejlrettelse til Ubuntu, den vil også indeholde andre ændringer. Jeg krydser fingre for, at Sitemanageren bliver opdateret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Dani » søn jan 04, 2009 17:10

Tak for hjælpen, nu har jeg downloaded filen til skrivebordet og pakket den ud, men hvad gør jeg så nu for at placere den det rigtige sted så det virker? - gerne en grundig beskrivelse for er jo nybegynder i Ubuntu..
Dani

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 04, 2009 23:09

Kaze (programmøren) anbefaler at bruge versionen med navnet kompozer-20081218.tar.gz. Jeg ved ikke, om det er fordi, der er problemer med den nyere version, eller om han bare endnu ikke har fået tilbagemeldinger på den nye version. Jeg har lige testet ovennævnte version, og den fungerer fint.

Du kan flytte den udpakkede mappe til et valgfrit sted - eller du kan såmænd også lade den ligge, hvor den er. Det er ikke nødvendigt at installere programmet.

Du starter programmet ved at dobbeltklikke på filen KompoZer og vælge Kør. Andre kan sikkert hjælpe dig med, hvordan du opretter en genvej og undgår at skulle vælge Kør - jeg er endnu ikke kommet så langt med Ubuntu.

Jeg kan for øvrigt glæde alle med, at når fejlen er rettet og version 0.8 udsendes er der flere andre ændringer med. Tjek fx dette skærmbillede:
http://kompozer.net/images/kpz-html+css.png
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jan 05, 2009 0:39

Lidt mere nyt om version 0.8:

Programmøren regner med at have en beta klar til både Windows og Linux i løbet af et par uger. Og han håber at have den færdige version klar i første halvdel af februar.

Det skal dog lige siges, at han tidligere har været for optimistisk mht. udsendelsestider, men lad os krydse fingre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Den nye kompozer

Indlægaf Faweb » søn jan 11, 2009 11:34

Hej Kim.

ved Du om den nye kompozer kommer i en deb fil, da det er det format man bruger i UBUNTU?. Det kan virkelig være noget af et hestearbejde, at installere fra en tar.gz :?

venlig hilsen
Flemming

PS.

Fant email add på kompozers hjemmeside og har skrevet spørsmålet der og også fået svar - der kommer en deb pakke engang i februar når den nye version er helt færdig
Senest rettet af Faweb søn jan 11, 2009 17:51, rettet i alt 2 gange.
Faweb

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 11, 2009 11:40

Programmøren er meget opmærksom på fejlen i KompoZer i Ubuntu 8.10, så jeg er sikker på, at han vil lave den endelige version i et passende format. Og mon ikke den også kommer med i Tilføj/fjern programmer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Dani » fre jan 30, 2009 22:38

Kommer rettelsen så automatisk som en opdatering?
Dani

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jan 30, 2009 22:55

Jeg ved det ikke. Og jeg er også ved at blive nervøs for, hvornår vi ser det færdige program. Programmøren er gået i hi, så han svarer ikke på mails. Men man kan jo altid håbe, det er fordi, han knokler med at få KompoZer 0.8 færdig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne